Avverkning (slutavverkning)

Frågor efter min första avverkning

101 inlägg 19501 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Elis76  
#795158 Stora Enso apterar gärna med förkärlek massaved framför sågtimmer här i Norrbotten - till nackdel för skogsägaren som har mycket sågtimmer i sina slutavverkningar.

Är man inte på sin vakt som skogsägare, särskilt om man är oerfaren - kan man bli rejält "båst"

Det var någon här på forumet som skrev i en annan tråd att inköparna snabbt "sniffar" upp hur erfaren och kunnig varje enskild skogsägare är.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#795164 Vill bara tillägga att den röda kärnan på tallstockarna på dina bilder INTE är röta eller kvalitetsfel utan en helt normal andel kärnved.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795191 Och kröken skiter vi i eller.? Vanligaste felet när timmer blir massa är röta sedan agnelinved och där efter krök sedan kommer årsringar och kvist. Tycker Torbjörn att du ser en massa timmer i massan?

isteskog  
#795197 Jag tyckte det såg ut att vara en del timmer i högen, men det är svårt att se bara på ändytorna, kan ju finnas krok som inte syns.... Men Måla, gör kvist och årsringar att det blir massaved av timmer nere hos er?

Användarvisningsbild

#795199 Är det mig du menar så ja.
Spröt mitt på ger vark i timmer. Under 8 årsringar i bedömningsområdet samma.
Tall har inte detta med årsringar. För de har klass 5 vi har bara en klass i södra Sverige
Men tex södra har ju pallsortiment på stor delar av verksamhets området.

isteskog  
#795202 Skiljer lite mot hos här uppe då märker jag.

Användarvisningsbild

#795203 Ja vi får bättre för massaveden än ni för timmer😅

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795205 Kubb här nere är knappt lönt, skillnaden i pris till massaved är liten och kvalitetskraven relativt höga.

Användarvisningsbild

stackenas  
Tåndemåla skrev:Är det mig du menar så ja.
Spröt mitt på ger vark i timmer. Under 8 årsringar i bedömningsområdet samma.
Tall har inte detta med årsringar. För de har klass 5 vi har bara en klass i södra Sverige
Men tex södra har ju pallsortiment på stor delar av verksamhets området.

Vi har väl ändå 2 klasser på granen och 4 på tallen här nere i södra Sverige vad gäller timmer. Att man sedan kan frångå klassningen genom olika köpformer och specialsortiment är en annan femma.

Apropå sämre virkespriser i norra Sverige, det är betydligt billigare att köpa mark där. Plantor med för den delen. 😊

Användarvisningsbild

#795208 Det finns två klasser i granen men med samma pris. Vi har 5 klasser på tall normalt slås ju klass 4 och 5 samman men de klasserna finns.
Kraven för grantimmer håller inte kraven för klass ett gran varken med årsringar kvistar eller krök så jag skulle nog säga att det finns en klass i granen och 5 i tallen

jannee  
#795224 Mangan, säljer du din kubb till Södra förstår jag ditt resonemang men privata sågverk ger de upp till 300 kr/fub MER för kubben.
Hugger man manuellt tycker jag kuben (250 cm) är betydligt trevligare att handskas med än massaved i fallande längd.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Mangan, säljer du din kubb till Södra förstår jag ditt resonemang men privata sågverk ger de upp till 300 kr/fub MER för kubben.
Hugger man manuellt tycker jag kuben (250 cm) är betydligt trevligare att handskas med än massaved i fallande längd.

Då vill vi se dett kubbpris gärna en avräkning där du fick 900kr/ fub för grankubben. Upp till bevis.

jannee  
#795232 Södra betalar för:
Piggsmålakubb 575 kr/fub
barrmassaved 465 kr/fub
Jag får 775 kr/fub för kubben.
Sedan kan ni räkna hur ni vill, har ALDRIG sagt att jag får 900 kr/fub, undrar vart du fått det ifrån.

Användarvisningsbild

#795233 Du har ju prislistan där

Användarvisningsbild

Tåndemåla skrev:Du har ju prislistan där

Skillnaden mellan 775 och 575 är 200 men du kanske avrundade uppåt? 575 +300 är 875

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).