Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt är inte samma som kalhyggesfritt

18 inlägg 5794 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Hyggesfritt är inte samma som kalhyggesfritt

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792270 Det verkar vara ganska oklart vad som egentligen menas med "hyggesfritt" och det verkar bli allt oklarare. En massa olika metoder sammanförs inom begreppet.

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
Nisse Husberg skrev:Visst ja, i Arboga finns det flera namn på -fall till exempel Prästfallet.

Hos oss här österut användes nog ordet "hygge" men det behövde inte vara kalhygge utan bara ett ställe där man höll på att hugga. I vår skog har vi ett gammalt (litet) kalhygge från 1920-talet som kallas "Rutan". Enligt historien så var det min farmors far som inte orkade trava över hela skogen utan högg all ved på ett ställe. Som liten var jag där och plockade hallon bland stenarna. Senare kom det nog fin självsådd tallskog där.

Det var väldigt länge sedan som det idkades svedjebruk men det finns kvar namn som "Brännskogen" och vi har en åker som kallas "Brännängen" (eller Brennendjin på vårt språk - vi har den s.k. norrländska förmjukningen). "Bränna" har jag inte hört men det kördes ved genom skogen till Strömfors bruk vid Kymmene älv.

1676223244_braennskoojin.png

Här har det eldats tror man ju.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#792282 Blädning
Sida 2 och framåt tycker Lars Lundqvist SLU skrev bra vad som är hyggesfritt. 😀

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).