tor 09 feb 2023, 18:53#791961
Gokväll. Första inlägget. Har läst så ögonen blöder här sen jag köpte min skog för drygt 2 år sedan. Är väldig nybörjare men försöker suga åt mig så mycket kunskap jag bara kan. Både praktiskt skogsbruk och pappersexcercisen runt företagande. Tyvärr är det ju mycket roligare att kolla maskiner på youtube än att läsa på skatteverkets hemsida, men jag tror man tjänar på att försöka ha lite koll på det med.
Nu till mitt spörsmål.
Det blåste ner mängder med träd i januari förra året. Jag har en gammal 4hjuling och en leksaksvagn utan kran. La ca 300 timmar fram till slutet april för att försöka ta reda på iallafall en del av det som gick i backen. Helt oduglig och vansinnigt tidskrävande.
Har lagt 3 hela vintrar på att röja igenom den eftersatta fastigheten. Har ett område kvar jag håller på med nu. När detta är klart står det gallring på schemat närmsta åren.
Då behöver man också nån form av maskin att få ut virket med.
Jag är nåt vansinnigt sugen på kranmans 960 skotare eller eventuellt Vimek 606.
Allt sånt är vansinnigt ekonomiskt men då undrar jag hur ni andra tänkt när det kommer till sådana större investeringar.
Alla tänker ju olika men tänkte om man kan diskutera tex storlek på fsstighet/maskininvestering.
Dvs hur mycket skog är vetigt att ha för att tex köpa en ny Vimek 606?
Eller hur stor fastighet för en wirekransvagn och 4hjuling?
Hur har ni andra tänkt och hur mycket används en maskin?
Ju dyrare maskin desto mer bör den ju användas för att va någotsånär vettig investering.
Mvh chippen