Motorsåg och handhållet

Svänghjulskil till röjsåg husqvarna 165r

5 inlägg 1010 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svänghjulskil till röjsåg husqvarna 165r

Gauthier  
#789591 Jag har en gammal husqvarna 165r, runt 40 år gammal gissar jag.

Det var lite bekymmer med den, och sist jag tog ut svänghjulet märkte jag att kilen som kopplar mellan axel och hjul var sliten. Visst heter det så, svänghjulskil?

Det är meningen att det är den som ska slitas sönder ifall maskiner fastnar hårt i något?

Hur som helst, den är mer sliten än den ska, tror jag, men ingen verka ha reservdelar. Så det jag undrar är om jag kan använda en del från en annan maskin?

Är det något slags standard? Kan jag ta något från en modernare husqvarna? Kan jag tillverka en egen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svänghjulskil till röjsåg husqvarna 165r

Sture Andersson  
#789599 Kilstål , finns att köpa , men om du går in till nån reparatör , på motorsågar eller mopeder gräsklippare ,så har han säkert nån kil, passar den inte är det bara ta en fil och fila till en.
Men det är ju bra om det är rätt tjocklek, då är detta lättare få till det.

Avatar Fallback

Re: Svänghjulskil till röjsåg husqvarna 165r

Hepo  
#789620 Hej https://www.maskinklippet.se/reservdela ... 7-32880848 är till 265 men den ska passa.

Användarvisningsbild

Re: Svänghjulskil till röjsåg husqvarna 165r

Gauthier  
#790466 Tack för svaren, kilen beställd så hoppas på det bästa!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svänghjulskil till röjsåg husqvarna 165r

Rotvältaren  
#790537 Du skriver att det blivit slitage på kilen och det kan tyda på att svänghjulet har rört sig på axeln. Kilen är mest till för att få på svänghjulet i rätt läge, det är anliggningsytorna på axel/svänghjul som håller svänghjulet så se till att dessa är rena när du drar fast muttern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).