tor 19 apr 2018, 22:01#508899
Äger också den aktuella pannan och skulle faktiskt inte valt den om jag stått inför ett pannbyte igen. Är mycket tveksam till att du lyckas ladda dina 2250l på 1,5 inlägg. Jag eldar mot 750x3 och lyckas inte ladda dessa tankar optimalt under vinterhalvåret! Det optimala hade varit en större panna som klarat ladda tankarna på tiden efter hemkomst från jobbet och till man går och lägger sig. Hade jag shuntat ut mot traditionella element så hade det tagit ännu längre tid, nu har jag golvvärme så det är ju lite förlåtande. (Sen att pannan kanske är i minsta laget är ju inte pannans fel)
+
Funkar bra i förhållande till inköpspriset.
Ett ilägg brinner länge,2-3h beroende på trädslag. Mindre spring till pannrummet.
-
Ryker in kraftigt vid vedinlägg, verkar som fläkten inte orkar dra ut röken.
Bildas mycket tjära i pannan och runt övre luckan, vilket gör att det fastnar i luckans tätning. Tror att just tjäran i pannan är en anledning till att den ryker in vid öppning. ( eldar till 90% barr)
Inspektionsglaset i övre luckan är alltid täckt av tjära och glaset i askluckan är alltid fyllt med aska, så dessa har man ingen större nytta av!
Blev mycket negativt, men det är mina erfarenheter av pannan efter att vi levt ihop under några år nu!
(Hade i början problem med sk baktändning” men det avhjälptes med en dragbegränsare)