Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 28245 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#793464 Verkar ibland som om inte skogsbolagen vill köpa virke till sina sågverk, kanske därför dom lägger skambud "går det så går det"

   TS
Treebula
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

halvproffs  
#793469
Alaska skrev:Verkar ibland som om inte skogsbolagen vill köpa virke till sina sågverk, kanske därför dom lägger skambud "går det så går det"


Ibland får jag känslan av att virkesköpare går ihop och delar upp virkesmarknaden mellan sig för att hålla ner priserna.
Vad tycker ni om en ruta, 30ha gallring snitt 0,1fub 700m körväg.
157kr netto?
Ett bolag här kör grantimmer direkt till kok.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#793474 Skulle Aldrig sälja till det priset, verkar som att alla sågverk gått super bra, det delas ut till aktieägarna men inte till Skogsägarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793476
Alaska skrev:Verkar ibland som om inte skogsbolagen vill köpa virke till sina sågverk, kanske därför dom lägger skambud "går det så går det"


Risken finns alltid att det kan bli stora lageravskrivningar om man inte kan avsätta allt man sågar utan behöver bygga lager. Binda kapital i lager vill alla företag undvika.

Volvo Cars i Torslanda kör exempelvis JIT (Just In Time) där lagret ligger hos underleverantörer eller är under transport. Komponenterna till monteringslinorna skall komma "Just In Time" till montering av respektive fordon.
Motsvarande tillämpar BMW i München vars fabrik jag besökte för ett antal år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
#793482 Jag kan förstå att sågverken är lite oroliga över vart konjunkturen och köpkraften är påväg.
Mat, el och bränsle har tagit hårt på köpkraften hos konsumenterna. Vem beställer då ett kataloghus som har rusat i pris?
Det var väldigt mycket virke ute i Umeå hamn före Jul. När egyptierna fick nya lån så försvann virket ut till havs. Annars hade det nog varit ett kärvare läge nu.

Det som är en tröst för sågverken är att priset på bränsleved är så högt så att skillnaden på vad dom betalar för timret och vad dom får för det om dom skulle sälja det som ved är inte särskilt stor.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793484
svampbob skrev:Jag kan förstå att sågverken är lite oroliga över vart konjunkturen och köpkraften är påväg.
Mat, el och bränsle har tagit hårt på köpkraften hos konsumenterna. Vem beställer då ett kataloghus som har rusat i pris?
Det var väldigt mycket virke ute i Umeå hamn före Jul. När egyptierna fick nya lån så försvann virket ut till havs. Annars hade det nog varit ett kärvare läge nu.

Det som är en tröst för sågverken är att priset på bränsleved är så högt så att skillnaden på vad dom betalar för timret och vad dom får för det om dom skulle sälja det som ved är inte särskilt stor.


@svampbob

Bra analys!! 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#793488 Har jobbat innom sågverksindustrin i 20 år och det ni påstår stämmer inte, idag har sågverken nästan inget i färdiglager. Antingen så är ni grundlurade av någon inköpare eller kanske ni jobbar som inköpare, konstigt att Finland betalar ca 40 % mer till skogsägaren och ändå går med vinst. Vägra sälja till underpris och låt skogen stå kvar om dom inte vill betala en skällig ersättning för virket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#793490 Vida som koncern får inte in mer timmer än att de har att göra, vill ej heller betala mer än nödvändigt.
Kör mycket bytesaffärer med Sydved men även Södra, skulle vara roligt att veta vad de då ger för timret :grin:
Senast jag sålde till Sydved gick timret till Vida.
Det rolige, eller mindre roliga var att Sydved gav mig 50 kr mer/fub än vad Vida kunde sträcka sig till.
Dagarna efter att timret var utkört var det också borta från upplaget - m.a.o. bråttom bråttom.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#793492 Kanske fler och fler upptäcker att bolagen betalar underpriser för virket, och håller på avverkningarna ??????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793495 Lageruppbyggnad påverkar kassaflödet negativt, och det vill man i möjligaste mån undvika.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Tralsmo  
#793497 Det är brist på timmer just nu.
Man kan tro de eller låta bli men så är de.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Bosse1  
#793516 Verkar så.
"Trävarubranschen i norra Sverige larmar om timmerbrist"

https://www.tv4play.se/program/nyhetern ... a/20453363

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793559
Bosse1 skrev:Verkar så.
"Trävarubranschen i norra Sverige larmar om timmerbrist"

https://www.tv4play.se/program/nyhetern ... a/20453363


Detta handlar närmast om Jutos Timber http://www.jutostimber.se/ som ensidigt köpt sin råvara från Sveaskog som nu drar ner på avverkningarna i Norrbotten.

SCA är oberörda då de har stora egna skogar.
Stenvalls, Billerud, SCA och Metsä har egna inköpsorganisationer i BD-län, Norra Skog likaså.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Bosse1  
#793563 Kan det vara så, att kejsaren är naken 🌲

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793663 Hårdnande konkurrens om virket i Tornedalen

https://affarerinorr.se/nyheter/2023/fe ... ornedalen/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).