Skogsnyheter

Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

22 inlägg 6230 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Torbjörn Johnsen  
#791672 Den Kanadaägda sågverkskoncernen Vida är expansiva och informerar om sina tillväxtplaner i ett pressmeddelande. Investeringar möjliggör produktionsökningar i tre av koncernens sågverk med ca 200 000 m3 sågad vara. Det här innebär, omräknat till sågtimmer, ett ökat råvarubehov om drygt 400 000 m3fub barrtimmer. Vida planerar för att såga mer än 2,8 miljoner kubik sågad vara under 2023 vilket gör dem till det i särklass största sågverksföretaget i Sverige.

I västa delarna av Götaland håller sågverkskoncernen Derome på med liknande kapacitetshöjande investeringar så det ser ut att bli hård kamp om timmerstockarna i Götaland framöver. Enligt den senaste skogsliga konsekvensanalysen SKA 22 så är timerresursen i Götaland redan överutnyttjad i förhållande till en uthållig nivå motsvarande tillväxten på produktiv skogsmark. Så frågan är vart råvaran ska tas ifrån? Nationell "import" från områden norröver med lägre timmerpriser? Internationell import av ännu dyrare timmer? Eller kommer man att kunna minska råvarukonkurrensen på hemmaplan genom att köpa upp eller konkurrera ut andra sågverksföretag i området? Oavsett vilket så bör det lova gott för timmerpriserna framöver om skogsägarna spelar sina kort rätt.

Läs mer om Vidas produktionsökning här.
Expansionsplanerna vid Vidas sågverk i Borgstena är omfattande men en ökning från 300 000 till 420 000 m3 sågad vara per år. Bild: vida.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Elis76  
#791682 Det borde väl gå att köra timmer med tåg norrifrån.

SSAB kör ju stålpendeln mellan Luleå och valsverket i Borlänge och LKAB fraktar malm från Malmberget och Kiruna till Luleå respektive Narvik.

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sandström87  
#791683 Med tanke på snittutbytet på en timmerstock från norrland kontra en stock från götaland så är det en väldigt dålig affär att frakta timmer från norrland till södra sverige

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

uffejohan  
#791700
Sandström87 skrev:Med tanke på snittutbytet på en timmerstock från norrland kontra en stock från götaland så är det en väldigt dålig affär att frakta timmer från norrland till södra sverige

Jag vet inte hur ni mäter timmer i Norrland men här i Götaland är min erfarenhet att sågverken mäter och betalar i m3to.
En stock som är ex.vis 4.90 lång, diameter 25 cm blir väl samma sågutbyte oavsett var den vuxit nånstans, givet att den mätts i m3to? Eller mäts och betalas timmer i m3fub i Norrland? I så fall förstår jag ditt resonemang.

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sandström87  
#791701 Det är mindre avsmalning i söder och medeldiametern är större därav högre utbyte

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Elis76  
#791702
Sandström87 skrev:Med tanke på snittutbytet på en timmerstock från norrland kontra en stock från götaland så är det en väldigt dålig affär att frakta timmer från norrland till södra sverige


Precis som @uffejohan förstår jag inte ditt resonemang.
Kan Du utveckla din tankegång lite mera, gärna matematiskt så vi förstår hur Du tänker??

:???: :???:

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sandström87  
#791705 Medelvolym för en sågstock för södra sverige 250liter, för norra sverige 170liter vilket gor att stocken som sågas i södra sverige har 60% utbyte och en stock från norra sverige har 50% utbyte. Vilket gör att vidas kalkyl per sågad kubik blir riktigt dålig om dom ska frakta timmer från norra sverige

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

jannee  
#791708 Prisskillnaden mellan Norrland och Götaland är väl så pass stor att nog finns det en god lönsamhet i att transportera timmer mellan Norrland och Götaland, framförallt om det skulle riskera bli brist på timmer och en rejäl uppjustering av virkespriserna i Götaland.
Virkesinköparna gör nog nästan vad som helst för att hålla ned prisbilden, de har ju redan hållit på med att importera dyrare råvara från utlandet för att dämpa prisuppgång.
Hur mycket timmer har inte redan importerats till Svealand bl.a från Ryssland och båtar finns det i överflöd.

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

toker72  
#791709 En stock med mera avsmalning blir det ju mycket gratis flis av eftersom dom betalar efter topp dia visserligen får dom ju betala frakten för stocken men borde bli en ok affär ändå.

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sandström87  
#791711 Mycke dyrare att att skicka genom sågen om utbytet är sämre,

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

toker72  
#791712 Klart det är mera hantering men dom får ju det gratis och säljer det som sågflis borde inte vara nån dålig affär.

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sandström87  
#791714 Du tro inte flisen är med i priskalkylen då prislistorna görs?

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

toker72  
#791715 Med tanke på hur priserna ligger på virke så behövs nog ingen kalkyl göras man betalar så lite som behövs för att få tillräckligt med virke och med tanke på vinsterna sågverken gjort kan dom betala rätt mycket mera för virket om dom blir tvungna och tom en skogsägarförening har ju importerat massaved för att hålla nere priset på hemma marknaden.

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sandström87  
#791723 Vi kommer ingen vart med detta. Jag är för dålig på att förklara. Men prova å köp virke från norrland och såga det i söder och kom sen å visa för mig att det är jag som har fel

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

toker72  
#791732 Är det ingen som gör det i dag massved skickas ju från norrland till söder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).