mån 18 jan 2010, 08:51#78439
Ja, såhär långt har allt gått ungefär som planerat
. Grovjobbet är ju gjort av någon tidigare ägare, har liksom bara smidit på det befintliga. Vet inte vem som gjort tidigare satsningen på att bygga om. Det måste ha kostat lika mycket som Terrin som ny i tiderna. Har funderat att det kan ha varit ett skogsbolag, kanske för att demonstrera drivning på blöta marker, eller en skogsskola. Dom har alldeles tydligt vetat vad dom hållit på med.
Frågade ett slag av personer som varit med och planerat Terrin på -70 och -80 -talen om de kände till det här projektet, men det gjorde de inte. Då räknade jag upp 16 punkter där det här exemplaret skiljer sig från Terri 1000 i originalutförande.
Är grymt sjuk på att sätta in en differential i växellådan. Har samma problem som Dojatan i denhär tråden
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=6084, eftersom styrvariatorerna är ersatta med drev och kedjor = konstant diffspärr. Har dubbla styrkolvar så själva styrningen är vanligen inget problem, men när banden tvingas till samma hastighet i kurvtagning så _måste_ dom slira. Vissa underlag tillåter slirning dåligt (t.ex stubbåker) och då går något sönder i drivlinan. Har knäckt bägge drivaxlar pga detta. En knäckt drivaxel har faktiskt blivit återvunnen i vagnen nu
. Dessutom suger slirningen en massa effekt, speciellt om underlaget är 'styvt'. På risade körstråk är problemet inte så stort.
Nåja, differentialbygget får vänta tills vagns-draget är klart och ibruktaget. Men ett försök ska det nog bli!
Ha det bra,
Antti
Rottne Blondin 750 RD, Valmet CK med Pika 36, Hva 550 XPG, Hva 543 XP, Hva 545 FX, HVA 345 FX