Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115087 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698536 Dom skickade ett nytt fäste till mig utan kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747702
1644377829_20220131_163310.jpg
1644377829_20220209_040455.jpg
Jag köpte en Silva Trail Speed 5XT (med ett 7,0 Ah batteri) på Widforss och satte den på en gammal Jonseredshjälm. Hjälmfästet ingår i XT-modellen och monteras på hjälmen med dubbelhäftande tejp.

7,0 Ah-batteriet ska räcka i ca 4 timmar på 1200 lumen (max), 12 timmar på 450 lumen (mellan) och 40 timmar på 80 lumen (låg). Det finns även ett 2,0 Ah batteri, ett 3,5 Ah batteri och ett 10,5 Ah-batteri, som dock får köpas till separat.

Batteriet kan antingen laddas via USB, eller via en traditionell batteriladdare - som dock får köpas separat! Den traditionella batteriladdare ska dock halvera laddtiden jämfört med USB.

Då en förlängningskabel medföljer XT-modellen, så kan batteriet förvaras i en bröstficka under arbetspasset.

Fördelen med Silva Trail Speed 5X är dels att själva lampan är väldigt lätt i sig, dels att lampan är mycket lätt att flytta mellan t.ex. huggarhjälm och medföljande pannband eller cykelfäste.

1200 lumen är ganska lagom för många utomhusaktiviteter, så som t.ex. röjning i mörker.

Nackdelen hittills är att lampan lätt kan lossna av misstag från hjälmfästet, vilket har hänt mig vid något tillfälle. Men det gick lätt att montera tillbaks.

Tyvärr passar inte hjälmfästet till Husqvarnas HL660, utan att ta bort "skyddsbågen" på detta hjälmfäste (vilket är anledningen till att jag monterat Trail Speed 5XT på min gamla huggarhjälm).

Överlag är Silva Trail Speed 5X en mångsidig och trevlig pannlampa, som funkar till rätt många aktiviteter och dessutom lätt kan flyttas mellan olika fästen, beroende på aktivitet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776373 Nu har tydligen Silva släppt den nya värstinglampan Spectra på hela 10000 lumen https://silva.se/pages/spectra
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780755 Någon som testat Silva Spectra O eller A?

Har lyckats knäcka Ledx cobran, så är ute efter en ny lampa. Har haft stor nytta av cobran som i många år blivit hårt misshandlad men alltid funkat och det är den bästa pannlampa jag haft.
Det är ungefär samma pris på de båda men litar inte riktigt på Silvas uppgifter om lumen samt lystid då Ledxen har större batteri
Så det borde finnas någon på detta forum som köpt Spectran som kan delge om den är ett bra köp, annars blir det en till Cobra.

/Zorran

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780770 Jag har inte köpt någon Silva Spectra. Nöjer mig med Silva Trail Speed 5XT och Silva Exceed 4XT på 1200 respektive 2000 lumen.

Å mina Ledx Cobror är generation 1 (14,4V och 2000 lumen), där det inte går att få tag på batterier längre. 👎
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Hövitsman  
#799180 Mina tankar ang. Pannlampor och ficklampor/ allmänt.

1. Ska du köpa en dedikerad "pannlampa" så välj en sådan bättre kvalitet som är modulär.
dvs det är en vanlig handhållen ficklampa, med möjlighet vrida ljuset.
Som är snap-on och går fästa på en rem likaså för att ha som pannlampa.
Såväl med eller utan hjälm.

Då har du nytta av den i fler sammanhang.

2. Det här med batterier och laddare avgör mer än lumen och lux i min värld!
Det ska vara SMIDIGT att ladda.
Inga utbytbara batterier.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Ent  
#799208
Hövitsman skrev:Mina tankar ang. Pannlampor och ficklampor/ allmänt.

1. Ska du köpa en dedikerad "pannlampa" så välj en sådan bättre kvalitet som är modulär.
dvs det är en vanlig handhållen ficklampa, med möjlighet vrida ljuset.
Som är snap-on och går fästa på en rem likaså för att ha som pannlampa.
Såväl med eller utan hjälm.

Då har du nytta av den i fler sammanhang.

2. Det här med batterier och laddare avgör mer än lumen och lux i min värld!
Det ska vara SMIDIGT att ladda.
Inga utbytbara batterier.

Har inga invändningar utom att jag tycker det är rätt OK med just utbytbara batterier 😀👍. Har en LedLenser med 4 AAA och tre, fyra omgångar batterier som jag roterar med. När det börjar blinka är det ju bara byta och sätta de tomma på laddning. Lätt att ha med sig flera omgångar i innerfickan också, speciellt om det är kallt.

Om man har flera batteriomgångar av samma fabrikat rekommenderas att låna några nagellack i olika färger av chefen. Sen märker man respektive omgång i var sin färg, då ser man enkelt vilka batterier som hör ihop. Tuschpennor nöts bort direkt, men nagellacket sitter hur bra som helst. Och så kan man välja batterifärg efter sinnesstämning också 🤣

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Vante  
#799417 Enda fel med laddbara AAA batteri är att i kyla går effekt ner då är vanliga engångs alkaline bättre effekt i batterier.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799420 Finns förvisso dyra engångs litium-batterier i AA/AAA-storlek, som ska vara riktigt bra i kyla.

Angående att ha pannlampa och batteri i en enhet (likt en vanlig ficklampa). Mjae, det blir snabbt tungt och klumpigt - särskilt om lampan ska ha ett bra ljussken. Finns ju en anledning varför nattorienterarna kör med lösa batterier till sina pannlampor.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).