Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Projekt: Lastkännande hydraulik

35 inlägg 5831 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#798725
maltex skrev:Ökar inte rundpumpningsförlusten med högre flöde,mottrycket (stypningen/lasten)bör ju vara samma med ökat flöde.

Jag kollade den här beräkningssidan: https://www.scandiapumps.com/kunskap/pumpteknik/berakna-flodeshastighet-i-ror/
Tydligen är det max 7 m/s som gäller, och helst under 5 för att undvika förluster i slangar och rör.

Slangarna till ventilpaketet är 1/2" eller 12,7mm, så det blir 4m/s om oljan bara pumpar runt. Är det vad du menar med rundpumpningsförlust?

Slangarna till kranen är 1/4", alltså 6,35mm. Det blir 15,8 m/s, på tok för högt.
Fast kör man två eller tre funktioner samtidigt så blir det lägre. 7,9 respektive 5,2 m/s.

Till drivrullarna är det 3/8" eller 9,52mm, så det blir 7m/s. Precis på gränsen.

Variatorn bör växla ner om motståndet i slangarna ökar. Då sjunker flödet till något slags jämviktsläge, tänker jag. Men ska man optimera för energi ut per energi in så är nog pumpen lite stor, ja.
maltex skrev:Ett rundpumpnings system funkar väl bäst med ett så konstant flöde som möjligt.

Varför det? Det borde väl gå att variera flödet neråt, ändå? Om man har låg motoreffekt och vill prioritera tryck över flöde, t.ex?

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#798770 Hej.
När du drar mjukt i spaken som du gör nu blir det väl väldigt lite flöde genom ventilpaketets dvs stort motstånd så den måste växla ned.
Du har ju ett ganska högt flöde också. Har du testat att dra snabbt i spaken?
Du kan ju begränsa variatorn med brickor på primäraxeln och därigenom sänka maxflödet/uppväxlingen. Brukar väl även gå att ändra på vikterna i variatorn för att ändra vartalet. Vad är variatorn justerad till för maxvarv nu?
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#798860
jyrrki skrev:Hej.
När du drar mjukt i spaken som du gör nu blir det väl väldigt lite flöde genom ventilpaketets dvs stort motstånd så den måste växla ned.
Du har ju ett ganska högt flöde också. Har du testat att dra snabbt i spaken?
Du kan ju begränsa variatorn med brickor på primäraxeln och därigenom sänka maxflödet/uppväxlingen. Brukar väl även gå att ändra på vikterna i variatorn för att ändra vartalet. Vad är variatorn justerad till för maxvarv nu?
Mvh
Jörgen

Många bra idéer! Tack för det.
Ska också leta fram några grövre slangar till huvudbomen och vikarmen. Man kan ju bara dra dem vid sidan av kranen och se vilken effekt det har.

Att dra snabbt i spaken blir likadant som långsamt. Variatorn växlar ner direkt.

Vad menas med variatorns maxvarv? Den frikopplar på tomgång och växlar succesivt upp från 1:3 tills man kör på ca 3500 rpm. Motorns maxvarv alltså. Då är utväxlingen ca 1:1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798864 Vad gäller förluster i slangarna så är både diameter, längd och oljans viskositet avgörande.
Ofta underskattar man inverkan av slangarnas längd.

Använd till exempel denna kalkylatorn:
http://www.pressure-drop.com/Online-Calculator/

Sätt kinematic viscosity till 46 cSt för en varm 46-olja och weight density till 920kg/m3.

Vill du göra en seriös installation så ta höjd för 2000 cSt vid kallstart och räkna särskilt noga på sugledningar och dränerings-ledningar som går genom returfilter.
En kugghjulspump brukar ogilla mer än 0,5 bars undertryck.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#798866 Det verkar gå lite bättre att köra flera kranfunktioner samtidigt. Men inte så mycket bättre som jag hoppats.

Kör man bara en funktion så går det precis lika snabbt som innan. Jag mätte tiden att lyfta huvudbomen.

Drivrullarna går 3 km/h istället för 2,4 km/h. 1,33 rps istället för 1,05.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#798891
Anders Olsson skrev:Vad gäller förluster i slangarna så är både diameter, längd och oljans viskositet avgörande.

Använd till exempel denna kalkylatorn:
http://www.pressure-drop.com/Online-Calculator/

Vill du göra en seriös installation så ta höjd för 2000 cSt vid kallstart och räkna särskilt noga på sugledningar och dränerings-ledningar som går genom returfilter.
En kugghjulspump brukar ogilla mer än 0,5 bars undertryck.

Tack för det! Jag ska räkna noggrannare på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#798898 Låter spontant som att det kan vara dina slider i ventilpaketets som begränsar flödet.Tycker att det borde gå fortare när du kör flera funktioner samtidigt än vad det gjorde innan. Sjunker motorns varvtal mycket när variatorn växlar ned? Tänker på om den är hårt belastad. Har du testat att mäta trycket i systemet?
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#798918
jyrrki skrev:Låter spontant som att det kan vara dina slider i ventilpaketets som begränsar flödet.Tycker att det borde gå fortare när du kör flera funktioner samtidigt än vad det gjorde innan. Sjunker motorns varvtal mycket när variatorn växlar ned? Tänker på om den är hårt belastad. Har du testat att mäta trycket i systemet?
Mvh
Jörgen

Tryckmätare måste jag skaffa.

Man märker att det går lite fortare än innan när man kör två funktioner samtidigt. Man ser även att variatorn växlar upp lite. Alltså ökar flödet då.

Motorns varvtal påverkas inte när variatorn växlar ner. Inte så att det hörs eller märks.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

Hema  
#798984 Spännande tråd. Kul att någon orkar testa sig fram! :)

Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#798987 Ja tryckmätare är väldigt bra att ha när man testar. Ser nu att du hade skrivit att det går lite fortare än tidigare när du kör två funktioner.
Ett sätt att testa om det är slangar som begränsar är ju om du sätter en funktions slangar direkt till tank om möjligheten finns.tex gripens slangar direkt från ventilpaketets till tank och provkör. Gärna med grövre slangar och varm olja. Om den inte växlar ned då så ligger ju problemet efter ventilpaketet
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#799271 Nu har jag testat med 1/2" slang till huvudbomen. Jag får det till knappt 15 l/min nu.
Det sitter 3/8" adaptrar på ventilpaketet och 1/4" på cylindern. Kan det vara de som stryper?

Jag ska se om jag kan hitta lite specifikationer för ventilpaketet. Det finns ställskruvar på ventilerna. Jag vet inte om det är överflödesventiler för maxtrycket eller om de påverkar flödet. Ska ta reda på det morgon.

Funderar även på att borra upp adaptrarna någon millimeter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

JAndersson  
#799685 Intressant projekt!

Att mäta trycket efter pumpen är en bra ide. Låter som motorns moment kan vara begränsande, en pump med större deplacement kräver ju också ett högre moment (https://www.ith.se/pump). Skulle också vara av intresse att också mäta trycket efter ventilblocket, då får du se vad tryckfallet är över det. Slutligen skulle jag kolla om det går någon olja över tryckbegränsaren när du kör en förbrukare. Inte alltid så lätt att kolla alla gånger, men om det går en slang från tryckbegränsaren så kan du känna på den för att försöka bedöma om det flödar någon olja genom den.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#801933 Hej.
Hur har det gått med detta?
Har du kollat något på trycken ?
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#801942 Jag har inte kollat på trycken, men dragit slutsatsen att alla rördiametrar på vagnen är för små. Det är kvarttumskopplingar till alla cylindrar. Där stryper det. Sedan är det bara 3/8 till ventilpaketet.

Vissa i tråden förutspådde det. Och jag ser mig som en erfarenhet rikare.

Kanske sätter jag systemet på en större kärra. Eller en vedklyv. Något med grövre slangar och kopplingar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

paavo25  
#802154 De där radiostyrningen blev jag ytterst intreserad av, sneglat på scanrecon inklusive bord men di är lite över budjeten.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).