jannee skrev:Hur som helst.
Det har tydligen smält en djävla massa is och då is som tydligen mestadels legat på land.
Undrar sa flundran, vart har allt detta vatten tagit vägen.
Borde verkligen märkas - havsytan borde höjts en hel del.
Har den gjort så och i så fall hur mycket?
Har befunnit mig TVÅ ggr på Samui och vid samma årstid (månad) dock med 20 års mellanrum.
Av de foton vi tagit på då samma korallrev är vattennivån EXAKT lika hög.
Hur är det egentligen med sanningshalten när det pratas om kommande flera meter högre vattenstånd.
Enda skillnaden på vattenstånd som JAG märkt är att grundvattennivån SÄNKTS, i alla fall där vi bor.
Vi har haft husvagnen på en camping utanför Karlskrona i över 40 år - fortfarande lika långt till vattenbrynet, i Östersjön har i alla fall vattennivån INTE stigit.
Sedan 1900 har havsnivån stigit med tjugo centimeter, dels på grund av smältande isar och dels på grund av att varmare vatten expanderar. Till 2100 bedöms havet stiga mellan en halv och en meter, för att sedan fortsätta stiga flera meter de närmaste århundradena.
Wilhelm skrev:Tänk på att sverige har landhöjning som motverkar havshöjning.
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/ ... ndhojning/
Lindveden skrev:Ja vad jag har läst mig till i olika forskningar så e väl landhöjningen ca 1cm per år i Sverige
jannee skrev:Hur som helst.
Det har tydligen smält en djävla massa is och då is som tydligen mestadels legat på land.
Undrar sa flundran, vart har allt detta vatten tagit vägen.
Borde verkligen märkas - havsytan borde höjts en hel del.
Har den gjort så och i så fall hur mycket?
Bosse1 skrev:Ja vad kan sverige göra?Vi är ju ett "rikt stort land" 🙃
Eller hur var det nu igen??
macke skrev:Ok vad beror det på. Hänvisas till klimatförändringar men skulle nog önska att dom förklarade mer. Är ju ett väldigt diffust begrepp.
generationsskifte skrev:Något som är mest störigt i det hela är att Sverige alltid ska leka stormakt, på svenska folkets bekostnad såklart, för vår plånbok blir alltid tunnare när vi ska rädda världen. Är det inte en humanitär stormakt så kan det snabbt bli en feministisk sådan. Men nu är det även klimatet och jordens undergång som ska räddas. Det sjuka är bara att människor köper det gång på gång.