SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

520 inlägg 190221 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796288
anersimyra skrev:Det var värst.. 🤣 då har både jag och alla mina ÅF:ar gjort oss skyldiga till någon typ av lagbrott under flera decennier.

Det var svårt att hitta nåt utan vibrolänk/säkerhetslänk då Husqvarna/Blount inte sålde det. Argumentet var att de var inte bra ur säkerhetssynpunkt. Detta påtalades frekvent i utbildningar. Stihl var inte så stora då och det var väldigt få andra aktörer.
Windsor/Sandvik och Carlton hade dock.
Så länge det varade...
Men lite innan Husqvarna släppte C85 så ebbade snacket om säkerhet ut och man kunde köpa kedja från Oregon/Blount utan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#796328
Mange skrev:
anersimyra skrev:Det var värst.. 🤣 då har både jag och alla mina ÅF:ar gjort oss skyldiga till någon typ av lagbrott under flera decennier.

Det var svårt att hitta nåt utan vibrolänk/säkerhetslänk då Husqvarna/Blount inte sålde det. Argumentet var att de var inte bra ur säkerhetssynpunkt. Detta påtalades frekvent i utbildningar. Stihl var inte så stora då och det var väldigt få andra aktörer.
Windsor/Sandvik och Carlton hade dock.
Så länge det varade...
Men lite innan Husqvarna släppte C85 så ebbade snacket om säkerhet ut och man kunde köpa kedja från Oregon/Blount utan.

Jag beställde kedjor som min åf själv monterade samman, och beställde jag utan säkerhetslänk så blev det nog i praktiken med den länk som återfinns på de flesta oregonkedjor, som ju är en säkerhetslänk.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796337 Står eit 6 tal på picco super kjedet, rett nedanfor ryttaren.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796359 Oregons super 70 kedja finns med eller utan.
Även andra modeller.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

skogjussi  
#839383 Hej

Jag har sett att C33 och C35 finns att köpa nu, har någon prövat dem?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Williamm  
#839395
skogjussi skrev:Hej

Jag har sett att C33 och C35 finns att köpa nu, har någon prövat dem?

Jag ska köpa en när jag ska till min handlare nästa vecka så ska jag testa. Jag har kört oregon 21exl men de börjar bli utslitna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839418 Skulle vore spennande og prøvd C33.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#839526 Ska till den lokala återförsäljaren i Holum på måndag, ska se om de har c33 och c35 i lager.
Det var hög tid att Husqvarna kom med chiesel 325.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Tor R  
#839583 De var inte medvetna om att kedjorna hade blivit tillgängliga, de skulle dock ta in dem.
Jag kommer själv att ha C33 för mina 242:or och C35 för mina 560 och 254.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hepo  
#839633 Hej stihl kallar både halv och helmejsel kedjorna i 1.3 för pro 23 rm 23rs. men husqvarna där heter bara halvmejsel semichisel pixel sp33. efter som c33 också är smalskärande varför heter den in cp33 chisel pixel. sp33 den ska ha orange mall men c33 ska ha gul mall som c35 s 35.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Williamm  
#839636
Hepo skrev:Hej stihl kallar både halv och helmejsel kedjorna i 1.3 för pro 23 rm 23rs. men husqvarna där heter bara halvmejsel semichisel pixel sp33. efter som c33 också är smalskärande varför heter den in cp33 chisel pixel. sp33 den ska ha orange mall men c33 ska ha gul mall som c35 s 35.

kanske c33 inte är smalskärnade utan samma som 1,5 kedjan men 1,3 drivlänk.
Sen kan cp33 blir lite dumt som modell namn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hepo  
#839642
Williamm skrev:
Hepo skrev:Hej stihl kallar både halv och helmejsel kedjorna i 1.3 för pro 23 rm 23rs. men husqvarna där heter bara halvmejsel semichisel pixel sp33. efter som c33 också är smalskärande varför heter den in cp33 chisel pixel. sp33 den ska ha orange mall men c33 ska ha gul mall som c35 s 35.

kanske c33 inte är smalskärnade utan samma som 1,5 kedjan men 1,3 drivlänk.
Sen kan cp33 blir lite dumt som modell namn.


Hej jo det låter lite fel. ja det kan vara så att båda är bredskärande som oregon 20 1.3 å 21 1.5 lpx bpx lgx. men tycker att c33 borde vara smalskärande till 550 å c35 till 560 har själv c35 har inte provat den ska jämföra mot s35 helt nya ofilat. man får hel enkelt köpa c33 då ser man.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#839643
1712606528_img_5710.jpeg
. Nu har husqvarna tydligen bestämt sig för att återgå till kedjor med 1,3 mm drivlänk som ger en för 0.325 kedjor normal sågbredd..😖

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839648 Tippar dei brukar benevninga C33 fordi: C står for chisel, 3 for .325 deling og 3 for 1,3 mm drivlenka. C85: C -chisel, 8-3/8 og 5-1,5 mm drivlenker.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#839656 För några år sedan då husqvarna införde en kedja med 1,3 mm drivlänk men med standardbredd på tänderna så blev förvirringen total med tanke på att Oregon samtidigt presenterade sitt ”speed cut” system med 1,3 mm drivlänk och smalskärande kedja..😂 Nu kommer då husqvarna att ha två olika system (olika svärdbredd) med 1,3 mm vilket kommer att virra till begreppen in absurdum..😂😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).