fre 03 mar 2023, 19:37#794567
Nu är ju jag extrem småskogsbrukare jämfört med det som diskuteras här man jag är klart och tydligt av den uppfattningen att fyrhjulingar är olönsamma maskiner utom om man har så mycket skog att man måste ha den att köra ut plantor och liknande med. Med ett undantag. Om man har väg över havsis på ställen där det sällan fryser så det bär ens en grålle.
Jag har mer än dubbla arbetseefektiviteten när jag kör ut plockuggningsved med Massey-Ferguson 165 med vajerkran och 5 eller 6 tons Gisebokärra jämfört med vad folk har med fyrhulingar hur dyra kärror och fina kranar de än har till dem. Dubbel arbetseffektivitet för en tredjedel av kostnaden. Visserligen behöver jag litet bredare vägar men å andra sidan når jag långt med 50 meter vajer så vägarealen per hektar skog blir knappast större.
Det blir helt enkelt otänkbart att en fyrhjuling skulle bli en lönsam investering så länge det finns gamla traktorer och reservdelar till dem.
När lönsamhetsgränserna går mellan gammal och nyare traktorer och mellan traktor och skotare vet jag mindre om. Så mycket skog har jag inte.