Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48145 visningar 31 följer Svara, dela mm...   

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

mankan9999  
#798344 162 staplat ger ca 162 delat med 0.6 ger ca 270 lösmeter omräkningstal 2.7 i detta exemplet 43 cm fub till stjälpt men är bara beräknat.
Synd ni inte klyvde ner i containrar typ 30 kubiks
Då kunde vi diskuterat i exakta mått om skördaren stämmer vilket inte är bevisat
Brukar vara inställda mindre än utfallet så frågor kvarstår...
Hävdar bestämt att 2.2 m3s från 1 m3fub ligger så nära sanningen som man kan komma generellt sett av 30 cm längder.
Senast redigerad av mankan9999 tis 04 apr 2023, 18:00, redigerad totalt 2 gånger.

80-90  
#798345 Det bästa är å väga veden å mäta fuktigtheten i den å ta betalt per kWh

jannee  
#798351 Eventuellt ska vi (frugan) lägga ut veden på fejsan någon gång i Aug/Sep om vi inte redan staplat in den på logen :-bd
Som alla vet kan man på vedhögen ser hur gammal ägaren är och vi är inte direkt purunga :grin:
Vi har gjort så efter Gudrun, upparbetade all rutten gran, staplade logen full, men den veden blev med åren rätt maskangripen - var inte någon direkt höjdare att köra in i källaren + att pannan bara ville tjära igen.

Hema  
#798356 Jag kör en hel del gran vanligtvis, blir ingen tjära, men så har jag spjällen öppna till 80%.

80-90  
Hema skrev:Jag kör en hel del gran vanligtvis, blir ingen tjära, men så har jag spjällen öppna till 80%.

Ja jag tycker nog granen håller pipan renare än Björk . Så måste hålla med dej i det

plutten  
#798362 Blanda med lite aspved så hälls skorstenen ren.

Hema  
plutten skrev:Blanda med lite aspved så hälls skorstenen ren.

Det är nog inte helt dumt att köra lite blandved.

Ent  
#798421 Ok, häromkring förordas också att man blandar, ospecifikt varför. Det har jag alltid gjort bara för det aldrig händer att man enbart hugger björk. Men det finns alltså belägg+samlad erfarenhet som visar på fördelar? Blir det effektivare förbränning, mer värme per klabb, mindre sot etc?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798422 Två björk och ett gran säger en del att det sotar mindre.
Björk sotar och granen ger högre temp som tar bort sot
Fan trot

Användarvisningsbild

Nyborg  
#798423 Beror på vad du eldar i och hur du eldar. Olika ved brinner olika fort, jag eldar ren björk i vedspisen och det blir knappt inget sot. Lättare ved brinner fortare, men kanske inte kan få 100% luft som den kräver. Alt att det stryps på drag och spjäll. Det är stor skillnad på att elda i konventionell vedpanna och keramisk t ex. Stor skillnad på om det finns stora magasin att elda mot eller bara elementen.

Ent  
Nyborg skrev:Beror på vad du eldar i och hur du eldar. Olika ved brinner olika fort, jag eldar ren björk i vedspisen och det blir knappt inget sot. Lättare ved brinner fortare, men kanske inte kan få 100% luft som den kräver. Alt att det stryps på drag och spjäll. Det är stor skillnad på att elda i konventionell vedpanna och keramisk t ex. Stor skillnad på om det finns stora magasin att elda mot eller bara elementen.

I mitt fall är det en Nibe Vedex 3300 mot 2000 l tank. Veden har alltid torkat ute en vår/försommar och sedan ett helt år under tak så den är nog i det närmaste perfekt.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#798429 Då har du nog inga bekymmer, bara inte luften är helt feljusterad. I min Baxi funkar björken bäst och går åt minst. Granen vill som sagt brinna fortare än vad pannan klarar, men jag vet de som eldar ren barrved och lyckas med det också, dock med mer restprodukter.

jannee  
#798430 All ved är värd att elda bara den är torr, något man numera försummar, vilket man INTE gjorde på den "gamla goda tiden" är kottar och grenar (gran och tall).
Torra grangrenar brinner utav he**te och ger enorm värme.
Blir väldigt mycket "spillved" när man avverkar som egentligen är värd att ta vara på, om nu tiden finns.
När jag var yngre och sålde lite långved var det nästan enbart björk som efterfrågades. En gång hade jag inget sådant men en trave blandved (löv). En kund kunde tänkas prova och nästa vinter/vår var det ENDAST blandved denne ville ha. I hans tycke var det bättre att elda med den än endast björk.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#798431 Klart att all ved är värd att elda, säger bara att det är olika förutsättningar för olika eldstäder. Och att björken inte sotar mer än nåt annat om den eldas rätt. Annars sånt som man hört många gånger att ren björkved tjärar mer, all ved sotar om man stryper ner förbränningen.

Ent  
Nyborg skrev:Då har du nog inga bekymmer, bara inte luften är helt feljusterad. I min Baxi funkar björken bäst och går åt minst. Granen vill som sagt brinna fortare än vad pannan klarar, men jag vet de som eldar ren barrved och lyckas med det också, dock med mer restprodukter.

Försöker få till en vettig blandning i säckarna när jag kapar, men ibland har det slumpat sig så att det blivit övervägande barrved. Och då märker man att veden går åt väsentligt fortare än om säcken mest innehåller björk. I gammel-Albinpannan + 2x400 l tank upplevde jag inte samma skillnad, men å andra sidan var den ändå så långsam att det kanske inte märktes 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).