Avverkning (slutavverkning)

Frågor efter min första avverkning

101 inlägg 19181 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Erre  
Sjögården skrev:
Erre skrev:
jannee skrev:Jag själv har bara hoppat in och kört skogsbil lite då och då, men fråga gärna Erre som kört i 10 år.
Vissa vägar har skotaren kört sönder så pass mycket att det varit hämtningsvägran intills de åtgärdat vägen.
Endast en gång (för mig) och då nere i Blekinge hade vägen varit i så pass miserabelt skick på vissa avsnitt att de fått lägga på 090 bergskross och därefter jämnat till med en hjullastare.
När skotaren kommer in på skogsvägen från skogen har den också en förmåga att trycka sönder vägbanken, kanske något man aldrig reflekterar över, därav de i möjligaste mån försöker lasta av från skogen.
Hade du mycket angripen skog, typ av granbarkborre?
Du kan av att se på massavedshögarna konstatera om de tagit mycket kubb.
Både Södra och Sydved vill nämligen ha så mycket massaved som är möjligt.

Skotare har inte att göra på vägar. Speciellt inte om dom har band.
Men visst på en skogsbilväg med mycket makadam så funkar det. Är det mest grus så är det sällan värt att låta dom gå upp. Dom slår sönder vägen något vansinnigt, å där dom går upp på vägen brukar göra att dom sabbar vägens lutning.

Visst är skotare med band ett fördärv för skogsbilvägarna men att hugga 10-12 m bred upplag för att alltid kunna lasta av inifrån kommer inte ske här i alla fall.
Där det är lämpligt är det förnämligt men i normalfallet håller vägarna om man skrapar till och håller efter.Här brukar skördarlaget släta till skogsvägen med en sprängmatta och sedan behövs ibland bärlager.
Problemet uppstår ofta om det är så dåligt med plats att man måste börja köra iväg samtidigt som man avverkar.
Timmerbilar och skotare på samma väg är en knepig kombination 😉

Man gör som man vill. Är det längs ens egna väg så är det en sak. Kostar ju lite att justera tillbaka om man inte har grejer själv.
Är det ett upplag som kommer användas igen inom överskådlig tid så är det inte så farligt om dom tar upp lite.
Men det är min syn på det.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Erre  
#795595 Här bygger vi själva våra strategiskt utvalda upplag. Där ett ställe tjänar 5-10 avdelningar.
Å visst stjäl det mark där man kunde haft skog. Men det känns som att ha bra vägar, inback å vändplaner är värt att.

mappe70  
#795600 Funderar på att prova södras erbjudande vad tror ni?

Användarvisningsbild

Sjögården  
Erre skrev:Här bygger vi själva våra strategiskt utvalda upplag. Där ett ställe tjänar 5-10 avdelningar.
Å visst stjäl det mark där man kunde haft skog. Men det känns som att ha bra vägar, inback å vändplaner är värt att.

Bäst är att göra som min granne. Han planterar ända till sin vägkant på vår gemensamma väg och hittar alltid upplag på min sida.. 😉

Användarvisningsbild

Erre  
Sjögården skrev:Bäst är att göra som min granne. Han planterar ända till sin vägkant på vår gemensamma väg och hittar alltid upplag på min sida.. 😉

Ooh. En smartskalle. 👍.
Vinner nog över många andra. Snålast vinner. 😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
Erre skrev:
Sjögården skrev:Bäst är att göra som min granne. Han planterar ända till sin vägkant på vår gemensamma väg och hittar alltid upplag på min sida.. 😉

Ooh. En smartskalle. 👍.

Och vägen som byggdes före min tid går i gränsen men med vändplanen helt inne på vårt..😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
Sjögården skrev:
Erre skrev:

Ooh. En smartskalle. 👍.

Och vägen som byggdes före min tid går i gränsen men med vändplanen helt inne på vårt..😉

Och läser jag kartan ordentligt tror jag hela vägen går på min sida gränsen😏

80-90  
Erre skrev:Här bygger vi själva våra strategiskt utvalda upplag. Där ett ställe tjänar 5-10 avdelningar.

Man ska aldrig snåla på vältplatser . Det är guld värt å slippa få skotare ut på vägen .. se till å håll efter de . Det kommer ni tjäna på

Användarvisningsbild

Erre  
80-90 skrev:

Man ska aldrig snåla på vältplatser . Det är guld värt å slippa få skotare ut på vägen .. se till å håll efter de . Det kommer ni tjäna på

Ja svårare är det inte.
Men det finns alltid folk som vill krångla

Tralsmo  
#795629 Bra vägar å bra avlägg underlättar mycke både för entreprenörer å timmerbilschauförer.

Tyvär får sällan skogsägarna betala för va de kostar att de inte är bra.
Då görs de ju naturligtvis inget åt de.
Pengar är ju styrmedlet , nån annan variant finns ju inte å har för den delen heller alldrig funnits.

Nu är de ju så att virkespriserna haltar å inköpare å inspectorer vågar inte gnälla på sånt.
Då finns ju risken att nån annan gör affären.

På nåt vis verkar de ju ibland som att de viktigaste är inte va man får betalt utan snarare va de kostar.

Användarvisningsbild

Erre  
#795632 Som gammal timmerbilschaufför som svurit över snåla markägare vägrar jag bli likadan.
Det ska finnas bredd och höjd på vägen och material i backen.
Hos mig kör dom när det är tjällossning. För min förra chef vet att det inte är några problem.

Användarvisningsbild

halvproffs  
busholle skrev:
halvproffs skrev:När jag gjort rotpost har jag tagit betalt i fub vid inmätning. Absolut enklast.

Betalt i fub vid inmätning är inte rotpost utan LRK.
Rotpost är alltid fastställd volym innan avverkning.

Blev kanske lite hopblandat. Har nog bara gjort en rotpost då med hjälp av dåvarande skogsvårdsstyrelsen och det blev dyrt med klavning osv.

Efter det har jag tagit ut en figur och skickat till olika bolag och begärt ett pris för detta. Där har det inte varit frågan om volym. Väldigt enkelt och allt jobb på bolagen.

Har även vid ett par tillfällen kört LRK också och då jämfört skördarlistan med inmätningssedeln som varit betalningsgrundande. Dom gångerna var det tur att betalningen gick efter mätsedlar.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#795653 Inget nytt under solen. De flesta skogsägarna vet inte om de fick betalt för alla träden helt enkelt. Det har jag påpekat för flera år sedan i denna kanalen.

Funkar bra med Norra Skog här i Höga Kusten, kan följa vältmärkning och inmätt volym digitalt. Tecknar du skogsägareavtal med Norra så får du ett tryggt och lönsamt skogsägande i framtiden.

Snart kommer dessutom efterlikviden, hoppas att även du är med på den ..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Sjögården  
Erre skrev:Som gammal timmerbilschaufför som svurit över snåla markägare vägrar jag bli likadan.
Det ska finnas bredd och höjd på vägen och material i backen.
Hos mig kör dom när det är tjällossning. För min förra chef vet att det inte är några problem.

Bra vägar som håller sparar jag heller inte på.
Sen är det ett bekymmer att virket måste ur skogen oavsett hur väderförhållandena ser ut.Året om.
Och fort går det att avverka och allt ska iväg på några dagar.
Det frestar på.Ibland också grannsämjan när vägarna är samägda.
Har bra dialog med åkeriet och lagar upp vartefter, och det innan det förstör vägkrogen.
Men brukar få rycka in hos grannarna ibland när det kör ihop sig.Och då är det ofta kritiskt..😉

jannee  
#795710 Mina skogsbilvägar håller måttet, men sedan är det bygatan, den kommunen har ansvaret för, där kryper det upp stora bautastenar mitt i vägen allt eftersom lastbilarna bildar decimeterdjupa körspår.
Stor synd att snålheten ska bedra visheten.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).