Sågtimmer

Sågverksägare varnar för problem med stålhagel

17 inlägg 7522 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Sågverksägare varnar för problem med stålhagel

Robur Clivus  
#793494 Snubblade över denna äldre artikel angående stålhagel https://www.jaktjournalen.se/sagverksag ... stalhagel/

Hur tänker ni andra skogsägare angående nya blyhagelförbudet och vilken påverkan stålkulor kan ge på virkesvärdet?
Hört lite rykten om att vissa skogsägare börjat fundera på att förbjuda småviltsjakt med hagel på sina marker, vet inte om detta stämmer dock.

TS
Treebula

Re: Sågverksägare varnar för problem med stålhagel

brassel  
#793602 Tillåter ej stålhagel på fastmarken har jag landat i tillsvidare.

alias  
Robur Clivus skrev:Snubblade över denna äldre artikel angående stålhagel https://www.jaktjournalen.se/sagverksag ... stalhagel/

Hur tänker ni andra skogsägare angående nya blyhagelförbudet och vilken påverkan stålkulor kan ge på virkesvärdet?
Hört lite rykten om att vissa skogsägare börjat fundera på att förbjuda småviltsjakt med hagel på sina marker, vet inte om detta stämmer dock.

Vad jag har hört så är det länge sedan Stiften och Sveaskog skrev in förbud mot stålhagel i sina jakträttsupplåtelser.

Tänker själv påtala stålhagelförbud på mina marker när det blir tal om samjakter med grannmarkerna.

Nu är flertalet av de som jag jagar tillsammans med skogsägare själva, eller så umgås de tillräckligt med skogsägare, så att jag hyser gott hopp om att ingen av dem skulle få för sig att jaga med stålhagel i skogsmark.

MVH
Alias

Sture Andersson  
#793656 Detta måste jag säja jag helt missat , förstår nu att detta kommer bli ett problem av stora mått ,här vill det till som skogsägare sätta ner foten .
Sökte lite på detta och virkesmätarna säjer att det räcker med ett stålhagel för att stocken ska bli vrakad.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#793657 Kan sågverket spåra var haglet kommer ifrån och kan då skogsägaren bli ersättningsskyldig?
(blir det vrak pga stålhagel antar jag att det inte går igenom ett såg)

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793666 Metalldetektorn sitter innan mätbryggan så det blir bara vrak på stocken. Tråkigt för den delen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793676 Lär räcka med att en vältlapp sitter med häftklamrar av stål så vrakas stocken.

Amatörhuggare 62  
#793679 Skall vara häftpistol.
Med Aluminiumklammer.
På alla sågbara sortiment.

Tralsmo  
#793694 Ja.
Det bör vara alu klammer på vältlappar.

Har kört stålklammer i många år både i skotning åt andra å eget.
Rätt va de va så blev de ett jävla halobalo.
Förmodligen hadde dom kalibrerat eller bytt system så nu är de aluklammer som gäller.

Tralsmo  
#793695 För övrigt får nog jägarna hålla sig till bly här.

Användarvisningsbild

Emanuel90  
#793723 En metalldetektor är en rätt enkel grej, om man sätter en i skördaraggregatet kan man kapa av biten med stål i. Med det sagt så tror jag att dom flesta skott som kommer avlossas i skogsmark vid jakt efter rådjur, hare eller räv kommer vara av volfram eller vismut.
Stål kommer nog mer användas vid fågeljakt där man vill hålla ner kostnaden.
Själv jagar jag inte med hagel sen några år det är bara kula som gäller, tycker hagel ger för många skadskjutningar.

Användarvisningsbild

Raggarö  
#793743 Jag tror övergången från bly- till alternativhagel kommer ta lång tid......
I jaktaffären: Jaså du vill ha alternativhagel som knappt finns, du kan köpa "uppvisningshagel av stål" så kan du dela ut dem bland jaktkompisarna, för en billig peng så blir ni (nästan) lagliga. Jag har blyhagel till bra pris....

Jag är fortfarande övertygad att EU:s blyhagelförbud i våtmark är ett förbud ämnat att hämma jakten och att det hade varit tillräckligt bra om EU adopterat det blyhagelförbud i våtmark som Sverige redan hade.

Raggarö

Användarvisningsbild

Hodal  
#793792 Visst är det så att blyhagelförbudet primärt handlar om jaktmotstånd. Det är ju inga risker med blyhagel annat än i grunt vatten, men ni har man satt igång denna cirkus för att krångla till det för jägare och skapa arbete till tjänstemän.

Torleif  
#794068 Djupa vatten har ett lag att bli grunda vid kusterna.
På fjärdarna där byborna jagade sjöfågel i mitten på 1800-talet är det åkrar nu och utanför det gamla skeppsvarvet i grannbyn kan man knappt ta sig fram med en flatbottnad båt när vattenståndet är lågt. Farlederna där skeppen seglade eller varpades ut till öppet hav är bara framkomliga med småbåtar.

Jag är inte jägare så jag vet för litet för att ha någon åsikt om blyhagel eller stlhagel eller vismut men jag ser landskapet förändras framför mina ögon.

Användarvisningsbild

Raggarö  
#794143 "Snart" smälter isen vid polerna och vattenståndet kommer att öka, en bekant byggde ny sjöbod men lät gamla sjöboden stå kvar i väntan på högre vatten.....

Raggarö

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).