Motorsåg och handhållet

PTO tätning 242 djup

11 inlägg 1045 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PTO tätning 242 djup

Alex Strömberg  
#787142 Tjenare, någon som vet ungefär hur djupt det vevtätningen sitta? Ska de vara plant med lagret?

Råkade trycka i ett precis och då blev de för djupt och veven blev väldigt trög.


Mvh


Senast redigerad av Alex Strömberg tor 05 jan 2023, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

Björn T  
Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

Williamm  
#787175 Är nog jäms med.

Avatar Fallback

Re: PTO tätning 242 djup

Tor R  
#787191 Plant, eller en tiondels millimeter in.

Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

Alex Strömberg  
#787192 Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO tätning 242 djup

Tor R  
#787210
Alex Strömberg skrev:Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.

Det låter bra, knepet för att montera tätningsringen är att använda ett konverktyg så att läppen passar smidigt på den inre lagerhylsan.

Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

Alex Strömberg  
#787232
Tor R skrev:
Alex Strömberg skrev:Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.

Det låter bra, knepet för att montera tätningsringen är att använda ett konverktyg så att läppen passar smidigt på den inre lagerhylsan.

Något sånt har jag nog inte 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

Williamm  
#787236
Alex Strömberg skrev:
Tor R skrev:
Alex Strömberg skrev:Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.

Det låter bra, knepet för att montera tätningsringen är att använda ett konverktyg så att läppen passar smidigt på den inre lagerhylsan.

Något sånt har jag nog inte 🤔

Gör en strut av förpackningen.

Avatar Fallback

Re: PTO tätning 242 djup

Tor R  
#787237
Alex Strömberg skrev:
Tor R skrev:
Alex Strömberg skrev:Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.

Det låter bra, knepet för att montera tätningsringen är att använda ett konverktyg så att läppen passar smidigt på den inre lagerhylsan.

Något sånt har jag nog inte 🤔

Du kan massera tätningsringläppen om du har tillräckligt långa naglar, alternativt kan du dela upp en koksburk och använda den tunna metallen för att göra en överföring till lagret, och sedan försiktigt knacka in tätningsringen. Eventuelt bruke en pakning.
242-lagret har ganska vassa kanter i innerkanten, så vi använder ett koniskt verktyg för att låta tätningsringen glida på lagrets innerring.

Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

hva555  
#787502
Alex Strömberg skrev:Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.



Bra pris 😀 jag missade också på min 246 så nu sitter där en piratversion för att komma vidare,

Användarvisningsbild

Re: PTO tätning 242 djup

Alex Strömberg  
#787512
hva555 skrev:
Alex Strömberg skrev:Tack för svar! Ny tätning på gång från Husqvarna. Kostar inget så inte hela världen.



Bra pris 😀 jag missade också på min 246 så nu sitter där en piratversion för att komma vidare,

Köper för inköps pris från Husqvarna 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).