Skogsnyheter

12 000 kr kubikmetern för ekstock i Tyskland

11 inlägg 4143 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

12 000 kr kubikmetern för ekstock i Tyskland

Torbjörn Johnsen  
#788888 Statsskogsbruket i den tyska delstaten Hessen hade en stor ekstocks-auktion någon vecka innan jul. Där såldes sammanlagt utsorterade ekstockar från såväl delstatliga, kommunala och privata skogar. Stockar med en sammanlagd volym om knappt 500 m3f (oklart om det avses mått på eller under bark) gick under klubban.

Trots att stockarnas kvalité var sämre än normalt på grund av torkskador och att det t o m förekom stockar från döda träd så blev priserna de högsta någonsin, 24% högre än i fjol. Genomsnittspriset landade på 1090 Euro per fastmeter vilket motsvarar mer än 12 000 kr/m3f med dagens växelkurs.

Den dyraste stocken köptes av ett tyskt fanérbolag och den innehöll 3,49 kubik ekvirke. Stocken betalades med ca 108 000 kr vilket innebär ett kubikmeterpris om 31 000 kr. Med sådana priser så kan det nog vara lönsamt att odla ek även om det tar tid.

Källa: Forstpraxis.de
Värdefulla ekstockar på Hessenforst virkesauktion i Wettenberg. Bild: Hessenforst/Forstpraxis

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 12 000 kr kubikmetern för ekstock i Tyskland

anersimyra  
#789028 Oj oj oj, undrar vad den spikraka, absolut cylindriska, kvistfria, 5,5 meter långa, 55 cm i lilländen grova ekstock jag gjorde ved av vore värd på den auktionen!!!😳

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
anersimyra skrev:Oj oj oj, undrar vad den spikraka, absolut cylindriska, kvistfria, 5,5 meter långa, 55 cm i lilländen grova ekstock jag gjorde ved av vore värd på den auktionen!!!😳

Det vill du inte veta😱

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#789041 Fastvolym run 2 m3f?
Toppriset var 31 000 kr/m3f men säg 20 000 kr/m3f ≈ 40 000 kr för stocken. Hade lönat sig att kosta frakt på den ner till Hessen😎

TS
Användarvisningsbild

Helproffs  
anersimyra skrev:Oj oj oj, undrar vad den spikraka, absolut cylindriska, kvistfria, 5,5 meter långa, 55 cm i lilländen grova ekstock jag gjorde ved av vore värd på den auktionen!!!😳

Tänk inte på det nu för då kan du inte sova på en vecka 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
Helproffs skrev:

Sömnen blir inget problem då stocken jag talar om blev till ved i slutet på nittiotalet, å andra sidan mindes jag just en annan ekstock som var runt 1,40 i stubbskäret och enbart något klenare vid åtta meter..😳

Användarvisningsbild

Helproffs  
anersimyra skrev:
Helproffs skrev:

Sömnen blir inget problem då stocken jag talar om blev till ved i slutet på nittiotalet, å andra sidan mindes jag just en annan ekstock som var runt 1,40 i stubbskäret och enbart något klenare vid åtta meter..😳

Hahaha tror minsann du sovit dåligt sen dess glöm å gå vidare 🤣 🤣

Användarvisningsbild

JensSkoog  

Och vad kunde jag har gjort med det som nu ligger i 40 liters säckar i väntan på nästa vinter. :((
Fyra stockar, spikraka och den grövsta var 55cm i dia, :wink:
Men vem skulle villa köpa här?
Kompisen körde en hel dag med slepvagnen och bjöd fram en ekstock på fyra
meter, 60 i dia, och fick till slut 400 kr. för den :D

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:

Och vad kunde jag har gjort med det som nu ligger i 40 liters säckar i väntan på nästa vinter. :((
Fyra stockar, spikraka och den grövsta var 55cm i dia, :wink:
Men vem skulle villa köpa här?
Kompisen körde en hel dag med slepvagnen och bjöd fram en ekstock på fyra
meter, 60 i dia, och fick till slut 400 kr. för den :D

Jag köpte som du kanske minns en klyvrigg som jag beskrivit i en tidigare tråd? Kamraten, (som för övrigt var han som spelar skogsbolagets sågförare i filmen motorsågen..🙂) hade en rigg som medgav en praktisk sågbredd på 107 cm. Med den riggen sågade han vid andra halvan av 1990 upp en gigantisk ekstock som han sen sålde för 25.000. Den rigg jag köpte gav sågbredden 70 cm och under ett par års tid sågade jag samman ett lager ekplank på runt 3 kubik i olika dimensioner..🤑🤑🤑🤑🤑 utfallet av det hela blev dock inte det förväntade, med facit i hand hade det faktiskt lönat sig bättre att göra ved av hela rasket direkt på plats…🤑🤑🤑🤑🤑

Pelle Skog  
#789105 I slutet av 80-talet rensade vi upp åkerkanterna på vår fastighet. Bl.a. togs en hel del ask ner som blev massaved. Men en 3-metersbit hade dissats av timmerbilschauffören och blev liggande på en stenmur vid vägen. Den var drygt 1 meter i diameter i roten, vid drygt två meter var en klyka varav den ena biten var bortkapad så i toppen var biten kanske 40 - 50 cm. En riktig fuling med andra ord. "Ved" tänkte vi men vi hade inte grejer att få hem stocken med. Så vi ringde Kährs i Nybro. En inköpare kom ut, kapade stocken vid 2 meter och köpte den. En annan timmerbil kom sedan och hämtade EN stock på 2 meter o 1 meter i diameter.

Detta var längesedan och jag minns inte vad vi fick för stocken men lärdomen är att det kan vara värt att kolla upp marknaden innan man klyver ner allt till ved. 😎

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#789112 Just nu med vedprisarna som gått till himmels, så hade
nog det varit en bättre affär, @anersimyra :wink:

Det tråkiga är ju bara att det inte finns någon här som köper sådant, det vara sig ek, ask eller bok.
Det var en som startade upp stort några år tillbaka, men han gav upp ganska snabbt. :((
Eken jag kapade och klyvde sist sommar har jag packat i 40 liters säckar och de är alla
redan lovat bort till ett pris på 70 kr + moms. Det skulle ge ett pris på 2500 + m för en
kubik fub om jag använder omrekningsfaktoren som jag ser är vanlig här från fub
til klyvd och packat. Sedan är det ju så att det är tungt och hårdt arbete när man
ska hålla på med ek eller andra hårda träslag, så timpenningen blir inte särskild
hög för en manuellare som mig. Men, lite ska ju en pensionär pyssla med :wink:

När jag ser vad björk från Baltikum går för i affärerna här nu, 140 för en 40 liter
med 10-12 grova klabbar, så orkar jag inte rekna vad fub priset för den veden
blir ut till kunden :-o

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).