Traktorer och processorer

Valmet 605 Långsam skogskran

17 inlägg 2897 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 605 Långsam skogskran

hacke1  
#800873 Köpte mig en Valmet 605 1985 . När jag kopplade på skogsvagnen får jag ingen större fart på kranen om jag inte kör med högt motorvarv . Kör jag ramstyrningen i ändläge och håller spaken där som går kranen väldigt mycket snabbare . Någon som har en lösning på mitt problem ? Snabb kran lågt motorvarv = 👍

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Långsam skogskran

Björnliden  
#800875 Hur är det inkopplat i traktorhydraulen?
Var sitt uttag som styrs från spak i hytten som på andra Valmet?

Användarvisningsbild

hacke1  
#800894 Ja. Närmast sitsen ramstyrningen, den andra spänner jag upp när jag använder kranen.

TS

Amatörhuggare 62  
#800897 Sitter det någon flödesdelarventil, som gör att flödet,inte blir bra.

Användarvisningsbild

hacke1  
#800902 Får kolla upp det. Var sitter den?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#800903 Vad har du haft för traktor framför vagnen innan?

Användarvisningsbild

Fredi  
Amatörhuggare 62 skrev:Sitter det någon flödesdelarventil, som gör att flödet,inte blir bra.

Finns nog ingen sån på en 605 om det inte är byggt dit nåt ? Har du kollat så sliden rör sig fullt när du drar i spaken att det inte är glapp i nåt stag på vägen? Kolla även att ratten som det går att skruva på för att få enkelverkande uttag är i rätt läge. Har du returslangen från lastaren i ena dubbelverkande eller direkt till retur ?

Användarvisningsbild

Björnliden  
#800915 Prova att byta plats på hydraul uttagen om det kan vara nåt fel i en ventil.

Användarvisningsbild

hacke1  
#800956 Sliden öppnar max.

TS
Användarvisningsbild

hacke1  
#800989 Så här är det kopplat.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#800992 Du kör in olja till ventilpaket på rätt ställe?

Användarvisningsbild

hacke1  
#801520 Ja. Det är orginalinkoppling. Kollat trycket i uttagen. Skilde 25 bar mellan dom. Sämre till kranen.

TS
Användarvisningsbild

Fredi  
#801530 Har den ett vred som du kan ändra så uttagen på samma sektion du har kranen kopplat i blir enkelverkande? Läcker det vid detta vred så får du inte allt olja till kranen om kranen är i det uttaget vredet påverkar. Konstigt bara när du får fart på den när du kör svängen i botten. Men felet bör nog vara i traktorns ventil. Skall kolla bara jag hinner på 05 seriens hydraulschema hur det såg ut i bordet?

Användarvisningsbild

Bert1  
#801532 Blir det samma om du skiftar uttag?
Skiljde sig trycket mycket från traktorns spec?

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802461 Hej

Du skrev att kranen går fortare då du håller ramstyrningspaken i maxläget.. då antar jag att det är något med ventilpaketet.
Det finns en insexskruv/plugg i ventilpaketet, om du går in på Weimer och ser på bilden så finns det John deer konstant tryck på en bild
Kan vara så att du har kvar kvar invändiga pluggen 1/4, den ska bort om du har en 605 med D3M ventilpaket.

Länk nedan med bild.

https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... ventil_D3M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).