fre 14 apr 2023, 12:02#799245
Har kedjesågverk men principen är väl samma. Mitt sågverk är placerat mitt emellan två uthus så det går bara att ha saker på varje sida om rälsen. Jag försöker såga 2-3 liknande stockar på rad om det rör sig om normalstora timmerstockar, några fler när man kommer ner på massadimensioner. Stockarna in från höger, sågspån (som det blir mycket av med ett kedjesågverk 👎 ) och tunna slamsor som inte lönar sig att göra ved av ut till vänster och ner i en slänt.
Bakar som skall bli ved slängs bakom stockförrådet. Brädor som skall kantas och färdiga brädor läggs på stockförrådet men i 90 graders vinkel så att de inte blockerar upprullning av ny stock på rälsen. På så sätt blir det ingen extraförflyttning när brädan är sågad, man kan stå kvar vid slutet av rälsen och lägga den nyss sågade brädan ovanpå de som redan är sågade innan man drar tillbaka sågvagnen till toppändan av stocken.
När de 2-3 stockarna är färdigsågade är det dags att kanta brädorna, 5-6 åt gången och med minst två horisontella tvingar som håller ihop bunten för att inte få ner sågspån mellan brädorna och få ett snyggare snitt när brädorna inte vibrerar. Samtidigt som man kantar är det bra att passa på att såga mer ströläkt om man behöver, man får ju 5-6 ströläkt med ett enda sågsnitt. Därefter är det bara att sopa av brädorna och stabba dem samt att lägga bakarna på vedbacken.