Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461050 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Yanmar iseki kubota osv

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20475 Har någon här erfarenhet av dessa småtraktorer? Malwa säljer färdiga paket
http://www.malwa.se/index.php?n=main
Men jag hade nog tänkt bygga nån egen vagn, man tycker ju om att mixtra lite också. I min värld så är dessa traktorer väldigt bra, alltså kvalitetsmässigt. Jag behöver mer åsikter...

http://jtcountrylife.com/?sida=produkter


Senast redigerad av trilla tor 21 feb 2008, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20490 Om någon säger Yanmar, så tänker jag på fritidsbåtar, inte traktorer. Jag har hört att deras båtar och motorer är prisvärda.

Ekipaget ser ju smdigt ut men ingen skall då försöka inbilla mig att de kört fram alla de vältor som finns på bilden med den lilla traktorekipaget.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20524 Jag tänkte bara att det skulle vara ett bättre och Liiiiite seriösare alternativ till en atv, men det är klart en atv kan man ju ha till en del annat kul. Och ofta ska man ju bara transportera sej själv med röjsåg och bränsledunk och då är ju en atv överlägsen. Hmm, lite i valet och kvalet, det är ju inga mängder levvirke som ska ut bara till det som sågas själv i solsosågen till husbehovs och kanske 10 kubik brasved per år.

   TS
Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20532 Du har rätt Skogsante!
Vi har inte kört ut allt virket med "den lille röde" mer erkänn att det är en lite kul bild.
Beträffande det ev valet mellan ATV eller Minitraktor så finns det för och nackdelar med båda. Dock tycker jag att traktorn är mycket smidigare och kraftfullare i skogen, ATV är smidigare och bekvämaretill och från skogen.

mvh

Magnus

Malwa

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20551 Haha... Så du är här Magnus.. Jag surrade med dej idag angående dessa maskiner.

   TS
Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20554 Javisst, var annars! :D

Du får komma ner och testa snart, passa på så länge grannen har virke kvar i gallringen.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20642
swetrac skrev:Du har rätt Skogsante!
Vi har inte kört ut allt virket med "den lille röde" mer erkänn att det är en lite kul bild.
Beträffande det ev valet mellan ATV eller Minitraktor så finns det för och nackdelar med båda. Dock tycker jag att traktorn är mycket smidigare och kraftfullare i skogen, ATV är smidigare och bekvämaretill och från skogen.

mvh

Magnus

Malwa

Man hajar verkligen till då man ser bilden. Den första tanken då man ser traktorn bland alla timmerhögarna är att detta måste vare en supermaskin.

Men då man sätter sig in i vad för maskin det handlar om så känns det nästan som falsk marknadsföring.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20660 Jag vet inte om jag håller med om att det skulle vara falsk marknadsföring att ha stora högar med timmer på bilderna, lite får man kanske tänka själv ändå.
Men nåt som slog mej var att swedtrack här skriver malwa i sin signatur då han svarar vilket ju är jätte bra. Men skulle det inte vara bra om alla som företräder ett företag skriver det i sin signatur hela tiden så man lättare kan väga vad som skrivs i tråden. Jag menar om vem som hellst som inte har nån ekonomisk vinning av att sälja traktorer skriver att yanmar är jätte bra eller om magnus på malwa skriver det kanske spelar en viss roll.
Nu får du swetrac vara exempel här utan att egentligen gjort nåt fel men känns det inte som en bra ide att alltid köra med öppna kort om vem man är och vem man företräder och vilka intressen man har?
Bara en tanke.

   TS
Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20685 Tyckte det skulle kännas konstigt att kommentera anonymt när det gäller min verksamhet.

mvh
Magnus

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24834
trilla skrev:Jag tänkte bara att det skulle vara ett bättre och Liiiiite seriösare alternativ till en atv, men det är klart en atv kan man ju ha till en del annat kul. Och ofta ska man ju bara transportera sej själv med röjsåg och bränsledunk och då är ju en atv överlägsen. Hmm, lite i valet och kvalet, det är ju inga mängder levvirke som ska ut bara till det som sågas själv i solsosågen till husbehovs och kanske 10 kubik brasved per år.

Du har rätt i att detta är ett bättre alernativ än en ATV med skogsvagn.
Den främsta fördelen med denna traktor är att den är tyngre än en fyrhjuling, man får en lugnare och säkrare gång i skogen. Skulle nästan kunna tänka mig en sådan.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24860
swetrac skrev:Du har rätt Skogsante!
Vi har inte kört ut allt virket med "den lille röde" mer erkänn att det är en lite kul bild.
Beträffande det ev valet mellan ATV eller Minitraktor så finns det för och nackdelar med båda. Dock tycker jag att traktorn är mycket smidigare och kraftfullare i skogen, ATV är smidigare och bekvämaretill och från skogen.

mvh

Magnus

Malwa


Ja men frågan är varför skulle det inte gå att köra ut så mkt virke med en sådan liten maskin? har ju sett bilder här på forumet där ngn har kört ut enorma mängder virke med atv å vanlig vagn utan kran, å som nån skrev falsk marknadsföring håller ja inte me om, de finns ju dom som hugger ett lass om dagen å tar me hem på kvällen å som kanske inte har annat att göra, så omöjligt me sådana vältor tycker ja väl ändå inte att det är, det är dock inget man kör ut på en dag direkt :lol:
gillar föresten modellen med en sådan liten maskin till rätt sak, tycker för det jag gör å kör är de för små... :wink:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24870 Jag står för mitt påstående, det är tekniskt omöjligt att ordna sådana vältor med den kranen.

Om du tittar på bilden så ser du att det är minst 4 m höga vältor med timmer. Den vagn som vi diskuterar har en kran med räckvidden 3,5 m.

En sådan kran kan man inte lyfta timmerstockar så högt, man kan inte heller lägga stockar med fullängd i vältor som ligger vinkelrätt mot vagnen.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24884
Skogsante skrev:Jag står för mitt påstående, det är tekniskt omöjligt att ordna sådana vältor med den kranen.

Om du tittar på bilden så ser du att det är minst 4 m höga vältor med timmer. Den vagn som vi diskuterar har en kran med räckvidden 3,5 m.

En sådan kran kan man inte lyfta timmerstockar så högt, man kan inte heller lägga stockar med fullängd i vältor som ligger vinkelrätt mot vagnen.



Ja tänkte mest på mängden virke... inte höjden på vältorna.... :oops: borde skrivit det... :roll:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24891 Små maskiner kan köra ut stora volymer virke om man har gott om tid, där säger jag inte emot dig!

Men för att ordna virket vid bilväg för rationell vidaretransport krävs en kran med styrka och räckvidd.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24896
Skogsante skrev:Små maskiner kan köra ut stora volymer virke om man har gott om tid, där säger jag inte emot dig!

Men för att ordna virket vid bilväg för rationell vidaretransport krävs en kran med styrka och räckvidd.



Kan inte annat än hålla med... :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).