Skogsnyheter

Rekordresultat för Södra 2022

114 inlägg 20438 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordresultat för Södra 2022

Fredrik Reuter  
#792674 Södra presenterar idag sitt ekonomiska bokslut för 2022. Det är rekordsiffror rakt igenom med en omsättning på drygt 33 miljarder kronor och en vinst på knappt 8 miljarder kronor. Det är en rejäl putsning av tidigare rekordår 2021 då Södra hade en vinst på ca. 5,2 miljarder kronor.

Styrelsen i Södra föreslår en utdelning på drygt 3,2 miljarder kronor. Vinstdispositionen finns längre ner i tråden.

Under fjärde kvartalet dippade priserna på sågade trävaror och Södra gör likt flera andra sågverksföretag en förlust för fjärde kvartalet på sin sågverksverksamhet. Loket är istället massan som levererar det bästa resultatet i hela Södras historia. Anledningen är högt pris på avsalumassa i kombination med gynnsam dollarkurs.

Här kan du läsa hela bokslutet: https://mb.cision.com/Public/682/371291 ... 43c81c.pdf




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792675 Som vanligt för mycket fokusering om vad som delas ut och för lite på hur mycket kapital som ackumuleras i bolaget.
Förr om åren har det räckt med att återinvestera 1-2 miljarder om året, nu ska styrelsen helt plötsligt återinvestera dubbelt så mycket.
Ingen kritik mot SFO, det är Södra som försöker påskina att sin stora välgärning med utdelningen.

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sjögård 4  
#792677 Vinstdelningen består av:

Utdelning på virkesleveranser: 871 miljoner SEK (motsvarande 14 procent)
Utdelning på insatskapital (inbetalt och emitterat kapital): 1738 miljoner SEK (motsvarande 30 procent)
Extra utdelning på inbetalt insatskapital: 423 miljoner SEK (motsvarande 20 procent)
Insatsemission: 211 miljoner SEK (motsvarande 10 procent)

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Fredrik Reuter  
#792678 Sorry, missade detta, kanon att du lägger in detta Sjögård 4.

Efterlikviden torde landa någonstans på knappt 80 kr/m3fub då utslaget på medlemmarnas leveranser (~11 miljoner m3fub).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Fredrik Reuter  
#792680 Vinsten per kubikmeter hanterat rundvirke kan bli runt 430 kr givet att Södra hanterat ca. 18 miljoner m3fub under året och har en vinst på 7,8 miljarder kronor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792681
Fredrik Reuter skrev:Under fjärde kvartalet dippade priserna på sågade trävaror och Södra gör likt flera andra sågverksföretag en förlust för tredje kvartalet på sin sågverksverksamhet.


Menade du fjärde kvartalet?

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Fredrik Reuter  
#792682 Yes, såklart!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sörlänningen  
#792684 Jag älskar det här att folk som inte är medlemmar i Södra varje år skall klaga på att de inte kompenserar sina medlemmar, medan vi som är medlemmar (åtminstone vi som är lite äldre medlemmar, skall sägas) blir rika som troll. Det är verkligen otroligt märkligt.

Signalen i årets fördelning av vinstdelning skickar enligt mig följande signaler, sett till hur det har varit de senaste sex, sju åren:
* Mer återbäring direkt på virkesleveranser - högre fokus på virkesleverans. Det här är något Lyrås regim påbörjade redan för ett år sedan, när de gav retroaktiv återbäring för virkesleveranser gjorda 2020.
* Betydligt mindre, relativt sett, insatsemission än tidigare vid motsvarande läge.
* Helt ny form av vinstdelning med riktad utdelning specifikt från det inbetalda insatskapitalet.

Det här typen av riktad utdelning på inbetalt insatskapital har de aldrig gjort tidigare. I motsvarande läge hade de förr gett kanske 35% i insatsemission och haft en något lägre virkeslikvid. Det är intressant att de nästan behåller storleken på avkastningen direkt relaterad till just det inbetalda kapitalet, men väljer att göra det som utdelning istället för emission. Vore väldigt intressant att höra någon initierad hypotes/åsikt/kunskap om varför man gör så.

För mig personligen ger denna utdelning och emission en avkastning före skatt motsvarar över 2.5% av skogens taxeringsvärde, och då avverkade jag 0 stycken träd förra året. Hade jag avverkat hade blivit mer. Jag inser att en majoritet får mindre, men andra kommer få mer. Man kan alltid diskutera hur vinstdelningen skall fördelas, men låg är den inte.

Vinsten för 2023 kommer helt säkert vara betydligt lägre än för 2022 och 2021. Det är rimligt att spara undan. Och stora investeringar är den historiska anledningen till att Södra kan leverera såna här vinster.

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sjögården  
#792689 Delar helt din uppfattning,Sörlänningen, ett förslag som gynnar leveranser över längre tid.
Positivt med 14 % efterlikvid, hade räknat med 12%.
Avkastningen på inbetalda insatser har ju sin grund i historiska leveranser.
Tycker det ser bra ut😉

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

JerryH  
#792690 Jag tror helt enkelt att det börjar bli lite för mycket pengar i emisionsinsatser så då är det bättre att betala ut de pengarna direkt till medlemmarna så de försvinner ut ur bolaget.

Och sen att de 'bara' betalar ut 3.2 miljarder av dryga 8 o därmed en miljard under målsättningen på 50% är ju för att kunna betala ut under mindre bra år. Och med fallande nybyggnation etc så är väl de sämre tiderna inte så långt bort för branchen. Men då känns det ju bra att Södra har massan..

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792692 Jag hoppas och tror att de kommer jämna ut utdelningarna mellan åren, så det inte blir så tvära kast. 2023 ser väl lite sämre ut.

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sörlänningen  
#792696
JerryH skrev:Jag tror helt enkelt att det börjar bli lite för mycket pengar i emisionsinsatser så då är det bättre att betala ut de pengarna direkt till medlemmarna så de försvinner ut ur bolaget. .


Rimligen är det på något sätt så. Men jag vet inte alls hur man skall tänka på vad som är för stora emisionsinsatser. Men jag antar att det finns en nivå där storleken på insatser i förhållande till vinst blir ohälsosam. Men jag är inte ekonom nog (inte ekonom alls) att kunna greppa det riktigt.

JerryH skrev:Och sen att de 'bara' betalar ut 3.2 miljarder av dryga 8 o därmed en miljard under målsättningen på 50% är ju för att kunna betala ut under mindre bra år. Och med fallande nybyggnation etc så är väl de sämre tiderna inte så långt bort för branchen. Men då känns det ju bra att Södra har massan..


Vinsten var 7.8 miljarder, så knappa 8 miljarder, inte dryga. Jag tycker att nivån känns rimligt, även om man alltid kan diskutera nivån. Det är självklart att man skall dela ut en mindre andel ett rekordår och en större andel (t.o.m. mer än vinsten) dåliga år. 2 miljarder i utdelning (25%) hade varit för lite. 4.2 miljarder hade varit för mycket. De ligger mitt i det rimliga spannet. 3 hade varit rimligt, 3.5 hade också varit rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

JerryH  
#792705
Sörlänningen skrev:Vinsten var 7.8 miljarder, så knappa 8 miljarder, inte dryga. Jag tycker att nivån känns rimligt, även om man alltid kan diskutera nivån. Det är självklart att man skall dela ut en mindre andel ett rekordår och en större andel (t.o.m. mer än vinsten) dåliga år. 2 miljarder i utdelning (25%) hade varit för lite. 4.2 miljarder hade varit för mycket. De ligger mitt i det rimliga spannet. 3 hade varit rimligt, 3.5 hade också varit rimligt.


Ah, sant, det var omsättningen Q4 som var 8.1, dvs drygt 8. Många siffror att hålla reda på den där rapporten =)

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792708
Sörlänningen skrev:Jag älskar det här att folk som inte är medlemmar i Södra varje år skall klaga på att de inte kompenserar sina medlemmar, medan vi som är medlemmar (åtminstone vi som är lite äldre medlemmar, skall sägas) blir rika som troll. Det är verkligen otroligt märkligt.


Eftersom vi inte är speciellt många som skrivit i tråden så antar jag att du menar mig när du skriver klagomål?

Jag har varit medlem i Södra sedan 2011 så det blir 12 år nu.
Har passerat insatsskyldigheten och köpt på mig en hel del emissionskapital så att jag skulle vara någon form av utomstående kan du glömma.

Södra bygger upp enormt med kapital i bolaget och det är kritik jag framfört tidigare. Risken med överdrivet kapital, framförallt i kooperationen är att det blir lekstuga och att pengarna därefter är borta. Det har hänt förr och kommer att hända igen.

I år stoppar man undan 4562 miljoner kronor, förra året stoppade man undan 3077 miljoner kronor.
Att spara för sämre tider är en sak men denna kassan är absurd. På två år stoppar man in nära en fjärdedels årsomsättning i bolaget, det är ägarnas pengar och de ska i större grad ut till medlemmarna.

Ett litet rätt gör de och det är fördelningen. Eftersom man inte kör ut så stor andel som vanligt i insatsemission så begränsar man tillväxten av eget kapital.

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sörlänningen  
#792719
busholle skrev:ag älskar det här att folk som inte är medlemmar i Södra varje år skall klaga på att de inte kompenserar sina medlemmar, medan vi som är medlemmar (åtminstone vi som är lite äldre medlemmar, skall sägas) blir rika som troll. Det är verkligen otroligt märkligt.


Eftersom vi inte är speciellt många som skrivit i tråden så antar jag att du menar mig när du skriver klagomål? [/quote]

Jag syftade i första hand på Fredrik.

busholle skrev:Jag har varit medlem i Södra sedan 2011 så det blir 12 år nu.
Har passerat insatsskyldigheten och köpt på mig en hel del emissionskapital så att jag skulle vara någon form av utomstående kan du glömma.

Södra bygger upp enormt med kapital i bolaget och det är kritik jag framfört tidigare. Risken med överdrivet kapital, framförallt i kooperationen är att det blir lekstuga och att pengarna därefter är borta. Det har hänt förr och kommer att hända igen.


Jag förstår din poäng. Det är viktigt att det inte börjar handla om att bygga monument över ledningen. Sånt har hänt i alla möjliga företag och är aldrig bra. Rent generellt brukar ju inte kooperativ fungera särskilt bra och Södra är verkligen ovanlig på det viset att det är ett överavkastande kooperativ.

Samtidigt tycker jag att du praktiken har helt fel. Om Södra de senaste femton åren hade gjort som du tycker att de skall göra hade vi medlemmar tjänat betydligt mindre. Jag tycker att det mesta tyder på att Södra satsar rätt i det mesta. De gör några misstag, jag tror att ett misstag är att de satsar alldeles för lite på att motverka röta. De har ett mål om att öka tillväxten i medlemmarnas väsentligen (minns ej siffran) till 2050, men vill inte bekosta ordentliga system för besprutning mot röta. Det tror jag är ett misstag.

busholle skrev:I år stoppar man undan 4562 miljoner kronor, förra året stoppade man undan 3077 miljoner kronor.
Att spara för sämre tider är en sak men denna kassan är absurd. På två år stoppar man in nära en fjärdedels årsomsättning i bolaget, det är ägarnas pengar och de ska i större grad ut till medlemmarna.


De måste investera också. Du får det att låta som att det är något skamligt med att bara dela ut ungefär 50% av vinsten, eller som att det är något lurt med att pengar "stoppas undan". Inget väfungerande börsbolag delar ut 100% av vinsten till aktieägarna. Snarare så är ett utdelningsmål av 50% av vinsten väldigt högt för ett börsbolag, samma logik gäller för Södra. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att dela ut 60% istället för 50. Men båda är höga tal. Och skall man ha 50% över tid skall man ha lite lägre de år man har rekordvinst.

Och vill vi att Södra skall fortsätta att ha vinster måste de fortsätta att investera. Jag tycker också att du kan tänka på att tills för bara några få år sedan var Södras sågverksamhet ett skämt och sämst i klassen. Nu har de genom investeringar kommit till en nivå där de är linje med framgångsrika konkurrenter även här (slagna av Vida, för all del, men det är alla andra också).

busholle skrev:Ett litet rätt gör de och det är fördelningen. Eftersom man inte kör ut så stor andel som vanligt i insatsemission så begränsar man tillväxten av eget kapital.


Kanske. Samtidigt är insatsemission inget egentligt problem för den enskilde medlemmen, eftersom man alltid kan plocka ut de pengarna om man vill. Jag är inte alls emot det, men jag är neutral. Däremot tror jag att det är bra att de något ökar utdelningen på levererat virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).