Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Inköp av dyra maskiner

81 inlägg 16197 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#791961 Gokväll. Första inlägget. Har läst så ögonen blöder här sen jag köpte min skog för drygt 2 år sedan. Är väldig nybörjare men försöker suga åt mig så mycket kunskap jag bara kan. Både praktiskt skogsbruk och pappersexcercisen runt företagande. Tyvärr är det ju mycket roligare att kolla maskiner på youtube än att läsa på skatteverkets hemsida, men jag tror man tjänar på att försöka ha lite koll på det med.
Nu till mitt spörsmål.
Det blåste ner mängder med träd i januari förra året. Jag har en gammal 4hjuling och en leksaksvagn utan kran. La ca 300 timmar fram till slutet april för att försöka ta reda på iallafall en del av det som gick i backen. Helt oduglig och vansinnigt tidskrävande.
Har lagt 3 hela vintrar på att röja igenom den eftersatta fastigheten. Har ett område kvar jag håller på med nu. När detta är klart står det gallring på schemat närmsta åren.
Då behöver man också nån form av maskin att få ut virket med.
Jag är nåt vansinnigt sugen på kranmans 960 skotare eller eventuellt Vimek 606.
Allt sånt är vansinnigt ekonomiskt men då undrar jag hur ni andra tänkt när det kommer till sådana större investeringar.
Alla tänker ju olika men tänkte om man kan diskutera tex storlek på fsstighet/maskininvestering.
Dvs hur mycket skog är vetigt att ha för att tex köpa en ny Vimek 606?
Eller hur stor fastighet för en wirekransvagn och 4hjuling?
Hur har ni andra tänkt och hur mycket används en maskin?
Ju dyrare maskin desto mer bör den ju användas för att va någotsånär vettig investering.
Mvh chippen



   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

alias  
#791963
Chippen skrev:Gokväll. Första inlägget. Har läst så ögonen blöder här sen jag köpte min skog för drygt 2 år sedan. Är väldig nybörjare men försöker suga åt mig så mycket kunskap jag bara kan. Både praktiskt skogsbruk och pappersexcercisen runt företagande. Tyvärr är det ju mycket roligare att kolla maskiner på youtube än att läsa på skatteverkets hemsida, men jag tror man tjänar på att försöka ha lite koll på det med.
Nu till mitt spörsmål.
Det blåste ner mängder med träd i januari förra året. Jag har en gammal 4hjuling och en leksaksvagn utan kran. La ca 300 timmar fram till slutet april för att försöka ta reda på iallafall en del av det som gick i backen. Helt oduglig och vansinnigt tidskrävande.
Har lagt 3 hela vintrar på att röja igenom den eftersatta fastigheten. Har ett område kvar jag håller på med nu. När detta är klart står det gallring på schemat närmsta åren.
Då behöver man också nån form av maskin att få ut virket med.
Jag är nåt vansinnigt sugen på kranmans 960 skotare eller eventuellt Vimek 606.
Allt sånt är vansinnigt ekonomiskt men då undrar jag hur ni andra tänkt när det kommer till sådana större investeringar.
Alla tänker ju olika men tänkte om man kan diskutera tex storlek på fsstighet/maskininvestering.
Dvs hur mycket skog är vetigt att ha för att tex köpa en ny Vimek 606?
Eller hur stor fastighet för en wirekransvagn och 4hjuling?
Hur har ni andra tänkt och hur mycket används en maskin?
Ju dyrare maskin desto mer bör den ju användas för att va någotsånär vettig investering.
Mvh chippen


Hur stora arealer och volymer är det som ska gallras i närtid?

Hur ser terrängen ut med avseende på grundförhållanden, ytstruktur och lutning?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#791966 Ja det är väl knappast några arealer som inbringar pengar nog till en skotare som skall gallras. Skulle tro det är runt 10ha de närmsta 5 åren. Några av de eftersatta områdena jag försökt röja igenom senaste vintrarna. Självsådda och så stamtäta så att man troligen behövt ficklampa en julidag för att se handen framför sig.
Är ju halvtaskig bonitet överlag så det är ju inga 1000fub/ha jag förfogar över.
Jag skulle ju säga att marken är tämligen svårframkomlig. Mängder med stenbumlingar, mycket surhål å jämfört med allt man ser på youtube väldigt småkuperat. Dvs finns inte en enda gran åker så långt ögat når.
4hjulingen tar jag mig precis ut till skogen med, sen är det tvärstopp, hänger sig överallt.
Så ekonomiskt sett finns det inte en enda anledning till nån investering.
Men jag vill verkligen grejja själv då det är så jädra kul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Cat554  
#791971
Chippen skrev:Så ekonomiskt sett finns det inte en enda anledning till nån investering.
Men jag vill verkligen grejja själv då det är så jädra kul.

Du är i godt selskap!
Har hatt bakhjulsdriven traktor med kran, senare fyrhjulsdriven, deretter Minibruunett og nu en litt bettre skotare (Cat 554). Dom två senare är kjøpt gamla, men jag kan hålla dom ved like själv, og om så är fallet, kan det rekommenderas. Olika mycket bettre framkomlighet, Stamvägen skall vara såpass i alla fall. Ock det är jädra kul.
OH

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791972 Köp så lite som möjligt, minskar stressen.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Cat554  
#791973
Mangan skrev:Köp så lite som möjligt, minskar stressen.

Då skulle han ju inte kjøpt skogen! 🤣

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791974 Aja, gjort e gjort. 🙃

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

alias  
#791977
Chippen skrev:Ja det är väl knappast några arealer som inbringar pengar nog till en skotare som skall gallras. Skulle tro det är runt 10ha de närmsta 5 åren. Några av de eftersatta områdena jag försökt röja igenom senaste vintrarna. Självsådda och så stamtäta så att man troligen behövt ficklampa en julidag för att se handen framför sig.
Är ju halvtaskig bonitet överlag så det är ju inga 1000fub/ha jag förfogar över.
Jag skulle ju säga att marken är tämligen svårframkomlig. Mängder med stenbumlingar, mycket surhål å jämfört med allt man ser på youtube väldigt småkuperat. Dvs finns inte en enda gran åker så långt ögat når.
4hjulingen tar jag mig precis ut till skogen med, sen är det tvärstopp, hänger sig överallt.
Så ekonomiskt sett finns det inte en enda anledning till nån investering.
Men jag vill verkligen grejja själv då det är så jädra kul.


Jag räknade ut lite grovt att skotning av 10 ha gallring kanske borde kosta runt 40 000 kr + moms (10 ha × 40 m3fub/ha × 100 kr/m3fub). Allt där utöver är pengar som dras från nöjeskontot.

Jag har kört Vimek 606 en del och jag hade inte velat köra den i t.ex. ytblockig terräng eller i stark lutning. Variatortransmission och tämligen små hjul är inte optimalt vid dylika förutsättningar.

Därtill ska man vara medveten om att tiden det tar bara att manuellhugga ett par hektar gallring på helger och lediga stunder under vintermånaderna inte är oväsentlig.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#791978 Nä ekonomiskt sett är det ju vansinne. Men så jädra kul.
Precis när jag köpte fastigheten hade runt 30ha gallrats med en H14 eller va de heter, och nån stor komatsuskotare. Det mesa var inte ens förröjt. Fy fan rent ut sagt. De områdena blundar jag när jag åker förbi. Lyckades avstyra ett par mindre områden som förblev ogallrade.
Jag lär väl hålla mig sysselsatt om jag vill.
Tyvärr tycker ju riksbanken att jag inte skall kunna ha någon skog så jag får nog drömma vidare om skotare och försöka klara av räntorna istället.
Tänkte mest att det skulle vara intressant att höra andras tankegångar om sånt här.
Tex hur många ha skog är det vettigt att ha innan man skaffar en alstor. Och när å under vilka förutsättningar köper man tex en kranman skrödare. Det sälj ju trots allt en del maskiner till icke entreprenörer. Så fler än jag borde ju funderat såhär. Man köper ju tex inte en H8 för att hugga årsveden om man har 8ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

svampbob  
#791987 Har du råd så köp. Jag köper alla mina maskiner kontant då svider det inte lika mycket när jag inte alls hinner använda dom så mycket som jag borde.

Störst nytta gör man alltid med röjsågen men roligast är att gallra sin egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792009 Intressant fråga såklart, men jag brukar komma fram till att om du har råd att köpa så köp, man lever när man lever
och vill man köra i skogen så gör det bara helt enkelt.
När du gjort de mesta jobben och ser hur det verkar rent ekonomiskt kan du ta beslut om du ska sälja bort maskinerna
och anlita ett proffs eller sälja skogen och allt alternativt fortsätta som du redan håller på.
Det brukar alltid gå att sälja bra maskiner till vettiga priser sålänge man inte har panik, det händer
även att man kan få ett högre pris än vad man själv har betalt iom att bra maskiner kan vara eftertraktade.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792015 Att köpa hobbymaskiner för lånade pengar är ingen bra idé. Har man övelikviditet kan det vara försvarbart. Särskilt med galopperande inflation. Men nöjeskontot ska det inte lånas ihop till.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Sture Andersson  
#792018 Om du tycker skog är roligt ,och du har råd ,köp .Hur många saker som är roliga går ihop sig ekonomiskt ,tänk på alla som jagar köper dyra vapen ,kläder, bilar ,arenderar marker . Vore mycket billigare dom köpte köttet.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792020 Att gallra i egen skog är en dyr hobby. Röja och plantera är saker som man kan göra utan att det kostar för mycket, men gallra och slutavverka är ren förlust om man inte har så man kan fylla en årsarbetstid med professionella maskiner.

Kör så billiga maskiner som möjligt, det är lika roligt det och kostar inte så mycket att de står när man gör annat.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

tallen100  
#792031 Tja hur ekonomiskt är tex en husbil som kostar närmare en mille och nyttjas nån vecka om året, det är det inte många som ifrågasätter, men en maskin däremot... 🤔
Senast redigerad av tallen100 fre 10 feb 2023, 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).