Uppvärmning

NIBE vedex 3300

12 inlägg 13342 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NIBE vedex 3300

moraggarn  
#508864 Det är dags att byta panna. Pga utrymmesskäl har jag tänkt på en NIBE Vedex 3300 vilken ska eldas mot 2250 liter. Enligt Nibes info så rekommenderas 1000-1500 liter men om jag själv räknar (eldstadsvolymx18) så hamnar jag på 1710 liter, detta skulle i teorin innebära knappt 1,5 inlägg för att ladda mina 2250 liter.
Min fråga är om någon här har någon åsikt gällande Vedex 3300? Hur stora tankar har ni till den? Ös på med era erfarenheter kring pannan, bra som dåliga.



   TS
Avatar Fallback

Re: NIBE vedex 3300

80-90  
#508886 Har haft en sådan panna på gården i ca 10 år å den har funkat väldigt bra !! Så den kan jag rekommendera ! Eldar mot 1500 l

Avatar Fallback

Re: NIBE vedex 3300

Flugfiskaren  
#508894 Har en vedex 3300 jag med eldar upp 2 kubik , fungerat i nästan 10 år nu utan nåt problem.

Användarvisningsbild

Re: NIBE vedex 3300

Granstorp  
#508899 Äger också den aktuella pannan och skulle faktiskt inte valt den om jag stått inför ett pannbyte igen. Är mycket tveksam till att du lyckas ladda dina 2250l på 1,5 inlägg. Jag eldar mot 750x3 och lyckas inte ladda dessa tankar optimalt under vinterhalvåret! Det optimala hade varit en större panna som klarat ladda tankarna på tiden efter hemkomst från jobbet och till man går och lägger sig. Hade jag shuntat ut mot traditionella element så hade det tagit ännu längre tid, nu har jag golvvärme så det är ju lite förlåtande. (Sen att pannan kanske är i minsta laget är ju inte pannans fel)

+
Funkar bra i förhållande till inköpspriset.

Ett ilägg brinner länge,2-3h beroende på trädslag. Mindre spring till pannrummet.

-
Ryker in kraftigt vid vedinlägg, verkar som fläkten inte orkar dra ut röken.

Bildas mycket tjära i pannan och runt övre luckan, vilket gör att det fastnar i luckans tätning. Tror att just tjäran i pannan är en anledning till att den ryker in vid öppning. ( eldar till 90% barr)



Inspektionsglaset i övre luckan är alltid täckt av tjära och glaset i askluckan är alltid fyllt med aska, så dessa har man ingen större nytta av!

Blev mycket negativt, men det är mina erfarenheter av pannan efter att vi levt ihop under några år nu!

(Hade i början problem med sk baktändning” men det avhjälptes med en dragbegränsare)

Användarvisningsbild

Re: NIBE vedex 3300

loppan  
#508920 Precis som skrivs innan,enkel och funktionsduglig men som ryker fram mycket.
Funkar nog bäst till 1500-2000 liter.
Jag har 1500 liter men den hade nog klarat lite mer.

Denna panna är lite mindre i effekt än andra tex baxi och kalmar,tänk på det.

Avatar Fallback

Re: NIBE vedex 3300

moraggarn  
#508983 Effekten på Vedex 3300 och Baxi Excellent 30 ( vilken var den jag från början tänkt) är samma, 30kw. Problemet med Baxipannan var måtten (djupet) jag kommer inte att kunna öppna luckan.
Jag har endast hittat 2 pannor som passar, vedex 3300 har exakt samma mått som min nuvarande panna så den blir så sett perfekt, har även kollat lite på Atmos Dc30 sf. Dessa två är de som går att få in utan ombyggnation.
Jag pratade idag med NIBE, de rekommenderade en tankvolym på minst 1500 liter och menade att 2250 liter går alldeles utmärkt.
Lite illavarslande dock att någon skrev att den ryker in mycket, detta var inte bra alls då pannan står i källaren precis under köket, jag har idag problem med inrykning ibland vilket inte är så poppis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: NIBE vedex 3300

Henrik-  
#508994 Har du tittat på ctc V40? Har för mig den har ganska kompakta mått

Avatar Fallback

Re: NIBE vedex 3300

özach  
#509030 Baxi bonus har jag . Nog samma storlek som vedex 3300 , sen finns baxi light ! Prisvärd ! Dom ryker inte in heller vid ilägg :shock: :grin: mvh Özach

Användarvisningsbild

Re: NIBE vedex 3300

svampbob  
#795031 Jag har problem med pannan hos mina föräldrar. Den verkar inte få nog med tilluft. Jag har bytt all keramik och sotat haft lös fläkten, plockat bort alla retardrar osv.
Den funkar så länge som jag har luckan öppen men direkt när jag stänger den så börjar den kola.

Kan det vara så att primärluftintaget har satt igen? Någon som har provat att skruva bort hela fronten?

Användarvisningsbild

Re: NIBE vedex 3300

Nyborg  
#795041
svampbob skrev:Jag har problem med pannan hos mina föräldrar. Den verkar inte få nog med tilluft. Jag har bytt all keramik och sotat haft lös fläkten, plockat bort alla retardrar osv.
Den funkar så länge som jag har luckan öppen men direkt när jag stänger den så börjar den kola.

Kan det vara så att primärluftintaget har satt igen? Någon som har provat att skruva bort hela fronten?

Sitter det backspjäll på tilluften tro? Gör det på min Baxi. Kan ha hängt sig.

Användarvisningsbild

Re: NIBE vedex 3300

svampbob  
#795044 Jag tror att jag har hittat felet. Plåten mellan de två luckorna. I den plåten är primärluftsintaget och en spak för att styra om luften ska in uppe eller nere. Den plåten var bara att rycka rakt ut och där var det fullt med boss och flis.
Nu funkar det mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: NIBE vedex 3300

Ent  
#795217 Har också en Vedex 3300 som går mot 2000 liter. Den har egenheten att den liksom börjar pulsera. Det klapprar i de små plåtspjällen på sidorna och i fronten och pannan avger ett dovt puls-dån. Det inträffar när den kommit igång och man stänger luckan efter att ha lagt på mycket ved som antänds samtidigt. Om man öppnar luckan igen så att fläkten går upp på högfart upphör pulserandet, tills man stänger luckan då det börjar om. Det håller på en stund, det kan minska om man skjuter spjället mot vänster eller mitt emellan. När det brunnit en stund så stabiliseras det, pannan lugnar sig och brinner som vanligt.
Det har inte med tilluft att göra, för det påverkar inte om jag öppnar ytterdörren. Skorstenen har tillräcklig kapacitet enligt vad som anges i instruktionen för pannan. Däremot står pannan så att rökröret går horisontellt in i murstocken. Det blir alltså två 90 graders vinklar, en vid pannan och en vid murstocken, möjligen kanske det är orsaken?
Någon som liknande erfarenheter?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).