ons 05 apr 2023, 09:04#798408
alias skrev:Min minnesbild är att den rörliga avgiften är olika stor hos Södra beroende på om det är gallringsuppdrag eller slutavverkning det rör sig om.
MVH
Alias
Exakt, södra har olika nivå på rörlig service avgift! Det sade dom till mig. Men dom sade inte att det rör gallring kontra slutavverkning? Men det rör ju också till det! Om dom nu skall ha en service avg, gör den lika för alla och redovisa den som just en service avg, så det blir lika för alla! Detta hade ju besparat mängder av frågor till inspektorn och bad will!
Samma med om man avsäger sig markskonings garantin, då kan man ju få 22 kr/m3fub extra. Inte alla som vet detta (som flera av mina södra grannar) hade inte hört talas om det? Men dom 22 kr kan ju variera mellan, tror det var 8 upp till 22?
Det är ju sånt här dribblade i alla fall jag vill slippa med Södra! Dom andra som är privata går man ju lusläsa allt!
Samma med avverkning hos södra, man låser inte priset för avverkningen? Gör man hos alla andra. Min ev kommande gallring kan ligga uppåt 1 år bort i tiden? Vad kostar maskinerna då? Dieseln? Vad är skattebefrielsen då, den man söker i efterhand. Den förövrigt, är diesel klausulen med eller utan den skatte återbetalningen? För den är väl max nu, alltså 0 i skatt för skogsbruket!?