Logistik, Transport

Får inte ut virket

37 inlägg 12509 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får inte ut virket

ruth  
#798124 Hej. Jag anlitade en person att såga bort några tallar, och hur jag skulle få ut det vet inte jag nåt om men trodde han visste. Han lade hälften på åkern vid huset och hälften vid sjön. Jag anlitade en traktor- människa att köra upp hälften av det som låg vid sjön. Han som avverkade sa att virket ska köras ut till vänster om björken och så sågade han tydligen av en gren. Grannen såg det och satte dit sin vagn. Jag frågade om jag får köra ut där men får inte. Troligen äger han 2 meter mellan vägen och min åker. Inget skogsbolag vill köpa virket om de inte får köra där hans vagn står. Har ni nåt tips vad jag ska göra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#798125 Här är tomtkartan. Vagnen står till vänster om huset där det står 1:31, dvs där vägen delar sig. Jag tycker man kan köra lite mer till höger. Går ju såga ned en björk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#798129 Riset har han lagt dit för jag inte ska kunna åka där med timmerbil. Tanken var tydligen att en timmerbil ska köra upp på åkern. På bilden syns alla björkarna. Enligt LM har jag samfällighetens väg till min fastighetsgräns, men i verkligheten har jag inte det. Så ska kanske bara köpa grus och bygga väg? Eller ska jag köpa en timmervagn och flytta virket ut till hans vagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ANDERS NYQVIST  
#798213 Gör en egen väg på din mark då är det fixat 👍.Då vet ni var ni har varandra. Tråkigt att vara osams med grannen 😱

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Mattias_E  
#798224 Lite nyfiken, varför hade du inte vidtalat din granne tidigare i förväg? Är det hans björkar du har kapat i så förstår jag att han blir härsken.

Sen låter det märkligt att timmerbilen ska in på åkern och köra. Är det den samfällda vägen som syns på bild 1? Varför las inte upplägget innanför staketet i direkt anslutning på vägen?

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#798462
ANDERS NYQVIST skrev:Gör en egen väg på din mark då är det fixat 👍.Då vet ni var ni har varandra. Tråkigt att vara osams med grannen 😱


Jag har ingen väg. Menar du att jag köper grus och bygger rakt fram över björkarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#798465
Mattias_E skrev:Lite nyfiken, varför hade du inte vidtalat din granne tidigare i förväg? Är det hans björkar du har kapat i så förstår jag att han blir härsken.

Sen låter det märkligt att timmerbilen ska in på åkern och köra. Är det den samfällda vägen som syns på bild 1? Varför las inte upplägget innanför staketet i direkt anslutning på vägen?


Skulle ha gjort det innan jag avverkade, för då hade jag inte avverkat om jag vetat att det inte går köra ut. Är lätt att va efterklok. Det är han som avverkade som kapade i björken, utan att ens fråga mig. Grannen har planterat dessa för att jag inte ska ta mig in på min åker. Fanns inga björkar där för 30 år sen.
Lägger man virket på vägen så går det väl inte vända. Vägen slutar vid atv- vagnen. Jag tror han som avverkade ansåg att man ska ut på åkern och vända. Men hade kanske gått ändå. Jag förstår mig inte på detta men nu är det som det är. Sen angående att bli sur för nån sågar av en kvist, han själv, dvs grannen har ju garaget över tomtgränsen. Syns ju på kartan jag la upp. Så det går inte bevisa det är hans björkar för finns inga gränsrör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

jannee  
#798474 Du Ruth har tydligen bara haft problem med ditt skogsskifte,
Sälj alltihop till någon intresserad slipper du alla problem.
Tror nämligen inte att du har någon bra relation till dina rågrannar.
Är det för att du är en s.k. utböling eller bor på långt avstånd.
Har själv i min närhet personer som inte bebor sin fastighet, kommer och tror sedan att de kan nyttja min mark som genomfart och uppläggsplats - men tji de får när de inte ens idkar ta personlig kontakt INNAN de börjar våldföra sig på annans (min) egendom.
Det FÖRSTA man gör när man äger en fastighet är att ta en PERSONLIG kontakt med grannar, försöker skaffa sig en god relation, därefter blir det lite till att ta men även GE.
Gäller m.a.o. att var ordentligt lyhörd.

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798475 Jadu @jannee, någon måste ju vara grinig åbo också.

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#798675
jannee skrev:Du Ruth har tydligen bara haft problem med ditt skogsskifte,
Sälj alltihop till någon intresserad slipper du alla problem.
Tror nämligen inte att du har någon bra relation till dina rågrannar.
Är det för att du är en s.k. utböling eller bor på långt avstånd.
Har själv i min närhet personer som inte bebor sin fastighet, kommer och tror sedan att de kan nyttja min mark som genomfart och uppläggsplats - men tji de får när de inte ens idkar ta personlig kontakt INNAN de börjar våldföra sig på annans (min) egendom.
Det FÖRSTA man gör när man äger en fastighet är att ta en PERSONLIG kontakt med grannar, försöker skaffa sig en god relation, därefter blir det lite till att ta men även GE.
Gäller m.a.o. att var ordentligt lyhörd.


Nä, nu gissar du bara och du gissar fel. Detta är en släktgård och jag bor där. Åkern är min egen. Jag nyttjar ingen annans mark som uppläggningsplats. Har inte våldfört mig på grannens mark. Han äger ingen skog. Jag GER ju mycket. Grannen har ju garage över tomtgräns. Menar du att jag ska GE honom min släktgård?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#798676
Mangan skrev:Jadu @jannee, någon måste ju vara grinig åbo också.


Vad menar du? Vem är grining?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

jannee  
#798677 Det är sällan det bara är den enes fel att man träter.
Å andra sidan finns det alltid någon som vill ställa till det för andra.
Tydligen är inte grannsämjan god, vad är orsaken?
Enklast är väl att DU Ruth tar ett snack med grannen.
Ta skeden i vacker hand och ber om ursäkt för vad du ställt till med.
Att grannens garage är över tomtgräns har väl inte med detta att göra.
Det verkar ändå på dig Ruth att du är en gnällkärring.
Och granngubben är en tjurgubbe = m.a.o. ni har en vacker framtid framför er.
Du har ju "gnällt" här på forumet om andra saker - tydligen svårt att tillfredsställa dig.
Man ska alltid först gå till källan som gjort att man är oense.
Kan man inte lösa problemet med direkta förhandlingar kan man gå vidare.
Har du över huvud taget pratat med granngubben?

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Martin Växjö  
#798678 Varför tror du inte att samfällda vägen går mot din gräns?

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Grålle52  
#798679 Hur svårt kan det vara. Bygg en egen väg eller kör grannens vagn åt sidan. Sen får ni väl reda ut det i tinget. Rättshaveristvarning över hela tråden.

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

zeetorg  
#798697 Jag kanske inte får med mig hela bilden här men jag tänker mig att du måste väl ha en infart till åkern för att kunna bruka den, varför går inte den att använda?
Är det för den som vagnen står?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).