Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Inköp av dyra maskiner

81 inlägg 18619 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Grålle52  
#793929 brukar inte traktorer vara traktorreggade?

Syketec Woodpecker WP-50
Användarvisningsbild

HannuRöj  
Grålle52 skrev:brukar inte traktorer vara traktorreggade?

Retorisk fråga kanske men svarar ändo. 🤣
Ja, som riktiga skogsmaskinerna sällan gör.
Stela traktorerna är inte riktiga skogsmaskiner, bara skogsutrustade jordbrukstraktorer.

Användarvisningsbild

svampbob  
#793968 Nu är dom dyra maskinerna billiga.
Jag försökte köra skördaren lite idag. Det var för lite ris och för mycket snö jag kom mig ca 15 meter sedan parkerade jag där och gick hem. Jag var så sugen på lite söndags körning i solen men det blev max tio träd och ett väldigt ålande när maskinen hela tiden gick på buken.

Torleif  
#794567 Nu är ju jag extrem småskogsbrukare jämfört med det som diskuteras här man jag är klart och tydligt av den uppfattningen att fyrhjulingar är olönsamma maskiner utom om man har så mycket skog att man måste ha den att köra ut plantor och liknande med. Med ett undantag. Om man har väg över havsis på ställen där det sällan fryser så det bär ens en grålle.

Jag har mer än dubbla arbetseefektiviteten när jag kör ut plockuggningsved med Massey-Ferguson 165 med vajerkran och 5 eller 6 tons Gisebokärra jämfört med vad folk har med fyrhulingar hur dyra kärror och fina kranar de än har till dem. Dubbel arbetseffektivitet för en tredjedel av kostnaden. Visserligen behöver jag litet bredare vägar men å andra sidan når jag långt med 50 meter vajer så vägarealen per hektar skog blir knappast större.
Det blir helt enkelt otänkbart att en fyrhjuling skulle bli en lönsam investering så länge det finns gamla traktorer och reservdelar till dem.

När lönsamhetsgränserna går mellan gammal och nyare traktorer och mellan traktor och skotare vet jag mindre om. Så mycket skog har jag inte.

Användarvisningsbild

svampbob  
Torleif skrev:Nu är ju jag extrem småskogsbrukare jämfört med det som diskuteras här man jag är klart och tydligt av den uppfattningen att fyrhjulingar är olönsamma maskiner utom om man har så mycket skog att man måste ha den att köra ut plantor och liknande med. Med ett undantag. Om man har väg över havsis på ställen där det sällan fryser så det bär ens en grålle.

Jag har mer än dubbla arbetseefektiviteten när jag kör ut plockuggningsved med Massey-Ferguson 165 med vajerkran och 5 eller 6 tons Gisebokärra jämfört med vad folk har med fyrhulingar hur dyra kärror och fina kranar de än har till dem. Dubbel arbetseffektivitet för en tredjedel av kostnaden. Visserligen behöver jag litet bredare vägar men å andra sidan når jag långt med 50 meter vajer så vägarealen per hektar skog blir knappast större.
Det blir helt enkelt otänkbart att en fyrhjuling skulle bli en lönsam investering så länge det finns gamla traktorer och reservdelar till dem.

När lönsamhetsgränserna går mellan gammal och nyare traktorer och mellan traktor och skotare vet jag mindre om. Så mycket skog har jag inte.

Jag tror att du snarare hugger och kör ut mer med en fyrhjuling med en bra driven vagn än vad du gör med en jordbrukare. Jag har varit i skogen i många år både med två och fyrhjulsdrivna jordbrukare. När jag köpte julingen och hydraulvagen så fick 605an ledigt från skogskörningen.

80-90  
#794597 Lönsamhet å lönsamhet!!!! Man måste ha det gott å !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).