Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461046 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78215 Verkar vara smidiga små traktorer det där. Vad ligger de på i pris ungefär för en begagnad? Såldes de nya
i Sverige eller har de importerats i efterhand? Jag sålde ett litet snöblad för fjorton dagar sedan och han som
köpte det hade också en Yanmar.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78223
ATK skrev:Verkar vara smidiga små traktorer det där. Vad ligger de på i pris ungefär för en begagnad? Såldes de nya
i Sverige eller har de importerats i efterhand? Jag sålde ett litet snöblad för fjorton dagar sedan och han som
köpte det hade också en Yanmar.

De allra flesta har importerats av Malwa (http://www.malwa.se), kolla där för ungefärliga priser. Jag och en kompis köpte våra 1510 av Malwa 2006, min är 2WD, kompisens 4WD, båda årsmodell 82-84, vi betalade knappt 30 resp. knappt 40+moms.

Jag tog ett par bilder igår, håller på att köra ihop lite björkmassa och björktimmer här hemma:
YM0053.jpg
YM0052.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#78236 Matte, vad är det som sitter vertikalt i fronten, redskapsfäste för någonting? Där har har jag en demonterbar dragkula som kan behövas när grävaren sitter bak. Jag har häpnat över lystern i lacken, så glansfull är inte min -86 som är importerad från Norge under sent 90-tal.
Tidigare har Rinkaby maskin(inte vvs-firman) importerat Yanmars traktorer, tror därför att en del har kommit den vägen.
Jag är förvånad över att en Yanmar skulle gå att köpa så billigt, det måste vara innan denna tråd fanns. 186D:an med grävare blev betydligt dyrare för uppskattningsvis 10 år sedan.
Senast redigerad av axwell lör 16 jan 2010, 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78240
axwell skrev:Matte, vad är det som sitter vertikalt i fronten, redskapsfäste för någonting? Jag har häpnat över lystern i lacken, så glansfull är inte min -86 som är importerad från Norge under sent 90-tal.
Tidigare har Rinkaby maskin(inte vvs-firman) importerat Yanmars traktorer, tror därför att en del har kommit den vägen.
Jag är förvånad över att en Yanmar skulle gå att köpa så billigt, det måste vara innan denna tråd fanns. 186D:an med grävare blev betydligt dyrare för uppskattningsvis 10 år sedan.

Det är fästet för snöplogen du ser i fronten. Jag byggde ett med påskjutsbalk från dragkroken och vajrar med block
från lyftarmarna för höj/sänk. Fästet har jag låtit sitta kvar, det är inte direkt ivägen. Jag trodde först att det inte skulle gå att ta sig över stubbar och liknande med fästet sittandes där, men det har hittills inte varit något problem.

Min kompis 1510-4WD är i nyskick jämfört med min. Jag är dock säker på att båda har originallacken kvar på motorhuv och skärmar, lika säker är jag på att Malwa lackat om fälgar och själva traktorkroppen. Det är många som har trott att min kompis har köpt sin helt ny, även många som tror att Yanmar är Kinesiskt...

Ang. priset; vi köpte dom 2006 och till Malwas "listpris". Jag vet inte hur prisutvecklingen har varit sedan dess, men då, 2006 alltså, reagerade vi lite på att man fick ganska mycket "vanlig traktor" för samma pengar, typ Volvo 400/430, små MF, Ford etc. Med facit i hand har dom varit värda varenda krona.

En stor eloge till Magnus "Malwa" Wallin för seriös handel också; jag var ner och hämtade min 1510 hemma hos honom och upptäckte efter ett par dagar att den hade en ganska osannolik oljeförbrukning. Inga läckage, men ändå tog den mycket olja. Det brukar ju vara så när man får hem "nya" grejor till gården att man kollar extra noga den första tiden för att lära känna grejorna och jag hade väldig koll på bl. a oljestickan. Nåväl, jag ringde Magnus och frågade vad vi skulle göra åt det, nästa dag svängde han in på gården med en annan 1510 och bytte rätt och slätt utan någon som helst diskusssion. Det är precis så det ska se ut!

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

pollefi  
#78486 Matte : Den där tvär slån du har på yttre bommen, hur är den fastlagd?
Har du vågar dej på att svetsa där eller är den kanske skruvad?
Möjligt att få se en närbild?

Vilka är erfarenheterna med den? Säkert perfekt att ta stöd med vid avlastning av
längre stammar kan jag tänka mej. Hur förhar det sig med att stammar "vill" bakom
den och tar fast där?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78499
pollefi skrev:Matte : Den där tvär slån du har på yttre bommen, hur är den fastlagd?
Har du vågar dej på att svetsa där eller är den kanske skruvad?
Möjligt att få se en närbild?

Vilka är erfarenheterna med den? Säkert perfekt att ta stöd med vid avlastning av
längre stammar kan jag tänka mej. Hur förhar det sig med att stammar "vill" bakom
den och tar fast där?


Du menar det som sitter ungefär 25% ut på stickan, vid pilen? Det är ljusriggen, eller vad man ska kalla det. Två 100 wattare som sitter fast med hemgjort klämfäste. Man vågar ju inte svetsa där, som du skriver. Jag gjorde hela konsollen ganska stadig, för precis som du räknat ut vill ju långa stammar gärna lägga sig mot den, i alla fall om man inte har "jämvikt" på knippet. Det har hitills inte varit något bekymmer, varken med åverkan eller att stockar fastnar, har inte ens bytt glödlampor i dom ännu så det verkar ha blivit ett ganska lyckat montage - och ett sanslöst bra ljus, hugger på dagarna och kör hem på kvällarna just nu.

Och självklart, vill du ha en närbild så grejar jag det.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

pollefi  
#78547
matte57128 skrev:
Det är ljusriggen, eller vad man ska kalla det.



De va jääken Matte :ymparty: Va du har varit finurligt värre här! Det var den bästa ide´n
på länge :-bd Lägga ljusen så där!!! Ha, va braa :grin: :grin: :grin:

Då får man ju lamporna på ett ställe där de ger LJUS över arbetet, för extraljusen bak på
atvn så lyser enbart upp kranen och grinden 😡
Och att lägga upp en ställning, typ Minimaster känns inte lockande. Men det har varit det
närmaste jag kommit i lösningen av detta problem.
Så får man samtidigt ett stöd för hantering av längre stammar och också då man inte har
knippen i balans i gripen :grin: =)) :grin:

Jo tack, väldigt gärna närbilder på detta om det går \:D/

Må väl

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78718
pollefi skrev:Jo tack, väldigt gärna närbilder på detta om det går \:D/
Må väl

Här är ett par bilder på belysningen. Vet inte om det framgår så bra, men jag tog två av dom för en stund sedan i den becksvarta skogen, tänkte att det kanske gick att illustrera att man (eller i alla fall jag) inte behöver mer ljus än så här. Det är alltså bara lamporna på kranen som lyser, inget månsken, fotoblixt eller några andra lampor.
En stor fördel med att ha lamporna riktade mot gripen är att ljuset inte reflekteras i någonting, testade med lampor på traktorn först, men upplevde att man fick allt ljus på kranpelare och grind. Vad som hände därbakom kunde man bara gissa... :P
ljush.jpg
vagn.jpg
bredvid.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78785 Ser riktigt bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

pollefi  
#78786 Tack för bilderna matte! :grin:

Något i den där stilen blir det att smida till :roll:

Må väl

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#78869 Hej Matte!
Kul att se att det är fler som använder dessa underbara traktorer i skogen. Jag har en 1502D med timmervagn bakom. Dock utan hydralkran utan med vinsch. Är lite lur på en hydralkran men funderar på hur den ska kopplas in till traktorns system så att man slipper en extra motor till vagnen.
Kan du ta en eller flera bilder där det går att se hur din vagn är inkopplad?
Sen undrar hur din traktor är att starta på vintern för min är skitseg. Under 5+ måste jag köra byggfläkt på den för att värma upp motorblock och oljor för att den ska orka dra runt. Och detta med nytt svindyrt batteri. Förmodligen borde jag byta till en delsyntetolja men tar grymt gärna mot förslag på det också om du kan sådant. Kan du något om filter så är jag lika tacksam där eftersom det är dags att byta på min.

Jag har lite rolig kringutrustning till min som gör livet på landet lättare. Schaktblad, slåtterbalk, jordfräs och plog. Men roligast och bäst är det i skogen. Min skog är brant och allmänt jävlig, men hu så fint det fungerar. Skulle det skita sig har jag en vinsch fram för att dra mig loss men den har jag aldrig behövt:) En fyrhjuling är chanslös....

Ha det gott!
Anders

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#78878 Gör ett litet inhopp utan att vara tillbedd. Jag skulle aldrig fundera på halvsyntet i något läge. Den har både mineral- och helsyntetoljans nackdelar. Tar till sig kondensvatten som mineral, avsätter det på kalla ytor som en helsyntet. I motorn skall du självklart ha helsyntet. Om du har Yanmars manual så tror jag det finns en sida med tips om hur den skall startas vid minusgrader. Själv har jag flyttat startfunktionen till en egen position för att smidigare kunna tillämpa tipsen. Filter kan du köpa inom min kommun(Timrå) på Hydraul Teknik (industriområdet).

Om du vill kan jag nog maila kallstarttipsen.

Ja Matte, har du några bra bilder på gång?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#78882
Yanmar 1502d skrev:Hej Matte!
Kul att se att det är fler som använder dessa underbara traktorer i skogen. Jag har en 1502D med timmervagn bakom. Dock utan hydralkran utan med vinsch. Är lite lur på en hydralkran men funderar på hur den ska kopplas in till traktorns system så att man slipper en extra motor till vagnen.
Kan du ta en eller flera bilder där det går att se hur din vagn är inkopplad?
Sen undrar hur din traktor är att starta på vintern för min är skitseg. Under 5+ måste jag köra byggfläkt på den för att värma upp motorblock och oljor för att den ska orka dra runt. Och detta med nytt svindyrt batteri. Förmodligen borde jag byta till en delsyntetolja men tar grymt gärna mot förslag på det också om du kan sådant. Kan du något om filter så är jag lika tacksam där eftersom det är dags att byta på min.

Jag har lite rolig kringutrustning till min som gör livet på landet lättare. Schaktblad, slåtterbalk, jordfräs och plog. Men roligast och bäst är det i skogen. Min skog är brant och allmänt jävlig, men hu så fint det fungerar. Skulle det skita sig har jag en vinsch fram för att dra mig loss men den har jag aldrig behövt:) En fyrhjuling är chanslös....

Ha det gott!
Anders

Hej Anders (och alla andra skogsforumare)!
Visst kan jag plåta hydrauliken, lösningen är skitenkel så det är inget du ska gruva dig för. Och kapaciteten räcker gott och väl både till kran och drivning (fast inte samtidigt :P )
Vad gäller kallstarter - jag noterade samma trassel som du den första vintern. Fick börja parkera i varmgarage tills jag kom på den lysande idén att montera motorvärmare. Sedan dess har det inte varit några som helst problem att starta, inte ens vid -20. Fast vid -20 är inte jag så pigg på att vara ute med traktorn...
Batteriet i min var skit från början och gav upp helt när den första kylan kom. Då satte jag dit ett batteri till en Volvo 740 istället, förhållandevis billigt och kräm i överflöd. Satte också dit en 55A växelströmsgenerator och då blev det fullbordat, som sagt kräm i överflöd.

Jag kör med Agrols 15W40 Turbo+ i Yanmaren, mest för att jag använder den i de andra traktorerna också. Som du är inne på skulle säkert kallstartsegenskaperna bli bättre med delsyntet, men frågan är om det räcker :?: Har du kollat så att köldstarten (glödtråden) funkar?
Oljefilter kan du köpa på bl.a Filterteknik i Karlstad, tel. 054-690900 eller PM:a mig så kan jag fixa det åt dig.

Det här med kringutrustning är kul, det är smått osannolikt vad mycket det går att använda dessa småtraktorer till!

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#78892 Klart att det skulle vara en fördel med fler Ah, men då får det bli en modifiering för att få plats på bredden (129 mm) Mitt batteri är minst 10 år så det börjar väl bli dags snart, ett likadant från Biltema 80-2454/80-2451 för 600 kr eller ett Volvobatteri för samma pengar. Det kan bli trångt då vinschens radiostyrning sitter i samma utrymme, det löser sig nog.
Matte finns det inte plats för större gen. än 55A, för volvobatt. skulle nog kunna utnyttja högre effekt(under 700W)?
Saknar uppg. om effekten på min 186:a, så det blir väl till att mäta.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#78968 Hej

Jag hålla med om att det inte är något problem att koppla inn hyd. till vagn från traktoren men du får lite dårligare lyft kap. i kranen samt lite sämra vrid i drivningen då traktoren bare ger 155bar mot hyd. agg. 180bar.
Men visst funkar det bra ändå. jag körde ju själva hyd. vagn till att börje med, numera linkran.Sen är det ju forstås rätt så trevligt att slippa lysna på en liten benzinmotor som ylar.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).