Öppna kategorin

TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ekman

11 inlägg 2436 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ekman

Fredrik Reuter  
#789691 SVT visar nu TV-serien Händelser vid vatten som baseras på boken med samma namn som är skriven av författaren Kerstin Ekman. Första avsnittet sändes lördagen den 14 januari och idag finns tre av de totalt sex avsnitten ute på SVT Play. Sista avsnittet släpps 11 februari.

Den fiktiva handlingen gäller ett dubbelmord 1973 där författaren Kerstin Ekman anses ha hittat inspiration i det verkliga fallet som benämns "Tältmorden i Appojaure". Men där kanske också likheterna slut då handlingen flyttar sig fram och tillbaka 30 år i tiden och väver in ett 70-talskollektiv men också skogsbruket.

Det svenska skogen och skogsbruket är annars något Kerstin Ekman gärna återkommer till. Det är inte bara hennes bok Händelser vid vatten som har detta tema utan också böcker som "Herrarna i skogen" och nu senast den uppmärksammade boken "Löpa varg".

Rolf Lassgård har en av huvudrollerna i TV-serien och man kan få vibbar till filmen "Jägarna" i både hans karaktär och handlingen i TV-serien.

Har du börjat titta på serien? Eller har du kanske läst boken som kom ut redan 1993? Eller har du läst debatterna som börjat komma efter att TV-serien släppts? Bland annat har DN en krönika från Björn Wiman så hittar likheter mellan Tysklands upprampade brunkolsproduktion och skogsindustrin i Sverige.

Här kan du se TV-serien: https://www.svtplay.se/handelser-vid-vatten



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

Sture Andersson  
#789706 Om jag bodde långt norr över skulle jag känna mig påhoppad , folket framställs ju som synnerligen råbarkade ,både här och i jägaren , även när man kolla på Jon Henrik i Stjärnorna på slottet.
Vad tycker ni som bor däråt

Användarvisningsbild

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

anersimyra  
#789707 Ljusdalsbygden var enligt historiska källor rena rama rövarnästet i slutet av förrförra och i början av förra seklet..😧. https://www.svtplay.se/video/ep3aMrr/sk ... ?info=visa

Användarvisningsbild

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789709 Boken gick som radioföljetong för några år sedan och det är en oerhört bra berättelse😊

Avatar Fallback

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

tallen100  
#789710 Ska titta på play bara resten av avsnitten släpps, så man slipper vänta flera veckor ifall det är spännande 👍

Avatar Fallback

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

tallen100  
#789711
Sture Andersson skrev:Om jag bodde långt norr över skulle jag känna mig påhoppad , folket framställs ju som synnerligen råbarkade ,både här och i jägaren , även när man kolla på Jon Henrik i Stjärnorna på slottet.
Vad tycker ni som bor däråt

Nu har inte jag något med Norrland att göra,
Men ska det vara en spännande thriller så måste det väl vara grymma och elaka otäckingar om det ska bli nån spänning i det hela, gäller att inte blanda ihop film och verklighet 🤓

Verkar vara värre i Stockholm... 😉

Avatar Fallback

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

isteskog  
#789712
anersimyra skrev:Ljusdalsbygden var enligt historiska källor rena rama rövarnästet i slutet av förrförra och i början av förra seklet..😧. https://www.svtplay.se/video/ep3aMrr/sk ... ?info=visa

Det var mer bråk ute i byarna och samhällena förr, spriten rådde för det mesta av eländet. Kan kanske jämföras med knarket idag .....

Avatar Fallback

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

isteskog  
#789713
Sture Andersson skrev:Om jag bodde långt norr över skulle jag känna mig påhoppad , folket framställs ju som synnerligen råbarkade ,både här och i jägaren , även när man kolla på Jon Henrik i Stjärnorna på slottet.
Vad tycker ni som bor däråt

Finns ju alltid dumt folk som tror på medias bild av hur vi Norrlänningar är, som om vi skulle vara något annorlunda än andra i Sverige .... Finns väl alla sorterna här uppe likväl som det gör det i övriga Sverige. 😉

Avatar Fallback

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

isteskog  
#789714
tallen100 skrev:
Sture Andersson skrev:Om jag bodde långt norr över skulle jag känna mig påhoppad , folket framställs ju som synnerligen råbarkade ,både här och i jägaren , även när man kolla på Jon Henrik i Stjärnorna på slottet.
Vad tycker ni som bor däråt

Nu har inte jag något med Norrland att göra,
Men ska det vara en spännande thriller så måste det väl vara grymma och elaka otäckingar om det ska bli nån spänning i det hela, gäller att inte blanda ihop film och verklighet 🤓

Verkar vara värre i Stockholm... 😉

Såg en satir som kanske blir verklighet snart i Stockholm: HM börjar sälja skyddsvästar ..... 🤓

Användarvisningsbild

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

JörgenO  
#789715
Tåndemåla skrev:Boken gick som radioföljetong för några år sedan och det är en oerhört bra berättelse😊


Det var så jag hörde boken första gången.

Rolf Lassgård läser den. Verkar inte finnas kvar på SR Play tyvärr men jag rekommenderar den varmt, Lassgårds röst var som klippt o skuren för berättarrösten.

Jag har sett alla tre avsnitten. Kul att Rolf Lassgård har central roll även här. Jag tycker serien är bra och trogen boken så gott det går. Att folk är lite sura o vresiga (och elaka) är väl mer för att det är en bok full av motsättningar och mord snarare än beskrivning av folk i vissa delar av landet :-)

Och för alla som vill leva ut sin medelålders gubbighet finns gott om trådar på Twitter bl.a. där vi klagar på Volvo duetter med 740 (andra hävdar 340) stolar 1973 eller att Cadillacen är för ny, eller bussen för gammal o med ratten på fel sida. Har inte sett nåt om skogsmaskinerna än, men är säker på att det finns akronymer även i den rekvisitan.

Sen kan man också väva in TV-serien i en pågående ilsken debatt i Finland om "Nepobarn" (HBL.FI bl.a.)

Men överlag, tycker TV-serien är jättebra såhär långt

Användarvisningsbild

Re: TV-serien Händelser vid vatten efter roman av Kerstin Ek

Sjögården  
#789721
Tåndemåla skrev:Boken gick som radioföljetong för några år sedan och det är en oerhört bra berättelse😊

En mycket bra serie som till största delen följer bokens handling.Får erkänna att jag fick upp ögonen för boken i samband med radioföljetongen. Jämfört med många andra beskrivningar av glesbygden och glesbygdens innevånare tycker jag det ger en rätt så rättvis bild av hur det kan vara.Eller hur det var i 1970 talets Sverige.
”Retar man sig på detaljer små är man inte mycket större än så” skrev Alf Henriksson och det stämmer fortfarande..😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).