Vedmaskiner, flishuggar

chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr klyven

18 inlägg 17362 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr klyven

AKKAMAAN  
#35181 Så här gör de flesta när de klyver med yxa.......man plockar upp en vedkubbe, ställer den på huggkubben, om man har tur så står den kvar till yxan träffar, när man klyver den så driver de 2 halvorna åt sidanoch man får plocka upp dem igen får att klyva dem igen eller bära dem till traven. Jag använder en 60cm diameter huggkubbe. Om jag har vedkubbar rund 10-30 cm diam så ställer jag upp så många som få plats på huggkubben. Sen spänner jag en gummistropp med ett rep eller grovt snöre runt det hela. Sen är det bara att klyva.....chop-chop-chop-chop tills du är nöjd med resultatet. Om du orkar så tar du hela bunten över till ved stacken i ett lyft. Grövre ved kubbar tar jag en och en men fortfarande med gummistroppen runt dem.
Gummistroppen ökar också säkerheten med yxklyvning, men framför allt effektiviteten.


ps. Prova denna FISKARS klyvyxa 2kg huvud , "It´s a killer..."



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35255 Vore det inte enklare att sätta fast ett bildäck på huggkubben?
Blir förståss inte lika enkelt att bära iväg det kluvna.

Avatar Fallback
AKKAMAAN  
#35259
Ernst skrev:Vore det inte enklare att sätta fast ett bildäck på huggkubben?
Blir förståss inte lika enkelt att bära iväg det kluvna.


Grejen är att gummi stroppen håller ihop vedkubbarna tills man är färdig. Ibland har jag en grov ved kubbe, och då spänner jag stroppen runt den ensam, och klyver den i 8-12 bitar eller mer, och den håller ihop till jag är klar, kan till och med spänta stickor inuti det hela, alla vet ju hur tidsödande det kan vara.....Med däcket så kommer ved kubbarna att "vingla omkring och därmed försvåra klyvningen.......
Antar att du sett Vipukirves-yxan i aktion....


En annan viktig faktor är att stropp metoden ökar säkerheten i klyvnings arbetet, missar man en så träffar man alltid en annan kubbe. Viktigt dock att alltid klyva kubbarna på "andra sidan", man måste där för vandra run huggkubben i en cirkel......då kan man ju oxo passa på att klyva halven till fjärdedelar om man så önskar....

Vill man inte använda gummi stropp, så kan man vira 10 cm bred stretch plast några varv runt, sen kan den plasten sitta på tills man "sålt" den lilla ved traven, alltså paketerat och klart........

Prova detta nästa gång......du kommer att gilla det, och det är bara din fantasi so begränsar hur du kan utveckla metoden så den passar dig bäst.......lycka till.....
här gärna av er när ni testat....

aw come on....AKKAMAAN

   TS
Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35276 Imponerande!
Jag brukar ta till yxan ibland för hydraulklyven är långsam, men jag brukar klyva i "högen" typ golfsving, ditt sätt verkar faktiskt bättre! Bra film! :D

Avatar Fallback
AKKAMAAN  
#35280
pendomaster skrev:Imponerande!
Jag brukar ta till yxan ibland för hydraulklyven är långsam, men jag brukar klyva i "högen" typ golfsving, ditt sätt verkar faktiskt bättre! Bra film! :D

Tack Pendomaster!
filmen är ju inte speciellt proffsig, men den visar ide´n......bygg om klyven till 2-speed om du inte redan har gjort det, ny riktningsventil eller ett par beg elventiler från Stigs Maskin i Häggenås Jämtland...

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#35296 Först: Jag är inte ute efter att ifrågasätta din klyvteknik, den ser suveränt bra ut, i synnerhet om man har så grov ved som du visar i filmen.

Sen: Man må tvista om vilken klyvmetod som är bäst, snabbast. etc. Den verkligt avgörande skillnaden är hanteringen av vedbitarna. Om du först kapar och all ved hamnar på backen, sen klyver och all ved hamnar på backen igen, hur många gånger får du då böja rygg för att plocka upp vedbitar? Själv gjorde jag en uppskattning att mitt system sparade mig ca 12000 ryggböjningar jämfört med hur jag gjorde innan.

Skapa ett system där det första lyftet är att få upp stocken på sågbänk-, bock, eller vad man nu använder, och helst utan att behöva lyfta manuellt. Själv har jag en vinsch, det finns också stocklyftar och andra lösningar. Sen skall veden inte lämna arbetsnivån förrän den lägger sig till vila på förvaringsplatsen. Jag har ett avläggsbord på sågbänken, därifrån flyttar jag direkt över till hydraulklyven och därifrån ned i en vagn för inkörning i vedboden. Funkar väl lika bra med en huggkubb skulle jag tro. Men en huggkubb bör då också vara försedd med en upphöjd avläggsyta så man slipper böja sig och plocka upp allt en gång till.

10 m3 ej torkad ved väger ca 7 - 8 ton. Om man låter det ramla på marken två gånger så lyfter man ca 15 ton en halv meter eller mer i onödan. Det är vad jag kallar energiförlust.

Jag är klart imponerad av din klyvteknik AKKAMAAN men jag tycker inte om modellen att klyva på marken, men det kan ju vara en fråga om personliga preferenser. Och det är klart, om du har kvar veden på marken hela tiden tills den skall till sin slutliga plats så har du ju faktiskt veden i arbetshöjd hela tiden.

Men, jag tycker verkligen inte om att kapa ved på marken, det ger en felaktig arbetsställning och dessutom så är det hela tiden risk att köra sågsvärdet i backen.

Slutkläm: Oavsett vilka metoder och utrustning man använder för olika moment så är det helheten av systemet som avgör om det är effektivt och arbetsbesparande eller om det är ineffektivt och mördande för kroppen. Att optimera en faktor utan att väga in alla andra delar leder ofta till sämre resultat.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35297 Fint att det är filmat i 10 minusgrader, då går det lättare med yxan.
Värt att tänka på.

Avatar Fallback
AKKAMAAN  
#35312
Slurfi skrev:Fint att det är filmat i 10 minusgrader, då går det lättare med yxan.
Värt att tänka på.

Vet inte riktigt vad du menar :? med det men det var faktiskt runt 15 grader varmt ute, Trädet jag tog ner var 101 fot, ca 30m och 65 år gammalt. diametern i roten var 64 cm under bark, en Douglas gran (fir), det var ca 35 årsringar på den stora kubben på filmen, de små kubbarna var från grenarna, och förstås de var rejält senvuxna, som svensk stavagran....
Tyvärr kan jag inte utnyttja fördelen med smällkall vinter för lättare vedklyvning???....tror inte jag haft kallare än minus 3-5 här i Port Angeles WA. Klart det är lättkluvet när det är 50-70 cm mellan grenvarven....men det var ju inte det jag ville visa, det var ju fördelen med gummistroppen som var grejen, själv är jag ingen superatlet, så det finns säkert en del att tillägga om klyvtekniken.... :oops:

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35326 På en av filmerna är det snö på backen, så det ser kallt ut iaf.
Vedklyvning med yxa går lättare vid 10 minusgrader.

Användarvisningsbild
Crille68  
#35329 Hej!
Det där lät som en bra idé :!:
Jag har börjat min vedklyvarbana lite stapplande de senaste åren men nu har jag fått hem ca 15-17m3 i färdigkapade "kubbar". Det är inte så att man inte har ngt att göra om man skulle få lite tid - läs inspiration :wink: - över.
Skaffade mig Gränsfors stora klyvyxa och ett REJÄLT lågprofildäck som jag satte på huggkubben. Det jag gillar med däcket är att det är "förlåtande". :) Jag som inte är något klyvarproffs kan "missa" lite och yxan far inte iväg lika lätt och riskerar att träffa mina ben. Yxan "stannar" så att säga i däcket och det tycker jag är helt suveränt. :D
Jag kan även rekommendera den yxan då den är minst lika bra som den dubbelt så tunga släggyxan som jag också har. Jag bara inte vad det är för fabrikat på den då den är min fars som jag fått "låna". Det är nästan 70 mil mellan oss - tyvärr men tur då man lånar något... :lol: - så han får åka långt när han behöver den. Eller är det eg. jag som ska åka och lämna tillbaka den? :?
Men jag ska nog skaffa mig en gummistropp och rep har man ju så kan jag prova att slå det runt kubbarna också. Det ser faktiskt himla bra ut eftersom de inte ramlar runt som de trots allt kan göra i ett däck även om man försöker packa 20" däcket bra.
Jag är bara lite skeptisk till hur bra det är att klyva på marken rent ergonomiskt...känns som om man alltid står med böjd rygg då. Å andra sidan är det heller inte ngn risk att man hugger sig i benet... :roll:
Ja, vi får se hur det blir. Återkommer kanske med en liten rapport någon gång... :wink:

Användarvisningsbild

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

Lelukage  
#792263 Mycket smart!
Mycket synpunkter om att man måste plocka veden från backen…
Tycker man inte om det så kan man skaffa en huggkubb med stor diameter.
Denna metod förefaller mer effektiv än den med ett däck!
Funderar dock att använda en kätting och bagagestropp. Förefaller enklare, snabbare att spänna.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ar-388623/

Avatar Fallback

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792266 Tog inte lång tid innan jag högg av stroppen. 🙃

Användarvisningsbild

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

Lelukage  
#792291 😀
Det är därför jag köper tvåpack!
Kättingen håller dock!
Skämt åsido…
Metoden är nog mer effektiv än en hydraulisk klyv och däckmetoden.

Avatar Fallback

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

Mikko  
#792298 Det går väl att ha en gummistropp runt klabbarna inne i bildäcket så står dom stadigare och mindre risk att yxan slinter i ett bildäck.

Avatar Fallback

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

AKKAMAAN  
#792364 Det har passerat mycket ved på min vedbacke sedan 2008 när jag "uppfann" metoden med gummistroppen. Numera kombinerarjag gummistroppen emd en kedjelänk. Klämmer fast ena änden av gummistroppens hake i änden av kedjelänken.
Mikko skrev:Det går väl att ha en gummistropp runt klabbarna inne i bildäcket så står dom stadigare och mindre risk att yxan slinter i ett bildäck.

Visst går det att göra så men det är ändå som att använda både hängslen och livrem samtidigt eller tårta på tårta.
Och ett bildäck begränsar storleken på vedbunten.
Tips för er som "trilskas" med att använde däck på huggkubben. Välj ett brett lågprofildäch typ 265/35ZR22
Bild


Kedjestropp på en grov kubbe

Kedjestropp på många grova kubbar samtidigt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).