Bioenergi

Vedpriser och vedtillverkning 2023

89 inlägg 60083 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

svampbob  
#795464 Jag har sagt 1000 kr för 1,5 kubik 30 cm ved.
Jag kommer att tillverka mindre ved än vanligt i år. Jag tror inte att det blir mer än 100 kubik björk plus 30 pannved.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Erre  
#795465 Förstå mig rätt.
Folk får ta vad dom vill.
Men jag blir rejält sur när man klagar på alla som inte hänger med i topp. Lipar om att gubbar säljer som dom alltid gjort.
En del har det rätt mycket bättre i livet tack vare såna gubbar.
Nu om någon gång så räknas varje krona.
Från båda håll.
Både dom som ser en chans å sko sig å dom som vänder på allt för att kunna bo kvar.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Eremiten 74  
#795473 Här kommer mina priser för år 2023, jag håller till i Värmland.

Färsk björk ved,
50 cm = 575kr/ m³s ink moms.
40 cm = 625kr/ m³s ink moms.
30 cm = 675kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm = 1250kr ink moms.

Torr björk ved,
40cm = 875 kr/ m³s ink moms.
30cm = 925 kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm 1400 kr ink moms.

Jag säljer all ved till folk i byn där jag bor.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

80-90  
#795476
Eremiten 74 skrev:Här kommer mina priser för år 2023, jag håller till i Värmland.

Färsk björk ved,
50 cm = 575kr/ m³s ink moms.
40 cm = 625kr/ m³s ink moms.
30 cm = 675kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm = 1250kr ink moms.

Torr björk ved,
40cm = 875 kr/ m³s ink moms.
30cm = 925 kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm 1400 kr ink moms.

Jag säljer all ved till folk i byn där jag bor.

👍👍👍tror du ligger väldigt rätt

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

generationsskifte  
#795498
Eremiten 74 skrev:Här kommer mina priser för år 2023, jag håller till i Värmland.

Färsk björk ved,
50 cm = 575kr/ m³s ink moms.
40 cm = 625kr/ m³s ink moms.
30 cm = 675kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm = 1250kr ink moms.

Torr björk ved,
40cm = 875 kr/ m³s ink moms.
30cm = 925 kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm 1400 kr ink moms.

Jag säljer all ved till folk i byn där jag bor.


Verkar vara bra priser du håller 👍

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Vedeldar  
#797768 Jag är vedeldare och värmer mitt hus delvist med ved, men jag har följt diskussionerna o skogsforum under de sista tio åren för att själv få en känsla om hur priset på ved kommer att gå. Jag tänkte dela med mig mina tankar som kund då jag har lite tankar från "andra sidan" staketet. Jag vill att skogsägare ska kunna tjäna pengar i fortsättningen så att jag själv har tillgång till ved och slipper såga och klyva.

De priser som gällde 2022 för ved kommer förmodligen EJ komma tillbaka på ett tag och detta beror på flera orsaker.
- Naturgas kommer sakta att gå ner i pris, om kriget i Ukraina tar slut och handel med Ryssland återgår så kommer det att ske en kollaps av priset på naturgas (mitt jobb är att borra efter gas och olja, vi följer olja och gaspris dagligen).

- Som några har uppmärksammat i inlägg så såldes det rekordmycket vedmaskiner och då i alla olika storlekar, somliga av dessa köptes av bl.a. lycksökare samt vedeldare som jag själv. Detta borgar för överproduktion, min egen såg och klyv har stått stilla i 5 år men har nu fått börjat jobba med de träd som jag har hämtat gratis hos grannar, det täcker det mesta för nästa år.

- Att priset på blocket har gått upp är korrekt men det har redan nu sjunkit ca 15%, men inte nog med det antalet annonser för ved säljes har ökat något otroligt det sista året, alla säljer ved! Björkved går det fortfarande att få ut lite mer för men den har också gått ner i pris.

- Många som köpte ved 2022 är mindre konsumenter som kanske eldar 1-3 kbm om året och många av dessa köpte på sig upp till 10 kbm. förra året. Bland annat flera av mina egna grannar, vid frågan varför de köpte ved för 2-5 års förbrukning så fick jag svaret att veden håller på att ta slut 😮 och det gäller att passa på?

Jag själv samt troligen de oseriösa vedhandlare som har dykt upp igen slutar att såga och klyva när veden blir billig och då når vi jämnvikt, det gäller att tillverka och sälja ved när det är dyrt för att kunna leva när det är billigt. Skog är dessvärre ej guld som glimmar....

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

80-90  
#797774
Vedeldar skrev:Jag är vedeldare och värmer mitt hus delvist med ved, men jag har följt diskussionerna o skogsforum under de sista tio åren för att själv få en känsla om hur priset på ved kommer att gå. Jag tänkte dela med mig mina tankar som kund då jag har lite tankar från "andra sidan" staketet. Jag vill att skogsägare ska kunna tjäna pengar i fortsättningen så att jag själv har tillgång till ved och slipper såga och klyva.

De priser som gällde 2022 för ved kommer förmodligen EJ komma tillbaka på ett tag och detta beror på flera orsaker.
- Naturgas kommer sakta att gå ner i pris, om kriget i Ukraina tar slut och handel med Ryssland återgår så kommer det att ske en kollaps av priset på naturgas (mitt jobb är att borra efter gas och olja, vi följer olja och gaspris dagligen).

- Som några har uppmärksammat i inlägg så såldes det rekordmycket vedmaskiner och då i alla olika storlekar, somliga av dessa köptes av bl.a. lycksökare samt vedeldare som jag själv. Detta borgar för överproduktion, min egen såg och klyv har stått stilla i 5 år men har nu fått börjat jobba med de träd som jag har hämtat gratis hos grannar, det täcker det mesta för nästa år.

- Att priset på blocket har gått upp är korrekt men det har redan nu sjunkit ca 15%, men inte nog med det antalet annonser för ved säljes har ökat något otroligt det sista året, alla säljer ved! Björkved går det fortfarande att få ut lite mer för men den har också gått ner i pris.

- Många som köpte ved 2022 är mindre konsumenter som kanske eldar 1-3 kbm om året och många av dessa köpte på sig upp till 10 kbm. förra året. Bland annat flera av mina egna grannar, vid frågan varför de köpte ved för 2-5 års förbrukning så fick jag svaret att veden håller på att ta slut 😮 och det gäller att passa på?

Jag själv samt troligen de oseriösa vedhandlare som har dykt upp igen slutar att såga och klyva när veden blir billig och då når vi jämnvikt, det gäller att tillverka och sälja ved när det är dyrt för att kunna leva när det är billigt. Skog är dessvärre ej guld som glimmar....

Tror du är inne på nått här !!!

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

halvproffs  
#797775 Känner en som hade 40st 1m3 vedpallar med delvis björk delvis al a 700kr inkl moms. Tog bort annonsen efter några timmar. Nerringd, kunde haft flerdubbelt och bor ju i skogslänet Gävleborg.
Flera tyckte att det var billigt.
Inte många som vill hålla på med vedtillverkning för det är tungt och jobbigt.
Verkar vara omättligt behov trots att vi har en stor vedtillverkare här som nog götär bortåt 500-1000 kubik varje år.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

jockeGårdman  
#797778 Tungt och jobbigt, just den typen av arbete verkar fler och fler bli försiktiga med. Men vedpriserna behöver ju ligga på en nivå som gör det intressant för oss som fortfarande njuter av att vara trötta efter dagens arbete.
Sedan finns det nog massor med tid att spara i olika steg, men det är ju upp till varje vedhuggare att jobba med.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

jannee  
#797788 Ett helt underbart terapiarbete för pensionärer.
Med dagens utrustning, vedmaskin, matarbord och tillgång till en vagn med grip finns det inga tunga moment.
Kan vara vårvädret som är det största bekymret :-o
Den tiden när man sågade med en bågsåg och klöv förhand är förbi - som tur är.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

80-90  
#797803
jannee skrev:Ett helt underbart terapiarbete för pensionärer.
Med dagens utrustning, vedmaskin, matarbord och tillgång till en vagn med grip finns det inga tunga moment.
Kan vara vårvädret som är det största bekymret :-o
Den tiden när man sågade med en bågsåg och klöv förhand är förbi - som tur är.

Bara så synd att de riktiga maskinerna som håller för å köras mycket å hårt har blivit värda sin vikt i guld

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

jannee  
#797807 Köpte en Japa efter Gudrun, fungerat bra.
Tycker dock att mattorna var av sämre kvalitet + visst annat lite vekt tilltaget.
Man ska vara aktsam vid handhavandet - absolut INGEN maskin man hyr ut.
En liknade maskin idag kostar nästan 100 lapp mer.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Hema  
#797837 Någon som försökt sälja vedklippt/klyvd ved?

Fördel:
Enklare process, veden torkar snabbare och tänder enklare.

Nackdel:
Bara det estetiska?
Precis som med vedprocessorer, så finns det en maxdiameter för stockgrovleken.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Tosca  
#797877 Det fungerar, men det ställer högre krav på hur rundveden ser ut, idealiskt ska man sortera den klippta veden för att få en jämnare kvalitet.
Jag har bara jobbat med Superpilke, Bilke kanske gör finare ved, eftersom snittet blir rakare i den.
En kund var mycket missnöjd, han tyckte det fanns för många grova bitar i, så han prutade och lånade elklyv av grannen.
Just nu kör jag mest i Pilkemaster Evo 36, med 4-klyv, jag är ganska noga och klyver om de bitar som blir grövre - inga klagomål på veden alls.

Det är ett hantverk att göra ved, det lönar sig att vara noggrann har jag märkt.
Min tanke är att ta 800 kr/m3s ink moms för björkveden i år, och 650 kr för blandveden - ganska hög andel torrgran.
Låter det rimligt prismässigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).