Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köra dagens huggning?

21 inlägg 4596 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra dagens huggning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794799 Ni som har mindre ekipage, kör ni ut det ni hugger under dagen, eller blir det efter ni huggit alltihop?

Hur funkar det om man har en maskin som tar 5 fun eller mer, typ griplastare till traktor?



   TS
Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

FredrikB  
#794800 Kör 4wd traktor och 9 tons vagn. Det varierar när jag hämtar och eller hugger. Har man inget som är brådskande, så blir det körning när det är fruset eller torrt nog på sämre marker. Kör oftast ut med traktor och vagn oavsett. Vissa dagar när det är tungt att såga, så är det skönt att köra lite mellan med traktorn. Andra dagar när det går lätt med sågandet blir det mindre på vagnen på hemresan. Ska tilläggas att det blygsammare olymer. Kanske 30-70 kubik om året plus några vändor grot från åker och betesmarkskanter samt vägkanter.

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794805 Har du alltid med traktor och kärra ut när du hugger, eller bara traktorn ibland?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

dejvi  
#794818 Vi hugger så långt in på vårvintern vi bara vågar innan vi börjar köra ihop. Sen när det ligger mycket längs med körstråket är det roligt att skota.

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

alias  
#794825
Mangan skrev:Ni som har mindre ekipage, kör ni ut det ni hugger under dagen, eller blir det efter ni huggit alltihop?

Hur funkar det om man har en maskin som tar 5 fun eller mer, typ griplastare till traktor?


Vid normal planerad huggning (t.ex. gallring av ett samlat område på fastmark) så vill jag hugga klart innan skotning sker.

Hugger man däremot vindfällen eller barkborreträd så är det rätt trevligt att ha med sig maskinen för att slippa bära grejer över halva fastigheten och då kan man lika likaväl ta med sig virket därifrån när man har huggit klart, så man slipper ta sig dit igen.

Samma sak gäller om man hugger på marker där väderomslag kan försämra bärigheten snabbt, eller om man behöver fälla ett träd åt fel håll m.h.a. vinchen, eller om man behöver få bort virke successivt för att kunna fortsätta hugga utan besvär.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794826 Hur tar du dig ut i skogen när du bara hugger? Och vad kör du med annars?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

alias  
#794827
Mangan skrev:Hur tar du dig ut i skogen när du bara hugger? Och vad kör du med annars?


Personbil om jag bara ska hugga.

Har testat gallringsskotare, traktor och huggarvagn och nu lånar jag miniskotare (Vimek 606) vid behov.

Kanske ska tillägga att jag tycker att det är bra mycket roligare att hugga än att skota, så jag överlåter helst det senare till någon annan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

80-90  
#794831 Kör alltid ut det jag hugger . Gillar å få det tomt efter mej .

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

Cat554  
#794842 Bäst när det er tomt i skogen hver kväll. OH

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

valtra mega  
#794851 Så länge jag högg med motorsåg körde jag ut virket när jag for hem för dagen sedan jag hugger med huggare får det ligga kvar kör kanske en gång i veckan nu

Användarvisningsbild

Re: Köra dagens huggning?

Camaro1969  
#794862 är det nära hemma så kör jag ut löpande...
har man en bit att åka med traktorn så får man nog hugga ihop några lass innan man hjular dit.

sen vill man ju inte få virket under snön heller, så relativt löpande kör man ut det :)

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794872 Ni som kör hem det löpande, var.lägger ninupp det? Jag resonerar som så att skall traktorn ändå hem, så kan jag ta med lasset hem också. Bra plats för upplag, och bara 50m från allmän väg vid gården. Inga avdrag för krokiga skogsvägar, och minimalt slitage av timmerbilar.

Även om det känns lite underligt att köra 700m länsväg från utskiftet. Fast timmerbilarna jag möter brukar vinka. 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra dagens huggning?

Camaro1969  
#794873 tror de flesta med mindre ekipage bara kör till egen ved, så tanke på uppläggningsplats för timmerbilar inte är så noga, men det är min tanke bara :)

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

jannee  
#794876 Kör ENDAST hem det jag själv ska förbruka.
Har byggt skogsbilvägar till f*n kan ta en, grannar har t.o.m. påpekat att jag slösat bort en massa pengar men även skogsmark.
Att de senare har de mage att be om att få nyttja mina vägar?
Visst skogsbilvägar kräver ett visst underhåll kostar "lite" att bygga men är guld värt när man ska till skogs.
Inget jag någonsin kommer att ångra!!!!
När jag numera lejer in för avverkning har jag även chans att få skotningen till ett betydligt bättre pris än om de måste skota långt - skotar dock själv i möjligaste mån - men......

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

Sture Andersson  
#794878 Åker inte till skogen utan traktor o griplastarkärra ,dels har jag ju sågar och bensin verktyg på traktor o vagn .
Sen lyckas man ju fälla fast lite då och då , och drar ner det med gripen , i bland brytblock för att fälla åt ett vist håll .
Sen om jag tar med det hem beror på väder , om vägarna håller för lass , om vägarna är lösa lägger jag upp det i högar så det är lätt lassa det sen när det är fruset . Lassa med en griplastarkärra är ju så lätt så det har ju ingen betydelse om man lassar om en exstra gång ,bättre det än köra sönder vägar .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).