Ent skrev:Kom på att jag har en följdfråga. Jag har trott att jag haft en 3,2 mm skiva på Julaslipen men den är bra mycket tunnare, 2,5 eller 2 8 mm. Jag har kört alla kedjor med den skivan och det har funkat, inklusive 404an till vedmaskinen.
Eftersom det är skivans utsida som slipar eggen på tanden, har skivans tjocklek nån egentlig betydelse?
Ent skrev:Jahapp, Amazon har levererat en Einhell CG-CS 235E för ca 1100 pix. Gediget byggd sak tycker jag, som inte har jämfört med proffsgrejor. Den har inställning för stötvinkel och en liten lampa. Väldigt mycket trevligare och stabilare att jobba med jämfört med Jula-borrflugeslipen, men tyvärr tar även denna olika mycket när man byter sida. Man måste som tidigare mäta med skjutmått och pröva sig fram för att få det lika, längden på tanden diffar ca 0,5 mm annars.
I sågning så, ja, det matar på ungefär som om jag filat eller kört med Julaslipen. Kan inte säga bu eller bä och jag kommer som förut att bättringsfila och använda slipen efter stensågning. Och till de icke-squarefilade vedkapskedjorna. Sådåvetni...
Jag tackar för input och visat intresse 🙂👍
Rotvältaren skrev:Ent skrev:Jahapp, Amazon har levererat en Einhell CG-CS 235E för ca 1100 pix. Gediget byggd sak tycker jag, som inte har jämfört med proffsgrejor. Den har inställning för stötvinkel och en liten lampa. Väldigt mycket trevligare och stabilare att jobba med jämfört med Jula-borrflugeslipen, men tyvärr tar även denna olika mycket när man byter sida. Man måste som tidigare mäta med skjutmått och pröva sig fram för att få det lika, längden på tanden diffar ca 0,5 mm annars.
I sågning så, ja, det matar på ungefär som om jag filat eller kört med Julaslipen. Kan inte säga bu eller bä och jag kommer som förut att bättringsfila och använda slipen efter stensågning. Och till de icke-squarefilade vedkapskedjorna. Sådåvetni...
Jag tackar för input och visat intresse 🙂👍
Övning ger färdighet. Det tar några slipningar innan man hittar rätta knycken. Mensennvettugårde! 🤣
Ent skrev:Fråga B, eller C, eller M... På Hvas kedjeförpackningar specas stötvinkel, 80 grader för en .325 H25.
På Stihls förpackningar framgår inte detta, ej heller på Oregons motsvarighet 3/8 VersaCut 91 vxl050. I maskinens instruktion anger man ca 60 grader som nån sorts standard, men det blir ju väldigt skarpt...
Nån som har en gissning?
Ent skrev:Tack! Tror du att du skulle kunna lägga upp en länk till sidan? Det blir lite suddigt när jag förstorar bilden.
HannuRöj skrev:Vad kallas vinkeln B för? Är den ställbar i billiga slip eller sitter svärdet på 0°, vinkelrätt mot bänken? Avståndet till tornen förändras ju vid lutning åt v eller h. Däremot rak sitter i rak linje åt boda håll. Går ganska mycket fortare ställa om skulle man tro..🤔
HannuRöj skrev:Vad kallas vinkeln B för? Är den ställbar i billiga slip eller sitter svärdet på 0°, vinkelrätt mot bänken? Avståndet till tornen förändras ju vid lutning åt v eller h. Däremot rak sitter i rak linje åt boda håll. Går ganska mycket fortare ställa om skulle man tro..🤔