lör 13 sep 2008, 19:30#35296
Först: Jag är inte ute efter att ifrågasätta din klyvteknik, den ser suveränt bra ut, i synnerhet om man har så grov ved som du visar i filmen.
Sen: Man må tvista om vilken klyvmetod som är bäst, snabbast. etc. Den verkligt avgörande skillnaden är hanteringen av vedbitarna. Om du först kapar och all ved hamnar på backen, sen klyver och all ved hamnar på backen igen, hur många gånger får du då böja rygg för att plocka upp vedbitar? Själv gjorde jag en uppskattning att mitt system sparade mig ca 12000 ryggböjningar jämfört med hur jag gjorde innan.
Skapa ett system där det första lyftet är att få upp stocken på sågbänk-, bock, eller vad man nu använder, och helst utan att behöva lyfta manuellt. Själv har jag en vinsch, det finns också stocklyftar och andra lösningar. Sen skall veden inte lämna arbetsnivån förrän den lägger sig till vila på förvaringsplatsen. Jag har ett avläggsbord på sågbänken, därifrån flyttar jag direkt över till hydraulklyven och därifrån ned i en vagn för inkörning i vedboden. Funkar väl lika bra med en huggkubb skulle jag tro. Men en huggkubb bör då också vara försedd med en upphöjd avläggsyta så man slipper böja sig och plocka upp allt en gång till.
10 m3 ej torkad ved väger ca 7 - 8 ton. Om man låter det ramla på marken två gånger så lyfter man ca 15 ton en halv meter eller mer i onödan. Det är vad jag kallar energiförlust.
Jag är klart imponerad av din klyvteknik AKKAMAAN men jag tycker inte om modellen att klyva på marken, men det kan ju vara en fråga om personliga preferenser. Och det är klart, om du har kvar veden på marken hela tiden tills den skall till sin slutliga plats så har du ju faktiskt veden i arbetshöjd hela tiden.
Men, jag tycker verkligen inte om att kapa ved på marken, det ger en felaktig arbetsställning och dessutom så är det hela tiden risk att köra sågsvärdet i backen.
Slutkläm: Oavsett vilka metoder och utrustning man använder för olika moment så är det helheten av systemet som avgör om det är effektivt och arbetsbesparande eller om det är ineffektivt och mördande för kroppen. Att optimera en faktor utan att väga in alla andra delar leder ofta till sämre resultat.