Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 25875 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#794175 Kom på att jag har en följdfråga. Jag har trott att jag haft en 3,2 mm skiva på Julaslipen men den är bra mycket tunnare, 2,5 eller 2 8 mm. Jag har kört alla kedjor med den skivan och det har funkat, inklusive 404an till vedmaskinen.
Eftersom det är skivans utsida som slipar eggen på tanden, har skivans tjocklek nån egentlig betydelse?

TS
Husqvarna motorsågar

tallen100  
Ent skrev:Kom på att jag har en följdfråga. Jag har trott att jag haft en 3,2 mm skiva på Julaslipen men den är bra mycket tunnare, 2,5 eller 2 8 mm. Jag har kört alla kedjor med den skivan och det har funkat, inklusive 404an till vedmaskinen.
Eftersom det är skivans utsida som slipar eggen på tanden, har skivans tjocklek nån egentlig betydelse?

Kan inte spela någon roll alls, annat än att man kan slipa och putsa av skivan fler gånger innan den är utsliten 😉

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#794178 En tjockare skiva tar ju ur lite mera material framför tanden vilket kan ge bättre spånutrymme. Men till syvende och sist är det nog ingen eller marginell skillnad. Jag har dock några Carlton 3/8 som inte blir riktigt bra med 3.2mm skiva, de vill helst ha 4.5 mm. Men eftersom det är omständigt att byta skiva så slipar jag dem med 3.2mm och drar sedan två tag med filen på varje tand, det räcker för att få rätt resultat.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794180 Håller med Rotvältarns inlägg.
Resultatet är viktigast.
Form gör sitt och spånutrymmet behövs!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Ent skrev:Jahapp, Amazon har levererat en Einhell CG-CS 235E för ca 1100 pix. Gediget byggd sak tycker jag, som inte har jämfört med proffsgrejor. Den har inställning för stötvinkel och en liten lampa. Väldigt mycket trevligare och stabilare att jobba med jämfört med Jula-borrflugeslipen, men tyvärr tar även denna olika mycket när man byter sida. Man måste som tidigare mäta med skjutmått och pröva sig fram för att få det lika, längden på tanden diffar ca 0,5 mm annars.
I sågning så, ja, det matar på ungefär som om jag filat eller kört med Julaslipen. Kan inte säga bu eller bä och jag kommer som förut att bättringsfila och använda slipen efter stensågning. Och till de icke-squarefilade vedkapskedjorna. Sådåvetni...
Jag tackar för input och visat intresse 🙂👍

Övning ger färdighet. Det tar några slipningar innan man hittar rätta knycken. Mensennvettugårde! 🤣

Ent  
Rotvältaren skrev:
Ent skrev:Jahapp, Amazon har levererat en Einhell CG-CS 235E för ca 1100 pix. Gediget byggd sak tycker jag, som inte har jämfört med proffsgrejor. Den har inställning för stötvinkel och en liten lampa. Väldigt mycket trevligare och stabilare att jobba med jämfört med Jula-borrflugeslipen, men tyvärr tar även denna olika mycket när man byter sida. Man måste som tidigare mäta med skjutmått och pröva sig fram för att få det lika, längden på tanden diffar ca 0,5 mm annars.
I sågning så, ja, det matar på ungefär som om jag filat eller kört med Julaslipen. Kan inte säga bu eller bä och jag kommer som förut att bättringsfila och använda slipen efter stensågning. Och till de icke-squarefilade vedkapskedjorna. Sådåvetni...
Jag tackar för input och visat intresse 🙂👍

Övning ger färdighet. Det tar några slipningar innan man hittar rätta knycken. Mensennvettugårde! 🤣

Övning ger träning!

TS

Ent  
#794188 Fråga B, eller C, eller M... På Hvas kedjeförpackningar specas stötvinkel, 80 grader för en .325 H25.
På Stihls förpackningar framgår inte detta, ej heller på Oregons motsvarighet 3/8 VersaCut 91 vxl050. I maskinens instruktion anger man ca 60 grader som nån sorts standard, men det blir ju väldigt skarpt...

Nån som har en gissning?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1677610536_ebdd8f42-ff76-4c3c-973c-b3ae123c1c8e.jpeg
Ent skrev:Fråga B, eller C, eller M... På Hvas kedjeförpackningar specas stötvinkel, 80 grader för en .325 H25.
På Stihls förpackningar framgår inte detta, ej heller på Oregons motsvarighet 3/8 VersaCut 91 vxl050. I maskinens instruktion anger man ca 60 grader som nån sorts standard, men det blir ju väldigt skarpt...

Nån som har en gissning?

Det där är stötvinklar för slipning med rundfil. Här är ett diagram som visar inställning med slipmaskin..🙂👍

Ent  
#794215 Tack! Tror du att du skulle kunna lägga upp en länk till sidan? Det blir lite suddigt när jag förstorar bilden.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:Tack! Tror du att du skulle kunna lägga upp en länk till sidan? Det blir lite suddigt när jag förstorar bilden.

Klicka på bilden innan du förstorar den..👀🙂👍 annars hittar du den på Oregons hemsida.

Ent  
#794240 Se där ja, nu syns bilden bättre👍 Det här med IT är ju inte svårt alls😄.
Har månne Husqvarna någon liknande spec för maskinslipad stötvinkel? På förpackningen anger de 80 grader, men det gäller då alltså vid filning?

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#794255 Vad kallas vinkeln B för? Är den ställbar i billiga slip eller sitter svärdet på 0°, vinkelrätt mot bänken? Avståndet till tornen förändras ju vid lutning åt v eller h. Däremot rak sitter i rak linje åt boda håll. Går ganska mycket fortare ställa om skulle man tro..🤔

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
HannuRöj skrev:Vad kallas vinkeln B för? Är den ställbar i billiga slip eller sitter svärdet på 0°, vinkelrätt mot bänken? Avståndet till tornen förändras ju vid lutning åt v eller h. Däremot rak sitter i rak linje åt boda håll. Går ganska mycket fortare ställa om skulle man tro..🤔

De billigare/enklare sliparna har oftast inte tiltfunktion.

Ent  
HannuRöj skrev:Vad kallas vinkeln B för? Är den ställbar i billiga slip eller sitter svärdet på 0°, vinkelrätt mot bänken? Avståndet till tornen förändras ju vid lutning åt v eller h. Däremot rak sitter i rak linje åt boda håll. Går ganska mycket fortare ställa om skulle man tro..🤔

På min Einhell sitter kedjan vertikalt, i 90 graders vinkel i förhållande till bordet/ horisonten. Däremot kan man tilta hela motordelen i sidled, som framgår på en av bilderna på förra sidan.
På den borrmaskinsdrivna Julaslipen kan man endast ändra slipvinkeln, det går inte att tilta i sidled.
Vet ej hur övriga lågprisare funkar.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794260 Det är lika svårt att veta hur det ska vara om man slipar eller filar. Lika mycket påverkas resultatet, ju mer man lär ju bättre blir det.

Slipen skär ner i tanden, så det är viktigt stenens kant är ren och i rätt form, det är den som ger resultatet. Fel form på stenend kant ger fel form på sidoskär och botten av tanden och är det riktigt tosigt kan det bli brottanvisning och brustna tänder.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).