Uppvärmning

Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

22 inlägg 31668 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48437 De flesta som eldat ved ett tag brukar tycka att acktankvolymen kunde vart större och att man måste elda för ofta när man inte har tid.
Det säger mig att den late(som jag ) skall ha stor panna,stor vedvolym, jättestor acktank och en rationell ved/bränslehantering.

Fast det är ju lätt o säga när man kan bygga pannrum utan utrymmesproblem.Däremot får man kostnadsproblem, så jag letar begagnat.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Re:

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78728
cup skrev:
Zalman skrev:Det blev en Vedolux 30 till slut, har använt den ett tag nu och är mycket nöjd.
Lätt eldad, lättsotad och har hög verkningsgrad. Köpte också en acctank till på 500L, har nu tot 1500L acc tankar.
Det är mycket luft i vedpanne priserna, betalade ca 21.900kr exkl moms och frakt.


Var köpte du den? Hur fungerar det nu när du har hunnit elda några månader?


Har haft min Vedolux 30 sedan hösten 2008 och är jättenöjd.
Har faktiskt inget att klaga på. En sak som jag skulle ha gjort när pannan var helt ny var att göra en gjutform
för keramiken. Gjuta själv kanske kostar 3-400kr, betydligt billigare än att köpa originalkeramik.
Dock vet jag inte hur många år som keramiken håller om man är försiktig, den kanske håller i många år :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78762 Keramiken håller om det inte blir med spik eller andra metaller med veden.
Alltså inga SJ pallar.

Användarvisningsbild

Re: Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79481 "Zalman":Antar att du fortfarande är nöjd!?. Står nu och väljer mellan Combimax 30 eller Vedolux 30. Båda med 1000 litet acktank. Verkar räcka i teorin i varje fall för vårt hus (ca 80 kvm på två våningar samt hel källare, har aldrig haft element påslagna på övervåningen)

Men, skillnaden är att den C30 har självdrag men tar bara ca 35 cm ved V30 är fläktstyrd och tar 50 cm ved.

Är vedlängden viktig ur något annar perspektiv än arbetsinsatsen att göra den?

Fläkt eller inte fläkt? Vi har en stor murad skorsten så fläkt behövs inte för den skull, men någon annan fördel?

(Det här är hur svårt som helst, ibland skulle man vilja bott i Sovjet - där det fanns en panna att välja på! :lol: )

Avatar Fallback

Re: Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79493
Uvskogen skrev:"Zalman":Antar att du fortfarande är nöjd!?. Står nu och väljer mellan Combimax 30 eller Vedolux 30. Båda med 1000 litet acktank. Verkar räcka i teorin i varje fall för vårt hus (ca 80 kvm på två våningar samt hel källare, har aldrig haft element påslagna på övervåningen)

Men, skillnaden är att den C30 har självdrag men tar bara ca 35 cm ved V30 är fläktstyrd och tar 50 cm ved.

Är vedlängden viktig ur något annar perspektiv än arbetsinsatsen att göra den?

Fläkt eller inte fläkt? Vi har en stor murad skorsten så fläkt behövs inte för den skull, men någon annan fördel?

(Det här är hur svårt som helst, ibland skulle man vilja bott i Sovjet - där det fanns en panna att välja på! :lol: )


Att Vedolux 30 har stor eldstad och att den klarar 55cm ved är aldrig fel.
Dessutom är det väldigt enkelt att göra upp eld.
Jag gör så här:
1. drar ut spaken för att röken ska gå den korta vägen ut (man eldar uppåt)
2. lägger i lite papper i pannan
3. lägger i lite småved sedan fullt med större ved
4. startar den sugande fläkten
5. öppnar den nedre sotluckan och tänder på lite papper och slänger in den
6. väntar ca 2 min tills röktemp är ca 150-200 grader (under tiden fyller jag vedkorgen)
7. när rätt temp nås stänger jag sotluckan och trycker in rökspaken så att underförbränning sker och korrekt eldtemp nås


Med sugande fläkt är det lätt att göra upp eld och att lägga på mer ved utan att det ryker in.
(vilket var ett stort problem med den gamla pannan jag hade)

Dessutom är Vedolux 30 väldigt lättsotad. Man öppnar den övre sotlucka på framsidan och sotar alla rör därifrån.
Väldigt viktigt för verkningsgraden är att man sotar ofta och då måste det vara enkelt för att det ska bli gjort.

Under den nedre sotluckan finns ett benstativ med askbehållare som är bekväm att använda.
Beställ din Vedolux med detta bestativ.

Info om Vedolux 30/37
http://www.varmebaronen.se/Vedpannor_Flakt.pdf

Film om hur man sköter pannan.
http://www.varmebaronen.se/film/vedfilm.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79503 Tack "Zalman". Nu är jag nästan där, på en V30! :grin:

Avatar Fallback

Re: Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

huggan  
#95576 Hej

Ska köpa en Vedolux 30 nu. Var köpte du din? Såg att du betalade 21.900:- exklusive moms. Har inte hittat nån så billig. Tacksam för svar.



Mvh Hugo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).