Jag gissar det inte blir särkilt mycket dyrare
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
Badger skrev:Håller med Gaffe. Det finns en stor andel konservativa gamla gubbar som inte har internet och fortsätter sälja sin ved till gamla stammiskunder för samma gamla pris som de alltid brukar ta. En som jag råkade stöta på sa att det jämnar ut sig och man kan inte "råna" sina gamla kunder...
Nullan skrev:Vedpriset torde bero på tillgången av elektricitet/naturgas och vedproduktionen.
Elpriset följer naturgasen har jag hört, alltså klumpar jag ihop dem.
Amerikanerna är sugna på att tjäna en hacka på att ha sprängt Nordstream genom att sälja LNG.
Flera andra aktörer kommer också jobba på för att få hit gas och tjäna deg.
Jag kan inte se annat än att vedproduktionen ökar.
En kollaps i vedpris tror jag inte på, men det kan säkert sjunka några hundralappar/m3 till nästa vår.
Kriget oroar mig. Ytterst få jobbar för fred, jag tror det kommer eskalera. Då kommer vi ha betydligt större problem än vedprisers uppgång och fall, men vedpriset kommer definitivt bli påverkat på flera sätt av det eländet.
Rossignol skrev:Badger skrev:Håller med Gaffe. Det finns en stor andel konservativa gamla gubbar som inte har internet och fortsätter sälja sin ved till gamla stammiskunder för samma gamla pris som de alltid brukar ta. En som jag råkade stöta på sa att det jämnar ut sig och man kan inte "råna" sina gamla kunder...
Du kan ju göra lite utskrifter från internet och lämna till de konservativa gamla gubbarna. Får de se aktuella priser och multiplicerar det med den volym de säljer så kanske de byter åsikt.