Bioenergi

Elda upp din skog.

65 inlägg 33169 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78979
axwell skrev:
H3nkk4 skrev:Nej vi har väl inte det kanske. Jag kollade att för tillfället är Motorbrännolja billigare än eldningsolja. Det skiljer ganska mycket. Motorbrännolja är det som vi bönder kör traktorn på.


Är det "röd diesel" som är motorbrännolja, dvs den som många svenskar i gränstrakterna använder i sina dieselbilar?
Det påstås att det skulle vara mera "power" i den än i vår mjäkiga diesel. Tex att tomgångsvarvtalet skulle öka. Mina egna studier är inte tillräckligt omfattande för att ha någon bestämd åsikt.

Måste rätta mig själv lite om färdigkluven ved. K-Rauta hade en kampanj på 40-liters vedsäckar, 25 st a´40 lit kostade då bara 975 kr. Om det verkligen blir 1000 lit travat vill jag låta vara osagt.


Jo den är rödfärgad så att polisen lätt skall kontrollera om man kör med den i t.ex. bil som är olagligt.
Den är framtagen främst för jordbrukare, jag tror det är momsen eller en del av den som är slopad. Så man kan inte dra av den i beskatningen. Dom kör även med den i båtar.

Jag har inte hört något att det skulle vara mer "power" i den. Vi har aldrig haft den i nån bil heller.

Finns ju annars olika klasser av den.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#79000
zorran skrev:Tja med allt klart och betalt så landar jag på 4 öre kw timme
Med ved inklusive utgifter. Dvs egen ved och betalda maskiner + sotarn
Eget arbete räknas som skogsvård. Dvs en kul fritid med skogsnytta.


Här räknar vi inte på samma sätt, den ved som du inte själv eldar upp kan du sälja och få en nettointäkt. Jag säljer det mesta av björkveden och eldar själv bla. al och gran. Övertron på björk medför att det blir bättre affär så.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79004 Björkver är vackrare än något annat. Eldar bara björk i öppna spisen. I kökspannan eldar jag allt. :)

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#79016 Själv eldar vi med flis här på gården. Ca. 75m3 i året. Björkveden säljer vi.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#79022 Sämsta netto blir det om man säljer RÖNN, den betalas som blandlöv men ger ca 10% mer energi än björk.
(Sk ädellövträd frånräknat)

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79501 Till Uvskogen
Väljer du Värmebaronen så får du en mycket lättskött panna som blir rengjord ofta och då håller hög effekt,har sett på andra typer och tycker det är besvärligt med luckor och tubulatorer som ska undan vid rengörning.Verkningsgraders procent hit och dit är säkert framtagna i labbmiljö med labbtorkad ved i labbklyven storlek,inget vanligt bonnklabb som hemmavid.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

halvproffs  
#79543 axwell; Vad har du fått det ifrån att rönn har ett högre energivärde än björk? Övertro på björk? Skulle vara intressant att se på ett röstningsresultat här på skogsforum vilket trädslag dom tycker ger mest värme.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

stegmaster  
#79560
halvproffs skrev:axwell; Vad har du fått det ifrån att rönn har ett högre energivärde än björk? Övertro på björk? Skulle vara intressant att se på ett röstningsresultat här på skogsforum vilket trädslag dom tycker ger mest värme.

Man behöver inga rösting om detta , då det finns fakta.
Bild


http://www.skogoglandskap.no/fagartikle ... ennverdier

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79561 "Svensk asal" är vadå???

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

stegmaster  
#79563
Mangan skrev:"Svensk asal" är vadå???

Det måste vel ni veta som har det här trädet: :wink:
Om du leser i linken under bilden, så verkar det som dete det ni kallar rönn(rogn). :???:
,

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

stegmaster  
#79564 Detta står på Svenskved.com sin hemsida.
Citat:
Som nämnt är björkved överlag den mest fördelaktiga veden i Sverige.
Det finns dock andra trädslag (ek, rönn, ask och bok) som innehåller mer energi
i förhållande till vikt men det finns begränsad mängd av dessa. Energiinnehållet
per volymenhet går oftast hand i hand med densiteten i torrt tillstånd.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79565
stegmaster skrev:
Mangan skrev:"Svensk asal" är vadå???

Det måste vel ni veta som har det här trädet: :wink:
Om du leser i linken under bilden, så verkar det som dete det ni kallar rönn(rogn). :???:
,


Nej, det är tydligen vad vi kallar Oxel (ser jag efter att ha googlat på latinska namnet). Prydnadsträd/buske mer eller mindre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxel

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#79567 Rönnen måste va jävlig att klyva. Dom växer ju som en buske, full med kvistar och hård som flinta. :???:

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

halvproffs  
#79574 Där ser man. Trodde inte att rönnen hade större energivärde än björk :oops: . Tyvärr så kryllar det inte av rönn här precis. Det mesta röjs bort i och med att det inte är något större värde i dessa.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

stegmaster  
#79576
Mangan skrev:
stegmaster skrev:
Mangan skrev:"Svensk asal" är vadå???

Det måste vel ni veta som har det här trädet: :wink:
Om du leser i linken under bilden, så verkar det som dete det ni kallar rönn(rogn). :???:
,


Nej, det är tydligen vad vi kallar Oxel (ser jag efter att ha googlat på latinska namnet). Prydnadsträd/buske mer eller mindre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxel

Ok. I slekt va dom åtminstone. :wink:
Trädslag kWh/m3f Trädslag kWh/m3f
Syrén 4 540
Ek 3 600
Äpple 3 180
Rönn 3 100
Alm 3 050
Lönn 3 010
Ek (lite röta) 2 980
Björk 2 820
Tall (kådrik ved) 2 580
Ek (mycket röta) 2 500
Sälg 2 500
Alm (lite röta)2 380
Tall (högre densitet) 2 360
Gran (högre densitet) 2 320
Tall (hustimmer) 2 300
Gran (fast brunröta) 2 270
Torrgran 2 230
Asp 2 190
Al 2 060
Gran (lägre densitet) 2 080
Tall (lägre densitet) 2 000
Tall (lösröta) 1 840
Alm (mycket röta) 1 720
Gran (lösröta) 1 600

Källa:
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).