Logistik, Transport

Elektrisk virkesbil

22 inlägg 7787 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elektrisk virkesbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794220 Test i Australien. CTI på dragbilen, tydligen, ser man inte så ofta i Sverige.

https://www.abc.net.au/news/2023-02-28/ ... /102032258



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#794268
Mangan skrev:Test i Australien. CTI på dragbilen, tydligen, ser man inte så ofta i Sverige.

https://www.abc.net.au/news/2023-02-28/ ... /102032258


Ingen kran på den bilen. Nu i veckan ska mitt leveransvirke hämtas med elbil. Den saknar också kran så då får dom ta dit en annan timmerbil med kran för att lasta.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

alias  
#794271
svampbob skrev:
Mangan skrev:Test i Australien. CTI på dragbilen, tydligen, ser man inte så ofta i Sverige.

https://www.abc.net.au/news/2023-02-28/ ... /102032258


Ingen kran på den bilen. Nu i veckan ska mitt leveransvirke hämtas med elbil. Den saknar också kran så då får dom ta dit en annan timmerbil med kran för att lasta.


Visst körs det väl en del med s.k. gruppbilar utan kran och separatlastare hos bolagen uppe hos er (även om det rimligen borde vara vanligare vid stora inlandsavverkningar, där vinsten av extravolymen är större)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#794272
alias skrev:
svampbob skrev:
Mangan skrev:Test i Australien. CTI på dragbilen, tydligen, ser man inte så ofta i Sverige.

https://www.abc.net.au/news/2023-02-28/ ... /102032258


Ingen kran på den bilen. Nu i veckan ska mitt leveransvirke hämtas med elbil. Den saknar också kran så då får dom ta dit en annan timmerbil med kran för att lasta.


Visst körs det väl en del med s.k. gruppbilar utan kran och separatlastare hos bolagen uppe hos er (även om det rimligen borde vara vanligare vid stora inlandsavverkningar, där vinsten av extravolymen är större)?

MVH
Alias

Jag tror att det är mindre av separatlastare nu.
Det är nog inte meningen att man ska hämta leveransvirke med elbil och så får dom träna på att handlasta.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

jannee  
#794273 Blir m.a.o. det som vanligt = chaufförerna som ska drabbas. :-bd

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794275 Vågar man fråga vilket bolag du har som testar elbil i Sverige?

Antar att du har så mycket så bägge bilarna får lass därifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

Tralsmo  
#794282 Det här måste väl ändå va en test av eltimmerbillar?

Då får de väl kosta lite runtikring de för å kunna testa eller?

Tror inte heller att de är tänkt att köra å hämta leveransvieke me el bil utan kran.

Elbilar överlag borde ju användas för att skotta virke mellan terminaler, särskilt om dom är utan kran.

Näpp nu väntar ja på elskogsmaskiner som går på el.
Sen får man se hur länge de tar innan skogsägaren blir skyldig att tillhandahålla laddstation ute i skogen .

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

Hema  
#794315 Lastbilar är så stora, så att man borde kunna bygga någon hybrid, likt lok som kan vara dieselelektriska. Alltså ett elverk som driver ett batteri, som i sin tur driver den elektriska drivlinan.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#794324
Mangan skrev:Vågar man fråga vilket bolag du har som testar elbil i Sverige?

Antar att du har så mycket så bägge bilarna får lass därifrån.


Nej jag brukar sälja när jag har ett billass så kranbilen får gå tom från skogen.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

HannuRöj  
#794340
Hema skrev:Lastbilar är så stora, så att man borde kunna bygga någon hybrid, likt lok som kan vara dieselelektriska. Alltså ett elverk som driver ett batteri, som i sin tur driver den elektriska drivlinan.

👍 Körs ju dyngnet runt i grovorna med såna dumperbilar, som bevisar att det är den bästa möjliga teknik.

En intressant bil är Transit som har bensinmotor - generator - ganska liten batteri - elektrisk drift.
I skopbilen behövs inte större än trecyliderisk Fiestamotor när den belastas optimalt.
😀 Drar siffran ur hatten: 300 hk borde räcka i en lastbil, med motsvarande koncept.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

Hema  
#794420 Jag tror att det är ett enklare steg.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

hfab  
#794554
Mangan skrev:Vågar man fråga vilket bolag du har som testar elbil i Sverige?

Det visade sig vara SCA. Var ett inslag nyss om det på lokalnyheterna.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

hfab  
#794556
svampbob skrev:Ingen kran på den bilen. Nu i veckan ska mitt leveransvirke hämtas med elbil. Den saknar också kran så då får dom ta dit en annan timmerbil med kran för att lasta.

Var det ditt virke som var på nyheterna?
Dom glömde bort att berätta att det behövdes en diesellastbil som följeslagare 😉

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#794571
hfab skrev:
svampbob skrev:Ingen kran på den bilen. Nu i veckan ska mitt leveransvirke hämtas med elbil. Den saknar också kran så då får dom ta dit en annan timmerbil med kran för att lasta.

Var det ditt virke som var på nyheterna?
Dom glömde bort att berätta att det behövdes en diesellastbil som följeslagare 😉


Nej det var inte mitt utan dom körde i grannbyn den dagen. Jag vet inte om mitt är hämtat än.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794581 Låter som denna då, går i skytteltrafik normalt, därför ingen kran.?

https://www.vibilagare.se/nyheter/varld ... -i-sverige

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).