Bioenergi

Vedpriser och vedtillverkning 2023

89 inlägg 71492 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Camaro1969  
#794469Den torra veden du sett pris på är säkerligen fjolårsved..
Jag gissar det inte blir särkilt mycket dyrare

izvek  
#794473Så länge det är dyrt med el och gas kommer vedpriset att hållas högt. För 3 år sedan var jag säker på att installera bergvärme för att elen var låg....,men såg vid horisonten att energi kris var på väg, så investerade i en ny vedpanna. Har egen skog.

Detta för att elpriset i Sverige och Europa kommer att vara högt d närmaste 10 åren. Kriers flak vindar tog 20år att få klart på papper, och det är minst 10 år för att få igång 1 nytt kärnkraftverk. Det som räddade Sverige en aning är Finlands nya kärnkraftverk som håller på komma igång, vilket gjorde priset sjönk i januari februari. Samt mildare väder. Men räkna med minst 5 till 12 år med rejäl vedförsäljning med höga priser.

Dock trist att den är låg i norra Sverige så förblir att bara göra åt sig själv tills vidare. 😎

alias  
#794477Sökte efter ved i Kronobergs län på Blocket igår och tycker att det ser ut som att prisbilden spretar rätt rejält.

Merparten av 30-35 cm björkved verkar vara prissatt i spannet 700-1500 kr/m3s. Utan att veta hur stora volymer som resp. annonsör hade att sälja så tror jag att det volymvägda medelpriset ligger lägre än 1400 kr/m3s här omkring.

MVH
Alias

jannee  
#794481Är en självklarhet att vedpriserna går upp och så kommer det att förbli framleds.
Massavedspriset stiger, transportkostnaderna ökar, energikostnaderna ökar, bearbetningskostnaden stiger.
Förtjänsten för att tillverka ved kommer p.g.a.d. inte att öka även om priset på stjälpt ved har höjts.
Trots att priset på färdig ved stiger är intresset för att köpa långved och själv göra ved ganska ljummen.

Gaffe  
#794487Är inte vedbranschen i stort ganska konservativ?
Tänker på att många tagit samma pris oavsett utvecklingen i samhället i övrigt under lång tid.
Denna säsong rusande priserna vilket är positiva signaler och kanske en återhämtning för att ha varit allt för låga under lång tid.
Gör en jämförelse med hösilage. En bal har alltid kostat 500 kr. Ifjol steg plasten bara den 50 kr per bal (10 varv) + högre dieselpriser.
Men ändå fortsätter folk sälja balar för 500 kr.
Torrsommaren 2018 fick en viss rekyl uppåt för att snabbt sjunka tillbaka när markanden blev mätttad.
Marknaden är spretig och kommer säkerligen förbli.
Senast redigerad av Gaffe fre 03 mar 2023, 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Erre  
#794525Skönt att se att 3,2 i omräkningstal börjat närma sig mer rätt nu när det är 2,5.

Användarvisningsbild

Badger  
#794532Håller med Gaffe. Det finns en stor andel konservativa gamla gubbar som inte har internet och fortsätter sälja sin ved till gamla stammiskunder för samma gamla pris som de alltid brukar ta. En som jag råkade stöta på sa att det jämnar ut sig och man kan inte "råna" sina gamla kunder...

Användarvisningsbild

Rossignol  
Badger skrev:Håller med Gaffe. Det finns en stor andel konservativa gamla gubbar som inte har internet och fortsätter sälja sin ved till gamla stammiskunder för samma gamla pris som de alltid brukar ta. En som jag råkade stöta på sa att det jämnar ut sig och man kan inte "råna" sina gamla kunder...

Du kan ju göra lite utskrifter från internet och lämna till de konservativa gamla gubbarna. Får de se aktuella priser och multiplicerar det med den volym de säljer så kanske de byter åsikt.

Användarvisningsbild

Badger  
#794573Gamla envisa stötar ändrar sig inte lätt. Jag frågade honom om han inte fick betala dyrare diesel. Och jo, det höll han med om och kaffet var dyrare också, men han skulle minsann inte ta några Putin-ocker-priser han int. Nädå…

😂😂😂

jannee  
#794574Frugan såg på sin telefon några som ville köpa ved. Hon tog kontakt med dessa och erbjöd dem att köpa lite långved, de kunde välja på bok, ek, björk men även barkborregran till ett bra pris.
Fanns inget intresse av någotdera, men om hon kunde såga och klyva upp det i 30 centimeterslängder fanns intresset kvar.
Folk idag har tydligen blivit väldigt bekväma, det är m.a.o. läge att bearbeta upp lite ved för att sedan ta riktigt bra betalt.
1 000 kr/m3s ska jag i alla fall begära för en blandning av björk/ek/bok.
Om inte, får jag väl stapla in det i något utrymme :grin:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794600Exakt så är det, folk börjar bli bekväma och vill inte kapa och klyva själva.
Med lite till utveckling så kommer 40 liters småsäck att bli mer populärt.
Kan man dessutom lösa transporten hela vägen hem till vedboden så är det fler
som kan tänka sig att köpa större mängder ved.
För mig är det helt perfekt med sådan utveckling, jag jobbar hellre hemma med ved
osv än att jobba som lönearbetare.

Avslutat-06  
Nullan skrev:Vedpriset torde bero på tillgången av elektricitet/naturgas och vedproduktionen.
Elpriset följer naturgasen har jag hört, alltså klumpar jag ihop dem.
Amerikanerna är sugna på att tjäna en hacka på att ha sprängt Nordstream genom att sälja LNG.
Flera andra aktörer kommer också jobba på för att få hit gas och tjäna deg.

Jag kan inte se annat än att vedproduktionen ökar.

En kollaps i vedpris tror jag inte på, men det kan säkert sjunka några hundralappar/m3 till nästa vår.

Kriget oroar mig. Ytterst få jobbar för fred, jag tror det kommer eskalera. Då kommer vi ha betydligt större problem än vedprisers uppgång och fall, men vedpriset kommer definitivt bli påverkat på flera sätt av det eländet.

#Vatnik

Fredrik å Torbjörn får nog rensa lite i användare!

När vi pratar incitament att spränga Nordstream, och vem som gjorde det, är det ofta ganska låg nivå på diskussionen. Enligt min mening så är det ganska solklart att den som tjänar mest på detta förfarande (egentligen förlorar minst i långa loppet men tjänar i korta) är att Gazprom (Ryssland) har gigantiska stämningsansökningar att vänta pga kontraktsbrott gentemot väst, lyckas man skapa ovisshet om vem som sprängde kan man hävda force majeure och komma undan i det långa loppet. Att det skulle vara väst eller framförallt USA för att få sälja mer LNG faller på total inkompetens hur USA och dess väljarbas fungerar. USA har mer eller mindre tömt sina strategiska oljereserver för att hålla energipriserna i schack, detsamma gäller politiskt för naturgas, man förlorar val på höga energipriser. Den som köper spinnet att USA skulle gynnas av höga LNG priser och att detta sanktionerats av Väst har nog en lite motvind och uppförsbacke att överkomma!

Avslutat-06  
#794612Förövrigt i tråden är det nog bara att inse att Svampbob är rätt på det, vi går in i en vedeladrekonmi, björkbestånd hanteras utanför bokförningen och är det mest lönsamma sortimentet man kan ägna sig åt!

alias  
#794618En lite intressant återblick kring hur man från statens sida har manipulerat utbudet och prissättningen av vedråvara då krig i Europa strypt tillgången på fossila bränslen:

https://skogshistoria.se/tidender-artik ... det-igang/

Oavsett om det var 200 m3s eller m3t per person som 1943 års värnpliktiga var ålagda att avverka som en del av sin militärtjänst, så måste det varit ett slitigt jobb med såg och yxa.

MVH
Alias

tallen100  
Rossignol skrev:
Badger skrev:Håller med Gaffe. Det finns en stor andel konservativa gamla gubbar som inte har internet och fortsätter sälja sin ved till gamla stammiskunder för samma gamla pris som de alltid brukar ta. En som jag råkade stöta på sa att det jämnar ut sig och man kan inte "råna" sina gamla kunder...

Du kan ju göra lite utskrifter från internet och lämna till de konservativa gamla gubbarna. Får de se aktuella priser och multiplicerar det med den volym de säljer så kanske de byter åsikt.

Även om det är ovanligt idag så finns det ju faktiskt folk som inte enbart tänker på pengar, dom har så dom klarar sej och är nöjda med det.
Visst tråkigt för "konkurrenterna", men desto bättre för de som har det kärvt nu och behöver ved 🤓 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).