dalmas85 skrev:Är det någon som har testat elektrisk vinsch med lyckat resultat? Jag har en gammal skogstraktor men kran bak, har en manuell driven av kraftuttaget men funderar på att testa någon elektrisk. Frågan är styrka och längd på vire, hastighet osv.
Mangan skrev:Jasså, det är så illa. 😢 Har också funderat på elektrisk vajerkran, men man måste nog ha ett 48V system i alla fall för att få kraft och hålla nere förluster (=värme).
Alternativt som komplement till vanliga vajerkranen, så man får två vajrar att leka med. Kanske man kan hitta på massa roligt...
dalmas85 skrev:Är det någon som har testat elektrisk vinsch med lyckat resultat? Jag har en gammal skogstraktor men kran bak, har en manuell driven av kraftuttaget men funderar på att testa någon elektrisk. Frågan är styrka och längd på vire, hastighet osv.
dalmas85 skrev:Tack för alla svar, jag har en mekaniskt driven via kraftuttaget men önskar att kunna fjärrstyra den. Tänkte om utvecklingen gått framåt så det gick att köra direkt el men då är det alltså fortfarande inte ett alternativ.