ons 15 feb 2023, 12:00#792542
Hej alla! Varit passiv läsare en stund och trogen lyssnare på podden sedan något år tillbaka.
Jag är delaktig i en startup som handlar om skog men för tydlighetens skull, med tanke på reglerna, kan jag poängtera att det inte är något vi tjänar, eller kan tjäna pengar på, idag, det är i en tidig fas. I praktiken tre killar som bränner sina egna pengar 🤣 Vi kollar olika möjligheter och för det vore personer som samäger skog intressanta att prata med! Antingen det är med närmsta familjen, släkten eller i andra sällskap. Som alltid med affärsidéer har vi förstås egna tankar om hur vi skulle kunna vara till nytta men nu är vi i en fas där vi lyssnar mer än pratar.
Min egen, tidigare erfarenhet av skog är begränsad till friluftsliv med barn o hundar. Morfar ägde skog i västra Värmland när han var i livet. Svärfar har jobbat på UPM i Finland men driver nu eget. Så själv äger jag ingen skog privat och har begränsade kunskaper och kontaktnät, vilket gör ett forum som detta till en guldgruva 😀
Som sagt, vi vill gärna prata med några av er som har erfarenheter av samägande. Vill du inte prata tar vi gärna del av berättelser och erfarenheter här i tråden.. gärna någon skröna också! För dig som kan tänka dig en intervju, kontakta mig här i tråden, PM eller på e-post så kommer vi överens om datum och tid.
Här är några av frågorna vi tänkte utgå från:
- Hur ser ägandet ut idag?
- Hur ser du på din roll i samägandet?
- Fördelar och nackdelar?
- Vilka utmaningar stöter du på i ditt samägande?
- Vilka verktyg/tjänster använder ni?
- Varför äger du skog?
Tack till er som är aktiva på forumet, lärt mig mycket och ser fram emot att kunna bidra med kunskap o lärdomar så småningom!