ons 09 feb 2022, 04:41#747702
1644377829_20220131_163310.jpg
1644377829_20220209_040455.jpg
Jag köpte en Silva Trail Speed 5XT (med ett 7,0 Ah batteri) på Widforss och satte den på en gammal Jonseredshjälm. Hjälmfästet ingår i XT-modellen och monteras på hjälmen med dubbelhäftande tejp.
7,0 Ah-batteriet ska räcka i ca 4 timmar på 1200 lumen (max), 12 timmar på 450 lumen (mellan) och 40 timmar på 80 lumen (låg). Det finns även ett 2,0 Ah batteri, ett 3,5 Ah batteri och ett 10,5 Ah-batteri, som dock får köpas till separat.
Batteriet kan antingen laddas via USB, eller via en traditionell batteriladdare - som dock får köpas separat! Den traditionella batteriladdare ska dock halvera laddtiden jämfört med USB.
Då en förlängningskabel medföljer XT-modellen, så kan batteriet förvaras i en bröstficka under arbetspasset.
Fördelen med Silva Trail Speed 5X är dels att själva lampan är väldigt lätt i sig, dels att lampan är mycket lätt att flytta mellan t.ex. huggarhjälm och medföljande pannband eller cykelfäste.
1200 lumen är ganska lagom för många utomhusaktiviteter, så som t.ex. röjning i mörker.
Nackdelen hittills är att lampan lätt kan lossna av misstag från hjälmfästet, vilket har hänt mig vid något tillfälle. Men det gick lätt att montera tillbaks.
Tyvärr passar inte hjälmfästet till Husqvarnas HL660, utan att ta bort "skyddsbågen" på detta hjälmfäste (vilket är anledningen till att jag monterat Trail Speed 5XT på min gamla huggarhjälm).
Överlag är Silva Trail Speed 5X en mångsidig och trevlig pannlampa, som funkar till rätt många aktiviteter och dessutom lätt kan flyttas mellan olika fästen, beroende på aktivitet.
/Niklas
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
/Niklas