Sjögården skrev:Erre skrev:jannee skrev:Jag själv har bara hoppat in och kört skogsbil lite då och då, men fråga gärna Erre som kört i 10 år.
Vissa vägar har skotaren kört sönder så pass mycket att det varit hämtningsvägran intills de åtgärdat vägen.
Endast en gång (för mig) och då nere i Blekinge hade vägen varit i så pass miserabelt skick på vissa avsnitt att de fått lägga på 090 bergskross och därefter jämnat till med en hjullastare.
När skotaren kommer in på skogsvägen från skogen har den också en förmåga att trycka sönder vägbanken, kanske något man aldrig reflekterar över, därav de i möjligaste mån försöker lasta av från skogen.
Hade du mycket angripen skog, typ av granbarkborre?
Du kan av att se på massavedshögarna konstatera om de tagit mycket kubb.
Både Södra och Sydved vill nämligen ha så mycket massaved som är möjligt.
Skotare har inte att göra på vägar. Speciellt inte om dom har band.
Men visst på en skogsbilväg med mycket makadam så funkar det. Är det mest grus så är det sällan värt att låta dom gå upp. Dom slår sönder vägen något vansinnigt, å där dom går upp på vägen brukar göra att dom sabbar vägens lutning.
Visst är skotare med band ett fördärv för skogsbilvägarna men att hugga 10-12 m bred upplag för att alltid kunna lasta av inifrån kommer inte ske här i alla fall.
Där det är lämpligt är det förnämligt men i normalfallet håller vägarna om man skrapar till och håller efter.Här brukar skördarlaget släta till skogsvägen med en sprängmatta och sedan behövs ibland bärlager.
Problemet uppstår ofta om det är så dåligt med plats att man måste börja köra iväg samtidigt som man avverkar.
Timmerbilar och skotare på samma väg är en knepig kombination 😉
Man gör som man vill. Är det längs ens egna väg så är det en sak. Kostar ju lite att justera tillbaka om man inte har grejer själv.
Är det ett upplag som kommer användas igen inom överskådlig tid så är det inte så farligt om dom tar upp lite.
Men det är min syn på det.