SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Skotarmarknaden 2022 – ett förlorat år

3 inlägg 4041 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotarmarknaden 2022 – ett förlorat år  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#790468 Skogsforum har sammanställt registreringsuppgifterna över antalet registrerade skotare 2022. Det är dyster läsning även om det repade sig lite mot mer normala leveransnivåer under slutet av året. Totalt registrerades 267 nya skotare med lastvikter över åtta ton och det är en av de lägsta siffrorna under de senaste decennierna. Orsaken till det dåliga året går dock inte att härleda till en försämrad konjunktur med minskat köpintresse utan kan helt tillskrivas störningar i leverantöreskedjan av maskinkomponenter. Skogsmaskinföretagen har haft orderböckerna fulla under året men tillverkning och leveranser av de beställda skotarna har försenats.

Nästan lika få skotare som under finanskrisen
Genomsnittet för de senaste tio åren är 320 registrerade skotare per år men tittar man på de senaste fem åren (2017-2021) så låg årssnittet på 349 skotare. Som mest har det registrerats 451 skotare så sent som år 2020. Troligen har den succesivt ökande avverkningsnivån även satt avtryck i behovet av skogsmaskiner. Men under 2022 så registrerades alltså 267 skotare vilket är betydligt färre än på många år. Som jämförelse så registrerades 258 skotare under finanskrisens 2009.

Tittar man på utvecklingen under 2022 så började det svagt med 50-60 registrerade skotare per kvartal under Q1, Q2 och Q3 medan det ”rasslade till” med mer än hundra under årets sista kvartal. Det är en nivå helt i linje med utfallet under senare år och en indikation om att maskintillverkarna börjar få ordning på försörjningskedjorna.

Inget sviktande köpintresse
Man kan inte koppla den låga skotarregistreringen under 2022 till den annalkande lågkonjunkturen, inflationsbrasan eller räntehöjningarna. Maskintillverkarna har haft orderböckerna fulla och leveranstider på ett helt år eller mer. I princip alla skogsmaskiner som levererats under 2022 har beställts året innan. Maskintillverkarna har heller inte flaggat för att köparna har annullerat maskinbeställningar. Något som skedde i stor omfattning när finanskrisen slog till 2009. Orsaken till den minskade skogsmaskinmarknaden 2022 kan helt härledas till flaskhalsar och försörjningsproblem på komponentsidan. Marknadsledaren John Deere råkade i början av 2022 ut för att en underleverantör av kranar fick sin fabrik förstörd av brand. Tillverkningen stannade av helt under några månader. Andra flaskhalsar har varit försenade leveranser av elektronik- och hydraulikkomponenter. Hos Komatsu i Umeå har den nya fabriken omgärdats av ett rött hav av (nästan) färdigbyggda skogsmaskiner där det fattats någon enstaka komponent. Man kan tänka sig att frustrationen varit hög hos både tillverkare och kunder.

1675074877_komatsu875.jpg


Marknadsandelarna?
Ett år som 2022 är det svårt att dra några stora växlar på hur marknadsandelarna har förändrats. Skillnaderna speglar mer de olika tillverkarnas förmåga att få fram och leverera nya maskiner än skogsentreprenörernas färgval. Det samma kan i stort även gälla hur storleksfördelningen fallit ut. Men vi ska i alla fall redovisa hur resultatet av 2022 års skotarmarknad landade här i Sverige baserat på antal registrerade maskiner.

1675074863_registrerade_skotare-2020-2022.jpg


Skillnaden i marknadsandelar för de olika tillverkarna ligger relativt stabilt under åren 2020, 2021 och 2022 som ni kan se i tabellen här nedan. Det man kan urskilja är att John Deere tappat något, troligtvis på grund av fabriksbranden hos kranleverantören, samtidigt som Logset kommit in och skurit några procent av marknadskakan. Sampo ser ut att ha haft ett sämre år än genomsnittet men här måste vi lägga in en reservation om att Sampo ibland släpar med registreringarna.

1675074877_logset_6f.jpeg


Populäraste skotarmodellerna 2022
Listan över maskinmodeller med flest registreringar toppas även 2022 av John Deere 1510G.
På andra plats återfinns också en grön skotare men 2022 är det gallringsskotaren 1010G som har petat ner fjolårstvåan John Deere 1910G. John Deeres största skotare har legat tvåa på modellistan under både 2020 och 2021 men med ett tapp på 23 maskiner hamnar den nu på delad fjärdeplats. Istället är det två Komatsumodeller som klättrar i placeringar: Komatsu 855 som hamnar på bronsplats och Komatsu 875 som delar fjärdeplatsen men John Deere 1910G. Antalet registrerade 875:or har fördubblats från sju (2021) till 14 skotare 2022.

1675074863_skotare_2022-modell.jpg


En storskotare som har tappar stort i placeringar är Ponsses Elephant King. Den låg på delad fjärdeplats 2021 men en minskning från 23 till sex registrerade skotare gör att ”Elefantkungen” nu har nu rasat ner till 18:e plats. Antingen har fabriken prioriterat mellanklassegmentet som säljs på många marknader före de största skotarna som främst går till Sverige. Eller också så har Ponsses kunder vetat om lanseringen av storskotaren Mammoth och väntar på att den ska komma ut på marknaden. Den nya 25-tonsskotaren lanserades under fjolåret och de två första exemplaren av Ponsse Mammoth registrerades under hösten/vintern 2022.

1675074877_ponsse-mammoth.jpg


Två mindre skotare som tappat i marknadsandel är Rottnes F11D och EcoLogs 1050F. Rottnes gallringsskotare har tappat från 17 registrerade skotare 2021 till åtta under 2022. EcoLogs 1050F hade 10 registreringar under 2021 men har tappat till två maskiner under 2022. Däremot har Komatsu i stort bibehållit antalet levererade skotare av 835TX samt även registrerat sina första maskiner av den minsta modellen 825TX. Även John Deere har ökat antalet registreringar av sin minsta modell 910G.

Med detta sagt så påverkas 2022 års topplista troligtvis mer av tillverkarnas förmåga att leverera snarare än kundernas eventuellt förändrade önskemål om skotarmodell.

Framtiden?
Skogsforum har pratat med några av skogsmaskintillverkarnas svenska representanter och bilden är ganska entydig. Marknaden är svår att förutspå men i det korta perspektivet så ser vi att skogsmaskinerna nu får gå fler timmar innan de byts ut. Leveransproblematiken har tvingat utvecklingen i den riktningen under 2022 och det ökade kostnadsläget bidrar troligen till att entreprenörerna även fortsättningsvis kommer att krama ur mer timmar per maskin innan byte. Underhållskostnaderna och stillestånden ökar för en äldre maskin men i jämförelse med ett maskinbyte har kalkylen förändrats på grund av stigande kostnader för i stort sett allt. Nya maskiner blir dyrare i inköp på grund av tillverkarnas kostnadsökningar och finansieringskostnaden ökar i och med stigande räntor.

Ersättningen till entreprenörerna måste öka för att de ska klara sina kostnader och kunna hålla sig med en relevant maskinpark och erbjuda konkurrenskraftiga villkor till sina anställda. För detta krävs ökade virkespriser till skogsägarna. Flera tillverkare har under både 2021 och 2022 beskrivit situationen för sina svenska kunder som betydligt sämre än för kunderna i både Centraleuropa och Nordamerika. Entreprenörer i andra länder får helt enkelt bättre betalt för sitt arbete och detta kan ske tack vare att skogsråvaran betalas bättre än vad som är fallet i Sverige.

-Även om det i teorin nu finns ett ökande uppdämt behov av nya maskiner så har det under slutet av 2022 funnits en viss tvekan från maskinköparnas sida, säger Henrik Johansson som är Sverigechef för John Deere Forestry. De senaste veckorna verkar dock investeringsviljan hos kunderna börjat återvända enligt Henrik.

Kanske har den senaste tidens prishöjningar på främst massaved bidragit till en ökande optimism? Vi får se vart utvecklingen tar vägen under 2023.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotarmarknaden 2022 – ett förlorat år

alias  
#790475 Statistik är intressant...

Med 8 tons lastvikt som nedre gräns så hade en av Sveriges populäraste skotare, Minibrunett 678, aldrig funnits med i statistiken med sin lastvikt på 7500 kg (maskinvikt på 8500 kg och en bredd på 2,6 m med 600×22,5 däck).

John Deeres minsta skotare idag 910G räknas som 9-tons skotare med 700×22,5 (2,7 m bredd och 14700 kg maskinvikt) eller 10-tons skotare med 700×24,5 däck (2,78 m bredd och 16600 kg maskinvikt).

Visst vill man ha en god förarmiljö och att grejerna håller vilket helt klart adderar en del kilon, men med dagens tekniska hjälpmedel så borde man med bättre säkerhet än tidigare kunna beräkna var på konstruktionen som det behövs mer material för att ta upp belastningar.

Finns det någon tillförlitlig försäljningsstatistik för skotare under 8 tons lastkapacitet (Malwa, Vimek, Novotny m.fl.)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skotarmarknaden 2022 – ett förlorat år

Torbjörn Johnsen  
#790482
alias skrev:Finns det någon tillförlitlig försäljningsstatistik för skotare under 8 tons lastkapacitet (Malwa, Vimek, Novotny m.fl.)?

MVH
Alias


Det finns och kommer inom kort👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).