Gallring

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

122 inlägg 28731 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801233 Papper och paragrafer är en sak och verkligheten en annan. Jag har sett gallringarna i våra skogar (södra Finland) och tycker de är alldeles för kraftiga. Det kan vara lättare med stora maskiner men tillväxten blir garanterat sämre. Och det är ju ett faktum att tillväxten minskat i våra skogar. Enligt vissa så beror det just på alltför kraftiga gallringar.

Gallringsrekommendationerna är föråldrade och uppgjorda för enbart stock. Nu då priset på energivirke har fördubblats så är de inte bra. Vi har alltid gallrat mycket försiktigare i vår skog och nu körde vi ut stora mängder energivirke som vi får ganska bra pris för. Medelpriset i södra Finland är nu 40,14 euro per kubik (första kvartalet 2023) - ungefär 450 kronor. Granstock är 78,49 och granmassaved 45,39 euro för vecka 17/2023 södra Finland. Skillnaden till energived är så liten att det lönar sej att sätta allting som energi för där finns det inga kvalitetskrav.

Uppgifterna är från LUKE

https://statdb.luke.fi/PxWeb/pxweb/sv/L ... ewLayout2/

Med den här prisbilden så tänker jag absolut inte börja gallra enligt "rekommendationerna" utan tar det mycket försiktigare.

Malwa

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801245 Läs gärna Skogbruket 4/2023 "Endast få gallringar håller måttet". Skogsbruket är en specialtidning för skogsägare i Finlands svenskbygd. Den ges ut av Skogskultur r.f. (som jag också är medlem i).

Enligt artikeln så är situationen i hela landet bättre än i Mellersta Finland. Enligt Ari Nikkola från Skogscentralen så kan det vara att skogsägarna tar ut för mycket för att gallringen skall vara lönsam. Förstagallringarna sker också ibland alltför tidigt (20-30 procent). Enligt Nikola finns det ett samband mellan de hårdhänta gallringarna och den krympande kolsänkan.

Ingen riskerar böter men skogsägaren drabbas av tillväxtförlust. Det kan gå tiotals år innan skogen vuxit ikapp förlusten.

Det är ungefär det jag tyckt hela tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).