Avverkning (slutavverkning)

Skogsstyrelsens bedömningar.

6 inlägg 1943 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsens bedömningar.

joran  
#796471
1679080997_73209208-09b8-41f0-a9ff-feff317e3808.jpeg
För drygt ett år sedan lämnade jag på eget initiativ, in en ansökan om biotopskydd till skogsstyrelsen.
Svaret fick jag för ett par veckor sedan, och bifogar det nedan.
Det får bli ett exempel på hur olika det kan se ut för oss privata skogsägare när myndigheter tycker och tänker. Ibland vill man avverka och då får man inte, skogsstyrelsen har hittat rödlistade arter bla.
När man själv vill skydda och bevara, och skogsstyrelsen vid inventering hittar höga naturvärden, så vill man inte vara med och bidra till skydd.
Det är som ett lotteri detta med bedömningar av skyddsvärd skog.
Undra vad som händer om jag avverknings anmäler aktuellt område?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens bedömningar.

isteskog  
#796472 Gör det! 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens bedömningar.

Hodal  
#796845 Trist. Ditt bestånd har höga naturvärden, men av fel typ och på fel plats, och då får du inte ersättning. Frågan är om du får slutavverka med dessa höga naturvärden? Och förstås om du vill göra det, för de försvinner ju i så fall. Blir det inte slutavverkning, går det så klart att höggallra och ta ut en del pengar. Tar du ut stora stammar men lämnar de riktigt gamla, får du en intäkt med behåller naturvärdena i väntan på att antingen få pengar för att skydda eller få tillstånd att slutavverka. Det är inte optimalt, men ett sätt att minska risken för att stå helt utan intäkt. Det liknar ju också skötseln som har skapat höga naturvärden i skyddsvärd barrskog. Rör du inte löv och död ved förblir naturvärdena intakta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens bedömningar.

joran  
#796846 Ja lite trist är det faktiskt. Området är ca 10Ha och är som en liten oas i ett i övrigt ganska hårt brukat område, med hyggen och planteringar.
I min värld borde det ge extra poäng i bedömningen, men det är precis tvärtom!
Sedan att det måste ligga inom 500 meter från en tätort för ytterligare poäng känns ju inte riktigt seriöst ur ett skogligt perspektiv kan jag tycka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens bedömningar.

Hodal  
#796866 Den där gränsen på 500 meter är bisarr. Ingen skog närmare än 500 meter från tätort (inte bebyggelse, utan tätort!) är i närheten av orörd, utan de naturvärden som finns där klarar av viss störning och är sannolikt ett resultat av människans påverkan.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens bedömningar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796888 Naturvärden i form av stående döda träd intill bebyggelse brukar huggas bort innan nån får dem i skallen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).