Avverkning (slutavverkning)

Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

99 inlägg 18746 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

joran  
#785882 Helt rätt Lars, jag har dålig koll på skogen historiskt i Sverige. Jag lever i den delen som du beskriver haft uthålligt, kontrollerat och modernt skogsbruk i 60-80år. Och det jag tycker, tänker och har åsikter om handlar oftast om det området.
Kanske det som känns mest oroande i vårt område är att 25-30% av våra ungskogar30-50 år, är multiskadade och dör på löpande band.
Det känns lite okontrollerat på nåt sätt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ove Lindberg skrev:Ett litet problem är att balkongbiologer inte förstår det du försöker förklara. Eller kanske inte vill.

Viljan att förstå finns definitivt inte, de ser sitt perspektiv genom ett sugrör.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
joran skrev:Kanske det som känns mest oroande i vårt område är att 25-30% av våra ungskogar30-50 år, är multiskadade och dör på löpande band.

Fast det gör dom inte. Det är en förvrängd vulgärbild.
När Skogsstyrelsen larmar om multiskadad skog så handlar det inte om att hela skogar dör så att det blir trädlös mark, utan om att det blir skador som får ekonomiska konsekvenser för skogsägarna. Det skogsbrukare ser som skador är ju en del av den biologiska mångfalden in action, så ekologiskt är det inget problem att träd skadas och dör. Men ekonomiskt kan det handla om många år av sänkt virkesproduktion.

Användarvisningsbild

joran  
#785925 Utvecklingen är oroande och osäker. Vi pratar stora arealer som är drabbade i norr och Västerbotten.
Tänk om 75% av våra ungskogar är drabbade om säg 10 år?
Det skulle få stora konsekvenser för tillväxt prognoserna som finns idag.
Du kan inte säga Lars på fullaste allvar att du idag vet utfallet av detta.
Och med det menar jag igen att det moderna skogsbruket här i norr och Västerbotten är ett stort experiment.
Lägg därtill att många gallringar är för hårt huggna och även drabbade av törskate.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
joran skrev:Och med det menar jag igen att det moderna skogsbruket här i norr och Västerbotten är ett stort experiment.

Vad menar du att det är för speciella förhållanden i Norr- och Västerbotten som skulle göra att träden skulle fungera helt annorlunda här jämfört med Jämtland, Härjedalen, Ångermanland och Medelpad?

Användarvisningsbild

joran  
#785936 Utbrott och utbredningen av törskatesvampen är stor i Västerbotten och Norrbotten, speciellt i unga skogar, men även i gallrings skogar.
Varför det är så är det nog många som funderar över. Finns säkert flera faktorer som spelar in.
Kan hända människan har ett finger med i spelet.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#785937 Det var inget svar på frågan.

isteskog  
#785939 Är det inte större utbrott där det planterats tall på mera granmarker? Självföryngringarna av tall har väl klarat sig lite bättre?

Användarvisningsbild

joran  
Lars Lundqvist SLU skrev:Det var inget svar på frågan.

Svaret var att det finns många olika svar och ingen som egentligen vet?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
joran skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Det var inget svar på frågan.

Svaret var att det finns många olika svar och ingen som egentligen vet?

🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

joran  
isteskog skrev:Är det inte större utbrott där det planterats tall på mera granmarker? Självföryngringarna av tall har väl klarat sig lite bättre?

Det jag hör från folk som jobbar i skogen är att angreppen är som värst på det bördigaste markerna med planterad tall.
Men det finns även i självföryngringar.
Vi får hoppas att Lars teori eller killgissning stämmer, att det bara är tillfälligt och snart minskar igen😉

Användarvisningsbild

anersimyra  
#785969 https://www.skogforsk.se/nyheter/2016/r ... -torskate/ Angreppen från olika skadesvampar visar som sagt på att ”naturen har sin gång” vilket förstås är oroande ur ett ekonomiskt perspektiv. Ur ett ekologiskt perspektiv vore det dock synnerligen oroande om dessa ”sjukdomar” försvann från den biologiska väven..😧

isteskog  
joran skrev:
isteskog skrev:Är det inte större utbrott där det planterats tall på mera granmarker? Självföryngringarna av tall har väl klarat sig lite bättre?

Det jag hör från folk som jobbar i skogen är att angreppen är som värst på det bördigaste markerna med planterad tall.
Men det finns även i självföryngringar.
Vi får hoppas att Lars teori eller killgissning stämmer, att det bara är tillfälligt och snart minskar igen😉

Är det inte på de bördigaste markerna där det finns skogskovall som problemen är störst? https://stud.epsilon.slu.se/1094/

Användarvisningsbild

joran  
Lars Lundqvist SLU skrev:
joran skrev:Kanske det som känns mest oroande i vårt område är att 25-30% av våra ungskogar30-50 år, är multiskadade och dör på löpande band.

Fast det gör dom inte. Det är en förvrängd vulgärbild.
När Skogsstyrelsen larmar om multiskadad skog så handlar det inte om att hela skogar dör så att det blir trädlös mark, utan om att det blir skador som får ekonomiska konsekvenser för skogsägarna. Det skogsbrukare ser som skador är ju en del av den biologiska mångfalden in action, så ekologiskt är det inget problem att träd skadas och dör. Men ekonomiskt kan det handla om många år av sänkt virkesproduktion.

Här har du faktiskt fel Lars!😁 kan det vara möjligt?😉
Jag har några exempel på där man slutavvrrkat 60-årig planterad törskatedrabbad tall. Senast en avdelning på ca40 Ha. På dispens av skogsstyrelsen.Hade den skogen fått stå i 10-år till hade all tall varit död.

Användarvisningsbild

joran  
anersimyra skrev:https://www.skogforsk.se/nyheter/2016/ratt-och-fel-om-torskate/ Angreppen från olika skadesvampar visar som sagt på att ”naturen har sin gång” vilket förstås är oroande ur ett ekonomiskt perspektiv. Ur ett ekologiskt perspektiv vore det dock synnerligen oroande om dessa ”sjukdomar” försvann från den biologiska väven..😧

Naturen har sin gång, och skadesvamparna frodas på ett sällan skådat sätt.
Kan det finnas ett samband med det moderna skogsbruket?
Ja, jag tror det. Det är lättare för bla skadesvampar att få fäste i ensartade skogar, monokulturer. Och det är ju så våra nya uppväxande bolagsskogar ser ut! Det finns privata skogsägare som väljer andra vägar, all kärlek till dom👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).