Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Projekt: Lastkännande hydraulik

35 inlägg 5833 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797353 Flödet var långsamt på ATV-vagnen. Trots att systemet var obelastat.

Jag övervägde dubbelpump, byta till större motor+pump eller att lägga till en variator.
Variatoridén har jag "hemsökts av" i mer än 10 år, så det var dags att testa den nu.

Vagnen är en gammal Kranman Rexon 300. Jag tror att hydraulaggregatet är KS790 - https://kranman.com/produkt/hydraulaggregat/

Det ska vara 12l/min, men jag får det till 10,9 vid mätning. Kugghjulspumpar brukar tydligen ha drygt 90% verkningsgrad.
Motorn är en Honda GX200. Specad till 5,8hk vid 3600 rpm. Effekten lär väl också vara något lägre i praktiken.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797354 Tanken är att använda originalmotorn och lägga till ett variatorkit - https://www.atvdack.se/specialdelar
Därefter byta ut originalpumpen på drygt 3 cc till en på 8,2 cc - https://www.sagro.se/sv/artiklar/hydraulpump-82-grupp-2-flans-portar.html

Om jag räknat rätt i excel så bör systemet växla mellan 30,2 och 10,1 l/min, beroende på belastning. Variatorn har mellan 1:0,9 och 1:2,7 i utväxling (om jag hittade rätt specs).

Jag fick flytta motorfästet 75 mm och höja det 50 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#797356 Hej.
Ser väldigt intressant ut.
Ser att du även har rc servon på ventilpaketet.
Hur styr du dessa?
Funkar det bra?
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jola0029  
#797402 Kul projekt! Även jag är nyfiken på fjärrstyrningen med RC-servon.

En undran, det finns ingen oro att variatorns effektivitet ligger en bit under 90%?
Snabbare gång i "tommen" men mindre effekt tillgänglig när det finns last i gripen och arbete att utföra.

/Jonas

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797425 RC-servona har varit ett projekt i sig. De fungerar bra.

Det är styrservon för lite större RC-bilar i skala 1:5. DS5160 heter de. 60kg/cm vid 8,4 volt.
https://www.banggood.com/DSSERVO-DS5160-HV-60kg-180-or-270-18T-Metal-Gear-Digital-Servo-For-1-or-5-Redcat-HPI-Baja-5B-SS-RC-Car-Compatible-SAVOX-0236-LOSI-XL-5T-p-1542157.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

Servona kopplas direkt i mottagaren som följer med sändaren. Jag kör med FS-i6x. De ska normalt ha uppåt 1km räckvidd, men jag har inte antennen optimalt placerad. Så räckvidden är drygt 100 meter.
https://www.banggood.com/FlySky-FS-i6X-i6X-10CH-2_4GHz-AFHDS-2A-RC-Radio-Transmitter-With-FS-iA10B-Receiver-for-FPV-RC-Drone-Engineering-Vehicle-Boat-Robot-p-1101154.html?rmmds=detail-left-hotproducts&cur_warehouse=CN&ID=42481&trace_id=616c1673377224709

Sedan en 8,4 volts spänningsregulator (BEC/UBEC) mellan mottagaren och batteriet. Batteriet är lånat ifrån skruvdragaren, 18 v.

Sändaren och mottagaren har 10 kanaler. Sex kanaler kan mjukköras, fyra är på eller av. Jag stänga och öppna gripen, höja och sänka drivrullarna och stödbenen. Kranen, rotatorn, drift och styrning mjukkörs. Sista vippströmbrytaren har jag som avstängningsknapp för motorn. Ett slags nödstopp.

Mottagaren har ett "failsafe"-läge. Jag har ställt in den så att motorn stängs av om radiokontakten bryts. Det fungerar vid signalförlust, men inte strömavbrott. Då har jag istället ett relä som automatiskt stänger av motorn.

Man kan även slå av strömmen och köra som vanligt med spakarna.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=POUywxq3R1Y
Senast redigerad av OBWN94 sön 26 mar 2023, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797428
jola0029 skrev:En undran, det finns ingen oro att variatorns effektivitet ligger en bit under 90%?
Snabbare gång i "tommen" men mindre effekt tillgänglig när det finns last i gripen och arbete att utföra.

/Jonas

Det stämmer nog. Å andra sidan utnyttjas effekten minst lika dåligt idag. Som att bara köra på 1:ans växel i bilen hela tiden. Motorn får gå en himla massa extravarv till ingen nytta.

Trycket bör bli detsamma vid lägsta utväxlingen. Så även om lite effekt försvinner så finns samma kraft i kolvarna efteråt. Bäst vore variabel displacementspump, som större maskiner har. Det kostar dock säkert 10ggr mer än mitt koncept här.

Ska bli kul att se om det här var värt det när det är färdigt. Om det blev en nettoförbättring eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

maltex  
#797450 Blir inte den där lösningen effektreglering till ingen nytta. Ett rundpumpnings system funkar väl bäst med ett så konstant flöde som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#797454 En hel del av kran körningen är ju ändå med låg eller ingen last så nog borde det vara en del att tjäna där ?
Jag tror att det kan bli bra så länge ventilpaket osv är anpassat för det större flödet. Kanske behöver begränsas på maxflödet för att motorn ska hinna ställa om sig osv. Variator är ju oftast enkel att begränsa med hjälp av brickor.Även större roterande massa borde hjälpa till för att motorn skall orka med medan variatorn ändrar varvtal.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

maltex  
#797458 Ökar inte rundpumpningsförlusten med högre flöde,mottrycket (stypningen/lasten)bör ju vara samma med ökat flöde.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#797499 Jo lite bör nog rundpumpningsförlusten öka,särskillt om man går över ventilpaketets maxflöde. Jag tror dock att det kommer att funka. Kanske att man får begränsa maxflödet lite,men det är jag övertygad om att Ts reder ut när han provkör. Även om systemet inte klarar 30 liter/min bör det klara 20-25 vilket är stor skillnad mot innan.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797867 Adaptern mellan variatorns drivna axel och pumpkopplingen. Det hela monteras med nordlockbricka istället för originallåsmuttern. Lyckades få till kilspåret med vinkelslipen.
Senast redigerad av OBWN94 fre 31 mar 2023, 10:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797873


Svarvar adaptern till pumpkopplingen. Provstartar motorn med variatorn monterad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

jyrrki  
#797927 Ser ut som att provkörning är ganska nära?
Väntar med spänning på resultatet.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#797928 Ja, det är hydraulpumpen jag väntar på nu. Jag fick returnera den som kom i veckan. Jag hade beställt fel. Med BSP-gänga istället för flänskopplingar

Tack för intresset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Lastkännande hydraulik

OBWN94  
#798724
1681036072_20230408_133629.jpg
Nu har jag fått hem och monterat pumpen. Resultatet är inte som förväntat.
Variatorn reagerar för tidigt och lägger sig på lägsta växeln direkt. Så flödet blir precis som innan.




I videon lyfter jag gripen. Man ser i bakgrunden att den inte rör sig förrän variatorn har växlat ner. Den växlar ner så fort jag rör spaken.

Det går att ställa styrkan på torsionsfjädern i variatorn. Ska försöka det härnäst.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).