Öppna kategorin

Läge att lägga av?

23 inlägg 5944 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Läge att lägga av?

Axl  
#800033 Pratat med 2 mindre skogsentreprenörer senaste veckan som valt att avveckla sin verksamhet. Något som båda lyft som en orsak som gjort beslutet lättare att ta är de höga begagnatpriserna som gjort att de kunnat avveckla med vinst.
Kommer stigande räntor och höga inköpspriser på maskiner driva på en strukturomvandling inom skogsentreprenad? Kommer förarbristen öka om äldre entreprenörer passar på att lägga ned när dom får bra betalt för sina maskiner? Eller är min spaning helt fel?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800041 Just nu är det klang och jubel i mellansverige, i alla fall på gallringssidan. Om man tänkt sig en stillsam pensionärstillvaro med röjsåg och stegmatare på egen mark så sprack det fullständigt.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800043 Härnere i Småland är de ochså fullt upp i gallringarna.

Däremot slutaverkningar är de nog rätt bistert.
Vet åtminstone en entrepenör som sagt upp sitt kontrakt på grund av miserabla förhållanden.
Vet ochså om nån som för ett tag sen lagt ner på grund av dålig lönsamhet.

Bolagen har ju extremt svårt å köpa slutavverkning nu.
Fick bara häromdagen nys om några rotpost försäljningar som platsar i 1000kr klubben.
Då pratar ja inte timmer utan jäms över.

När de gäller påfyllnad av entreprenörer så tror ja att det dyker upp nya allteftersom en del försvinner.
Man kan bara hoppas att dom är bättre på å räkna å förhandla.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800044 Förresten,,

Just de där med att avveckla, begagnatmarknaden har varit bra rätt länge.
Att avveckla med vinst ä nog inte relevant.
Snarare att avveckla med minsta förlust.
Sen är de ju de där med va man ska göra istället (om man inte går i pension).
Skogsentrepenörskapet verkar vara beroendeframkallande.

Ja som har jobbat inom industrin i många år å på senare tid hamnat i skogsentrepenörsbranchen har ju lite erfarenhet av differensen.
Ja trivdes bra inom industrin men så här på ålderns höst föredrar ja nog faktiskt å va skogsentrepenör. Ja har ju en bra chef ochså som kan svara å lösa problemen snabbt å effektivt.
Det stora kruxet är lönsamheten och arbetsmiljön.

Förmodligen och förhoppningsvis kommer nog skogsentrepenad att strukturomvandlas till det bättre.
Frågan är bara vad som är de bättre?
På tekniksidan så har de ju på dom senare åren blivit ett ordentligt lyft.
Mer digital hjälp och bättre arbetsmiljö i maskinerna.

Självgående skogsmaskiner kommer nog aldrig annat än på experimentstadiet tror jag Alla fall.
Å de är nog lika bra för alla parter.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

jannee  
#800054 Jag i min enfald har mycket svårt att förstå varför man håller på med något som inte är vinstgivande i alla fall på lång sikt.
Kan man inte ta ut en skälig lön är man fel ute, antingen inte tillräckligt kompetent eller har svårt för att räkna och verkligen begära nödvändig ersättning för ALLA kostnader men även LÖNER.
Köra och äga maskiner för att det är roligt håller inte, då ska man vara anställd.
De som jämrar sig och berättar att det inte går ihop - lägg av och gör något annat i stället !!!!!
Detta med att jag inte kan sluta - har inte råd - inte f*n kommer det då att bli bättre.
Det är just detta som gör att det är dålig lönsamhet i branschen, NI kryper under varandra bara för att få köra era förbannade maskiner i tron att ANDRA ska gå i kk och ni/du ska få bättre lönsamhet när då i stället andra lycksökare startar upp med minussiffror i sina beräkningar - eller inga beräkningar alls.
Allt detta vet uppdragsgivarna om för att senare spela ut er mot varandra.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800056 Ja du har rätt Janne.

Som sagts innan så finns de entreprenörer som de går bra för åja tror ja vet varför.
Närmare vill ja inte gå in på de mer än att dom ju naturligtvis måste va duktiga å omtyckta.

Men de finns ju andra branscher ochså där de är lika illa å kanske tillåme värre.

En stor orsak är ju att bolagen är stora å entreprenörerna små. Å entreprenören kör som regel bara åt ett bolag.
Sen är det nog många som är rädda för att prova nått nytt.
Sen verkar det som att man skäms i den här branchen om man är för dyr.
Den där mentaliteten ser man ju sällan i det övriga samhället numera.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

alias  
#800057
Tralsmo skrev:Härnere i Småland är de ochså fullt upp i gallringarna.

Däremot slutaverkningar är de nog rätt bistert.
Vet åtminstone en entrepenör som sagt upp sitt kontrakt på grund av miserabla förhållanden.
Vet ochså om nån som för ett tag sen lagt ner på grund av dålig lönsamhet.

Bolagen har ju extremt svårt å köpa slutavverkning nu.
Fick bara häromdagen nys om några rotpost försäljningar som platsar i 1000kr klubben.
Då pratar ja inte timmer utan jäms över.

När de gäller påfyllnad av entreprenörer så tror ja att det dyker upp nya allteftersom en del försvinner.
Man kan bara hoppas att dom är bättre på å räkna å förhandla.


Har du någon mer info om 1000 kr/m3sk rotposterna, såsom var, trädslagsfördelning, medelstam och köpare?

Hörde för lite sedan om någon post som gick för över 800 kr/m3sk och jag tyckte att det lät som bra betalt. Detta var för tämligen ordinär granskog, både gällande medelstam och totalvolym, enl. de andrahandsuppgifter jag fick.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800058 Nä alias.
Vågar inte ge mer information tyvär.
Ja är inte inblandad själv för ja ska köra hyggesfritt ett tag nu. Oavsett priser.


Det ja kan säga är bara att ska ni sälja en avverkning som är av normal kvalite så se till att stämpla och konkuransutsätta.
Det skiljer på tok mellan högsta å lägsta.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800059 Som vanligt fick man ju inte med allt.

Räkna baklänges från fub till sk3 å utgå från 1000kr fub. De ja kan säga ytterligare är att transportavstånd inte verkar va nåt större problem.

Användarvisningsbild

Re: Läge att lägga av?

Contårta  
#800068
Axl skrev:Pratat med 2 mindre skogsentreprenörer senaste veckan som valt att avveckla sin verksamhet. Något som båda lyft som en orsak som gjort beslutet lättare att ta är de höga begagnatpriserna som gjort att de kunnat avveckla med vinst.
Kommer stigande räntor och höga inköpspriser på maskiner driva på en strukturomvandling inom skogsentreprenad? Kommer förarbristen öka om äldre entreprenörer passar på att lägga ned när dom får bra betalt för sina maskiner? Eller är min spaning helt fel?


Det är svårt att spekulera i. Om nu virkespriserna i framförallt Mellansverige stuckit iväg och diket börjat täppas igen torde det finnas mer ekonomiskt utrymme för skogsentreprenörernas ersättningar? Om du sålde en normal avverkning i Dalarna för 6-7 år sedan var nettot inte sällan runt 3-350 kr/m3fub. Idag kanske det är strax under 500 (?). Man borde alltså kunna ”ta lite mer” till maskinlagen och fortfarande ha nöjda skogsägare.

De höga begagnatpriserna visar ju på att det finns andra som vill köra. De två du känner kanske helt enkelt har tröttnat ur på den press som varit under en lång tid?

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

alias  
#800069
Tralsmo skrev:Som vanligt fick man ju inte med allt.

Räkna baklänges från fub till sk3 å utgå från 1000kr fub. De ja kan säga ytterligare är att transportavstånd inte verkar va nåt större problem.


1000 kr/m3fub och "drygt 800 kr/m3sk" är ju rätt så jämbördigt så att jag nästan tror att vi har hört talas om samma post, eller att det ev. kan vara så att ett par poster har gått för liknande summor. 🤔

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800073 Var det nåon särskilt utmärkande post i storlek eller kvalitet? Mest gran antar jag?

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Axl  
#800078 @contårta dom hade helt olika anledningar till att lägga ned men båda tyckte timingen och ekonomin i att avveckla just nu var bra. Men som sagt så är det stor brist på entreprenörer så förhandlingsläget om man vill fortsätta är också bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800104 1000 kr/m3fub och "drygt 800 kr/m3sk" är ju rätt så jämbördigt så att jag nästan tror att vi har hört talas om samma post, eller att det ev. kan vara så att ett par poster har gått för liknande summor. 🤔

MVH
Alias[/quote]


Näpp alias tror inte du hört om detta.


De va ett antal rotposter. Flera skogsägare.
Kan inte säga volym men totalt säkert en betydande volym.
Varje post låg ute specifikt å budgivning var enskilt på varje post å ingen kohandel.
Lagt bud ligger.

Ja har inte sett stämplingslängder men sannolikt ordinarie granskog eller blandskog.
Sannolikt liten mängd löv.

Den som hadde längst tranportavstånd hadde ytterst liten marginal till att vinna budet.

Sen fanns det ju dom som inte ens va i närheten naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Läge att lägga av?

Tralsmo  
#800106
Mangan skrev:Var det nåon särskilt utmärkande post i storlek eller kvalitet? Mest gran antar jag?



Ja vet inte mer mangan än de ja svarat alias.

Naturligtvis vet ja vilka bolag de handlar om men det vill ja inte nämna.

Sånt här är viktigt att de kommer upp i dessa tider.
Därför nämner ja de men utan å precisera.
Vill man inte tro de så slipper man ju givetvis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).