Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48162 visningar 31 följer Svara, dela mm...   

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

jannee  
#798446 Har en gammal Perifal (keramik).
När jag eldade med rutten gran ville den konstant tjära igen, fick mer eller mindre alltid elda med överförbränning.
Om jag inte gjorde så hade jag ca 1 cm tjära på eldstadens väggar efter ca 2 veckor.
Effektminskningen var också radikal.
Inget sådant inträffar när jag eldar björk/bok/ek och med asp blir panna helt vit inni

Hema  
#798478 "Rutten" som i dålig eller just rutten o inte helt torr?

Sture Andersson  
#798480 Ta hem rutten gran och lägga arbete på det skulle jag aldrig göra, om jag inte har nån massahög att lägga det i så får det vara kvar i skogen ,klumpar ner det till det blir friskt virke .Jag eldar mycket gran, kanske 25% resten björk , och funkar helt perfekt , viktigt är ju bara att man inte tar det direkt från vedboden in i pannan ,behöver torka ett par dar i pannrummet .
Har en granne som har en panna med lambdasond ,han kan inte elda gran alls , jag fråga dom på Baxi om detta och dom sa att om man ska elda blandved ska man inte ha lambdason .

Midgård  
#798487 Har i princip alltid eldat med gran och tallved i centralpannan på gården utan problem. Björk och annat löv eldar jag vid speciella tillfällen i kakelugnen.

jannee  
#798500 Efter att Gudrun gjort sitt blev det en del gran som endast skulle duga som energived = 100 kr/fub = då tog jag hem och upparbetade den.
Blev en skaplig hög, tog några år att elda upp allt, den sista veden var ingen höjdare trots att den legat torrt inomhus.
Mycket maskamjöl och därpå en panna som tjärade.
Kan självklart blanda in några granbitar då och då men helst aka det vara löv, dock är al sämre till att värma.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Midgård skrev:Har i princip alltid eldat med gran och tallved i centralpannan på gården utan problem. Björk och annat löv eldar jag vid speciella tillfällen i kakelugnen.

Vad har du för panna?

Har den lambasond?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799627 Mellanskog gick ut med högre priser på massaved idag, björk 505 kr/m3 fub i Värmland.

80-90  
bengt.a skrev:Mellanskog gick ut med högre priser på massaved idag, björk 505 kr/m3 fub i Värmland.

Det tycker vi om Bengt

Midgård  
#799641 Jag har en CTC 452B panna installerad 1972. Ingen lamdasond, ingen fläkt, ingen acktank. Manuell shunt. När jag är bortrest flera dygn, svänger jag in oljebrännaren och vrider på en strömbrytare så går pannan på dieselolja i stället (jag sotar och askar ur först naturligtvis).

Användarvisningsbild

Rossignol  
#802393 Nu har Södra annonserat prishöjningar på virke. Bränsleved med blandade trädslag höjs från 250 till 390 kr. En höjning med 56%. Rensorterad lövved höjs från 300 till 440 kr.

Det verkar finnas en gedigen efterfrågan. Många som laddar inför en kall vinter eller spår höga elpriser.

Bosse1  
#802394 Då går det räkna ut vad ett lass är värt då. Många pinnar är det 😀 Kan det bli 7fub om man toklastar en huggarvagn ?

Hur många fub lassar ni på era skotare?

Tralsmo  
Bosse1 skrev:Då går det räkna ut vad ett lass är värt då. Många pinnar är det 😀 Kan det bli 7fub om man toklastar en huggarvagn ?

På min skotare ligger ja nog i snitt på 10fub styvt i gallring.
En 845.
Men då kan de ju va en del kubb , oftast 2.45.

Viker ja ut bankarna så blir de nog ,dryga 14fub massa.

Björken blir de ju mindre för den ä ju oftast så krokig å ogin.

Ja sålde ju ett bil å släp me krokig björk till en skåning efter årsskiftet. Ja gjorde ju första gallring då.
80kubik travmått.
36fub räknade ja. De blev ju rätt mycket högre pris än va kokarna här kan betala nu.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bosse1 skrev:Då går det räkna ut vad ett lass är värt då. Många pinnar är det 😀 Kan det bli 7fub om man toklastar en huggarvagn ?

Här har du 6m3fub enligt mätbeskedet, på en 8 tons patu vagn..

Bosse1  
#802458 Toppen fram roten bak,skapligt lass 👍 Alltid nyttigt att visualisera fubben.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802476 Mm kan vara svårt att "mäta" med ögat vad man får på lasset, vet att jag snittade 4,5fub/lass när jag körde första gallring fallande massaved efter inhyrd skördare..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).