Sen borde förarmiljön bli bättre i en skotarhytt än i en traktor där de oftast är trångt att svänga runt o sikten snett uppåt är sisådär om du inte råkar ha ett glastak
hfab skrev:svampbob skrev:Nu när jag kör Vimek 870 NG så kan jag inte tycka att den är för stor. Den är otroligt smidig med boggistyrningen och jag lastar 7,5 fub
Kostar den något?
Jag tycker det ser lite osmidigt ut å kliva in i den.
Hur tycker du dörr och insteg känns?
JohannesG skrev:Att många traktorekipage kör långsamt beror nog bortsett från de som har underdimensionerad hydraulik oftast på ovana förare. Ju mer du kör ju bättre blir du.
Klart att en arbetsplats med nya elspakar är mer ergonomisk än en med gamla sexspak, men prestationen behöver inte vara sämre. Att välja kortaste vägen för gripen ger mer än att bara höja hydraulflödet. Vissa förare kan se snabba ut, men räknat på totalen är det inte säkert att de är mest effektiva.
Farma-skotaren har ju riktigt bra längd på kranen, men Vimeken har samma längd som på många traktorekipage.
Självklart kommer en renodlad skotare alltid ha fler fördelar som skotare än en traktorn har. Men sett till helheten för en självverksam är det inte alls säkert att skotaren är mest fördelaktig då traktorn fyller många fler funktioner på gården eller inom entreprenad och ändå måste finnas där.
svampbob skrev:Jag funderade på att köpa en ny eller nästan ny jordbrukstraktor men gick istället på en ny hjullastare och i backspegeln känns det 100% rätt.
Robur Clivus skrev:Tycker det hade varit intressant koncept om man även förbrett så att man kunde ha en stegmatarlösning att montera på skotaren med enkla handgrepp och med hjälp av kranen tex.
JohannesG skrev:svampbob skrev:Jag funderade på att köpa en ny eller nästan ny jordbrukstraktor men gick istället på en ny hjullastare och i backspegeln känns det 100% rätt.
Jag är övertygad om att det var rätt val för dig. Men alla har olika förutsättningar och arbetsuppgifter och skall göra val därefter.
Men låt oss nu hålla oss till ämnet om Farmas skotare. Diskussioner om traktor kontra skotare kan tas i någon annan mer lämplig tråd. Vet att jag är medskyldig till diskussionens start, men vill nu knuffa tillbaka den till rätt spår. 😀
Vad tänker till exempel ni som kör Malwa eller Vimek idag? Låter Farma intressant?