Bioenergi

Vedeldarekonomin är här

59 inlägg 20828 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: Vedeldarekonomin är här

Robertberg  
#792129 Det är väl inte konstigare än att entreprenörer själva gärna tar betalt i bägge ändar när tillfälle ges.

hfab  
hfab skrev:
Mangan skrev:Ojoj, här var det avundsjuka som sprutar ur öronen! 😀

Kan du utveckla?
Förstår inte. 🤔

Du har inte förklarat dig. @Mangan
Den enda jag sett som blivit triggad är du.
Var kommer avundsjukan in i bilden?
Tror du på fullt allvar att Slurfi är avundsjuk på välavlönade eleganta människor?
Han lever ju sin egen dröm.

Något jag kan förstå är irritationen över dessa välavlönade eleganta människor som tror att vi på landsbygden jobbar bara för att det är så jävla roligt. Och att vi därför kan sälja våra varor och tjänster till "kompispris"

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792165 Jag kan hålla med om att vi är inne i en vedeldarekonomi. Jag kollade in energivedspriserna för södra Finland på luke.fi (finns på svenska) och de var enligt statistiken över 40 euro per kubik (december 2022). Jag hörde också att man kan få över 45 euro om man hittar rätt köpare. Möjligtvis stiger priserna på det här årets sida.

För ett antal år sedan sålde vår granne i Medåker, Arboga rubb och stubb som energived för priserna var sådana att det inte lönade sej att börja mäta. Då var våra energivedspriser bara hälften av priserna där. Men nu blir det inte massavedsvirke alls för oss - bara energived. Nå, svarvstock (58dm och minst 28cm i rotändan) är ännu bra betald med över 80 euro per kubik. Fast jag vet inte vad vi får för priserna ändras varje månad och vi säljer först i maj (leveransvirke). Ofta har priserna i maj varit de bästa på hela vintern.

Det har kommit flera värmekraftverk som kör på flis så det inverkar säkert men lika mycket är det villaägare som betalar en hel del då elpriset varit över 60 cent/kWh (ca. 7 kronor). Deras inköp driver upp alla priser.

Det hjälper litet med bra vedpriser då granbarkborrarna härjar och det finns finna stora granar i skogen som går till ved.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:
hfab skrev:
Mangan skrev:Ojoj, här var det avundsjuka som sprutar ur öronen! 😀

Kan du utveckla?
Förstår inte. 🤔

Du har inte förklarat dig. @Mangan
Den enda jag sett som blivit triggad är du.
Var kommer avundsjukan in i bilden?
Tror du på fullt allvar att Slurfi är avundsjuk på välavlönade eleganta människor?
Han lever ju sin egen dröm.

Något jag kan förstå är irritationen över dessa välavlönade eleganta människor som tror att vi på landsbygden jobbar bara för att det är så jävla roligt. Och att vi därför kan sälja våra varor och tjänster till "kompispris"

Du förstod mig helt rätt, jag är normalt inte ännu en surgubbe men ibland skiner det igenom.

hfab  
Slurfi skrev:Du förstod mig helt rätt, jag är normalt inte ännu en surgubbe men ibland skiner det igenom.

Du har all tid i världen. Rätt som det är vaknar du upp ur vänlighetens töcken och inser att även du blivit en surgubbe. 🤣

Personligen tror jag du har ganska lång väg dit.

Användarvisningsbild

svampbob  
Bax skrev:Det finns tillräckligt med sådana trådar.
Ved, avfallsvirke etc är definitivt i ropet.

Jag vet att en större rivning/återvinnings entreprenör i södra Sverige tittar på att bygga en anläggning för att elda rivningsmaterial. Jag är osäker på om det bara är el eller även värme som ska produceras.
Själv väntar jag på att få riva en stor gammal träbyggnad. Det blev utskickat remisser till både museet och Riksantikvarieämbetet och dom har svarat men jag vet ännu vad. Får jag ok så blir det mera att elda 😀

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
Mangan skrev:Min välavlönade kusin som bor på en typisk gräddhylla i Skåne frågade mig om jag kunde sälja ved billigt, hans kakelugnar gick varma nu i vinter. 😀 Lite långt med transport bara från Sjuhärad...

Det är väl bäst att bara svara: "Ja, lite grann och sedan säga samma pris som du brukar ta. Glöm inte ta med släpkärran nästa gång du har vägarna förbi."

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794867 Yxan också. Det är bra med litet motion för sådana som bara sitter. Jag tänker på mej själv som i 35 år hade ett sådant arbete. Det som räddade mej var att all ledig tid gick till skogsarbete på vintern. Fast det kan vara farligt att sätta en yxa i handen på sådana som inte ar vana vid dem ...

Användarvisningsbild

svampbob  
#795257 Även i England är vedeldningen på frammarsch. 2/3 av det förnybara är flis från nord Amerika.

https://twitter.com/MhehedZherting/stat ... X8b3g&s=19

TS

Hema  
svampbob skrev:Även i England är vedeldningen på frammarsch. 2/3 av det förnybara är flis från nord Amerika.

https://twitter.com/MhehedZherting/stat ... X8b3g&s=19

De har ju även börjat elda torv.

Användarvisningsbild

svampbob  
#796054 Jag såg en gång en dokumentär om andra världskriget och energiförbrukningen. Där var det en stockholmare som berättade att i början av kriget var det prima ved som gick att köpa i Stockholm men på slutet var det mest ruttna hässjestörar som kom ner till Stockholm.

Jag hade en liknande upplevelse igår då jag blev uppringd av en stor aktör i branschen. Han ville ha allt i princip utan urskiljning. Jag lovade honom några gamla hus och annat rivningsvirke.

För ett par år sedan så var brännveden som gick till värmeverken bara värd dubbla avverkningskostnaden nu närmar sig den timmer och massapriserna.

TS

strumpa  
svampbob skrev:Jag såg en gång en dokumentär om andra världskriget och energiförbrukningen. Där var det en stockholmare som berättade att i början av kriget var det prima ved som gick att köpa i Stockholm men på slutet var det mest ruttna hässjestörar som kom ner till Stockholm.

Jag hade en liknande upplevelse igår då jag blev uppringd av en stor aktör i branschen. Han ville ha allt i princip utan urskiljning. Jag lovade honom några gamla hus och annat rivningsvirke.

Så försvann tyvärr mycket kulturellt intressant under den tiden. I min gamla hemsocken försvann bl.a. det äldsta herbret med anor från 1500-talet.

hfab  
svampbob skrev:Jag såg en gång en dokumentär om andra världskriget och energiförbrukningen. Där var det en stockholmare som berättade att i början av kriget var det prima ved som gick att köpa i Stockholm men på slutet var det mest ruttna hässjestörar som kom ner till Stockholm.

För ett par år sedan så var brännveden som gick till värmeverken bara värd dubbla avverkningskostnaden nu närmar sig den timmer och massapriserna.

Behöver du fler gamla hus?

Användarvisningsbild

svampbob  
#801553 Det är illa och mer illa än vad jag har riktigt har förstått. Ren panik råder i branchen när man t.o.m. är intresserad av att elda upp hfab gamla ihoprasade hus.
Pratade just med en bekant som säljer allt till värmeverk och han funderade på om det verkligen var någon mening med att sortera ut timret från brännveden då han har för 710 kr/fub vid väg för sitt leveransvirke.

Jag som har tyckt att de 550 kr/fub som jag har fått för min rensorterade barrmassa har varit riktigt bra.

TS

macke  
#801594 Så du menar att priset på brännved är 710 kr fubben eller fattar jag fel.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).